2013.09.20. 06:18

Hangzatos és riasztó az elnevezés, de nem hatásvadász. A jelenség, amit csak halálos remegésként, vagy halálos imbolygásként emlegetnek, nem véletlenül kapta a nevét. Igaz, kimondottan Harley-Davidsonok kapcsán emlegetik a legtöbbet, de nem csak Harley-k, sőt, nem csak motorkerékpárok futóműve okozhat meleg pillanatokat.

Zách Dani költői túlzással „Halálos Horpadás” néven emlegeti a Vespa robogók egyik jellegzetes baleseti sérülését: a lemezből készült váz a villanyak alatt megroppanhat, ami nehezen és költségesen javítható. Egy ötvenes robogó esetében majdhogynem elhanyagolható vázsérülés ez, sokkal durvább torzulással is robogóznak, kismotoroznak emberek, ezért csak röhögünk, mikor valaki komoly arccal felemlegeti a halálos horpadást. Mikor megmutattam a kollégáknak az alábbi videókat, amikben az angol nyelvterületen csak „Death Wobble”-ként emlegetett jelenségre hívják fel a figyelmet, először rajtam is röhögtek. Háppersze, a hírhedt „Halálos Remegés”, tudjuk. Aztán az arcukra fagyott a mosoly.

A „death wobble”-ra, illetve „death weave”-re akkor figyeltem fel, mikor a Harley-Davidson Street Bob modelljét teszteltem. Meglepett, hogy ha nagyon alacsony sebességnél, magasabb sebességi fokozatban erőteljesen gyorsítok, nagyon nagy csattanásokat hallottam a blokk környékéről, és az egész motor is idegesebben mozgott, mint egyébként. A Harleykat jobban ismerő barátaim hívták fel a figyelmem, hogy a nagy blokkos, lengővillás Harley-k, amiknél a vibrációk csökkentése érdekében különleges megoldást alkalmaztak, esetenként furcsán viselkedhetnek. A lengővilla tengelyét nem csak a vázban, de a sebességváltó házán is átvezették. A sebességváltó egy különálló egység, de a motorblokkal összecsavarozva építik be, és a két öntvényt rugalmas gumiággyal rögzítik a vázban. Mivel ez az egész egység gyakorlatilag el tud mozdulni a vázban, egyes esetekben a lengővilla is elcsavarodhat, elmozdulhat a vázhoz képest. Ez okozhatja a motor nyugtalan viselkedését.

Amikor a blokkot a hengerfejeknél a vázhoz rögzítő elem csavarjai kilazulnak, esetleg a vibráció miatt kicsavarodnak, vagy a gumi függesztő elemek elöregednek, a balesetveszély tovább fokozódik. Szerencsés esetben csak bizonytalanul fog futni bizonyos helyzetekben a motor, de sajnos előfordulhat, hogy az egész motor beszitál. Különösen akkor veszélyes ez a jelenség, ha nagy, nehéz túramodellel történik meg, ahol a dobozok, a csomagok súlya tovább rontja a helyzetet. Ezeknél a motoroknál még az amerikai rendőrök is megfigyelték a halálos remegést. Érdemes megnézni az alábbi videókat, hivatásos motoros rendőrök alatt kanyarban és nagy sebességnél egyenes haladásnál is csúnyán beszitál a motor.

Bár úgy tűnhet, csak a nagy, lengővillás Harley túramotorokat érintheti a probléma, (sőt, mint az ebből a cikkből kiderül, a Road King, az Ultra Classic, Electra Glide és az FLH sorozattal kapcsolatosan perekre is sor került). De ez sajnos nem ilyen egyszerű. Más motorkerékpároknál is előjöhet a vérfagyasztó imbolygás, így érdemes az alábbi régi angol videót megnézni, és megszívlelni Murray Walker tanácsait. Az ide vonatkozó részből (4:15-nél kezdődik) megtudhatjuk, hogyan lehet elkerülni az imbolygást: ne hajtsunk túl gyorsan, ügyeljünk a gumiabroncsok helyes légnyomására, és körültekíntően válasszuk meg a túradobozokat és egyéb kiegészítőket. Ja, és legyünk minél nehezebbek, mert a nagyobb súlyú motoros alatt jobb a gép stabilitása. Bár ez utóbbi nem mindenki számára megoldás, ezért ha elkezd imbolyogni alattunk a motor, egyszerűen hajoljunk le, ezzel csökkentve a motorkerékpár súlypontját, majd miután az imbolygás megszűnt, lassítsunk, és csak ezután egyenesedjünk fel. A rendőrségi videók alapján úgy tűnik, van, hogy a gázelvétel is segíthet.

Mindenesetre a Harleyk esetében valószínű, hogy a nagy dobozok és a rugalmas lengővilla bekötési pont miatt hajlamosabbak az ilyen gatyába csináltató mutatványra (és ahogy az a korábban említett cikkben és más a témában írt anyagban is szerepel, nem túlzás, mikor a jelenséget „halálos” jelzővel illetik, sokan törték már össze magukat miatta). Hogy mennyire így van ez, és hogy a piacon van igény a probléma megoldására, tökéletesen bizonyítja a tény, hogy több cég is kínál olyan készletet, aminek felszerelésével csökkenthető az imbolygásra való hajlam, adott esetben akár úgy is, hogy a motorfelfüggesztés rugalmasságát sem kell teljesen feláldozni. Az alábbi videó az egyik ilyen megoldás felszerelését mutatja be.

Ha valaki közben kényelmesen hátradőlne a székében, hiszen őt ilyen probléma sosem fogja érinteni, mert a nagy terepjárójában a lehető legnagyobb biztonságban közlekedik, szeretném megijeszteni: téved. Nagyon is. Bár persze egy gépkocsiban ülve sokkal kevésbé ijesztő a jelenség, amit ezek a merev hidas batárok művelni tudnak, de az biztos, hogy nyugtalanná tudja tenni az embert, ha az autója önállósodik és kitépi a kezéből a kormányt.

A nagy rugózatlan tömegek, az elhasználódott felfüggesztési elemek, esetleg rosszul sikerült hasmagasság-növelés együtt odáig vezethetnek, hogy egy nem túl nagy úthiba is erőteljes remegést okoz az első futóműben. A kormányt elkezdi erőteljesen rángatni a kocsi, a kerekek vadul remegnek – ha valaki ilyenkor bepánikol és rosszul reagál, bizony komoly bajt okozhat az autós halálos remegés is.

Azt tanácsoljuk, amennyiben a motorkerékpárja vagy gépkocsija az előbbiekhez hasonló jelenségeket produkál, mindenképpen keressen fel egy szakembert, és nézesse át. A konstrukciós sajátosságok miatt egyes járművek hajlamosabbak a jelenségre, de gyakran az elhasználódott, lelazult alkatrészek okozzák vagy fokozzák a problémát, tehát átvizsgálással meg lehet előzni a bajt. Az egyes típusoknak szentelt fórumokon, ha ismert a hibajelenség, leírják mind a kiváltó okokat, mind a lehetséges megelőzési, javítási módszereket, mit például ezen a Jeep típusokra koncentráló fórumon.