Majd ő eldönti

2014.11.20. 06:23

Gary Thompson egy jó kedélyű, nagydarab, pirospozsgás arcú angol, a szó legszorosabb értelmében. 2012 óta az Isle of Man TT utcai motorverseny mindenható ura, s munkába állásának első évében rögtön törölte az esemény kékszalagos futamát, a Senior TT-t. Bár sokat mosolyog, nem csoda, hogy sziklakemény döntéseivel még a TT hétpróbás zsiványai sem mernek vitába szállni. Mielőtt a motorsportban vállalt volna aktív szerepet, huszonhárom évet szolgált a Brit Királyi Hadseregben. Az Öbölháborúban, a Falkland-szigeteki háborúban, valamint a bosnyák hadszíntéren nyújtott szolgálatainak köszönhetően ma már a Brit Birodalom Lovagrendjének tagja, és a Brit Birodalom Érdemérmének birtokosa.

- Hogy jut eszébe valakinek ilyen munkát vállalni?

- Elég régóta csinálom. Először 2003-ban voltam itt a szigeten, mint az ACU (Auto-Cycle Union Bikesport GB: Autó, és Motorkerékpár Egyesület, egy nemzetközileg elismert nemzeti irányító testület, mely motorsportesemények szervezésével foglalkozik) egyik adminisztrátora. A szervezést már akkor is ők intézték, a jelenlegi pozíciómat pedig 2012 óta töltöm be, ez a harmadik évem. Tudja, én vagyok, aki köszönés helyett törölte a Senior kategória versenyét, mert a hegyen elég ramaty volt az időjárás.

- Hogy lesz valakiből a Tourist Trophy mindenható ura?

- Az ACU nemcsak versenyszervezőként, hanem mint motorkerékpársportért felelős kormányzati szervként is működik az Egyesült Királyságban. Tizenkét éve vagyok a szervezet főtitkára, szereztem már némi tapasztalatot utcai motorversenyek szervezése terén. És, mint említettem, a TT-n is dolgoztam már ezt megelőzően, így amikor felkértek a feladatra, örömmel vállaltam el.

- Ha jól tudom a Brit Királyi Hadseregben kezdte pályafutását.

- Igen, huszonhárom évig szolgáltam, ez idő alatt szinte végig egy ezrednél voltam. A hadianyag ellátóknál kezdtem és főtörzs zászlósként szereltem le. Megfordultam a páncélosoknál és a gyorsreagálású hadtestnél is. Részt vettem a Falkland-szigeteki háborúban, az Öbölháborúban, de ott voltam Boszniában és Sierra Leonéban is.

- Talán a szigorúan meghozott döntéseket is ennek köszönhetjük?

- Ha feleségemet kérdezné, nem lenne ennyire meggyőző. A TT-n viszonylag könnyen döntök megannyi fontos kérdésben, de egy vendéglőben komoly dilemmát jelent a menü kiválasztása, ami a páromat rendkívüli módon idegesíti.

- Magánemberként szokott motorozni?

- Igen, elég gyakran. Most egy 1050-es Triumph Tigert használok, előtte egy 1200-as BMW GS-t hajtottam, azelőtt meg egy hatszázas Yamaha Thundercat sportmotort.

- A szigeten él?

- Nem, a Donington Park-i versenypálya közvetlen szomszédságában lakom.

- Mint a pálya „főhivatalnoka” (Clerk of Course), ön a nagyfőnök, ezt tudjuk. De mégis milyen feladatokkal jár ez a pozíció, kinek a főnöke tulajdonképpen?

- Mindenkié. A pálya főhivatalnoka felel mindenért, a komplett esemény zavartalan lebonyolításáért. Bármilyen technikai kérdés adódik, én hozom meg a végső döntést, természetesen szakértők bevonásával. Én hagyom jóvá véglegesen a napi időbeosztást, én felelek azért, hogy mikor kell leállítani egy versenyt, de az újraindítása is tőlem függ. Nekem kell kikalkulálnom, hogy a napi beosztás ezt lehetővé teszi-e. Gondoskodnom kell a mentőszemélyzetről, a helikopterekről, hogy a pálya szélén maradt versenyzők miként jutna vissza a depóba, a nézők biztonságáról, egyszóval mindenről.

- Ezek szerint még a rendőrségnek is ön parancsol?

- Nézze, ha a pályát lezárják, onnantól kezdve mindenkiért én felelek, így igen. Talán egy példával jobban tudom érzékeltetni. Szerdán, amikor kicsit megcsúsztunk az idővel, öt repülőjáratot töröltettem, mert zavarták volna a mentőhelikopterek biztonságos repülési útvonalát. Így ezt az öt gépet nem engedtem felszállni.

- Ki a felelős az utak állapotáért? Mégiscsak egy közútról van szó.

- Azért is én felelek, minden esetben ellenőrizzük a pálya nyomvonalát, évente többször, és a rendezvény során a versenyek előtt pedig folyamatosan. Útbejárásokat tartunk, ekkor mind a versenyzők részéről, mind a szakmai munkatársak részéről van, aki velem tart. Általában John McGuinness, Conor Cummins és Milky Quayle (a versenyzők legfőbb mentora, az újoncok „védőszentje”) tanácsát kérem ki, meghallgatom a javaslataikat, és közösen eldöntjük, hogy adott esetben mely hibák kijavítása haladéktalanul szükséges, vagy melyek azok, amelyek nem befolyásolják a versenyzőket. A hibákat bejelentjük, a helyi útüzemeltetési társaság pedig kijavítja őket.

- Hány kört tesz a pályán egy évben, mielőtt kezdetét veszi a TT?

- Karácsony és a verseny kezdete között úgy százhúsz alkalommal megyek körbe a verseny útvonalán. (1 kör = 60,7 km)

- Milyen a kapcsolata a versenyzőkkel?

- Nagyon sokat kommunikálunk. Egyébként is fő feladatomnak tartottam, hogy javítsak a kommunikáción, mind a versenyzők és a szervezők, a hivatalnokok és a szervezők, valamint a közönség és szervezők között, hogy mindenki minden pillanatban pontosan tudja, éppen mi történik a pályán.

- Keménykezű ember hírében áll. Előfordult már esetleg, hogy változtatott a döntésén, mert a versenyzők úgy kívánták?

- Igen, például tavaly, 2013-ban végig nagyon rossz volt az időjárás az edzéshéten, és a versenyzők azt javasolták, hogy rendezzük a versenyt vasárnap, mert alig tudtak motorozni a hét folyamán és a beállításokat sem találták meg. Leültünk, megbeszéltük, elfogadtam a javaslatot, így szombaton kaptak egy extra edzéslehetőséget, a versenyt pedig vasárnap futották.

- Milyen időjárás előrejelzést használnak?

- Teljesen átlagosat. Illetve olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Man szigeten mindenki a reptér időjárás előrejelzését használja, ami azért igen nagy biztonsággal képes megjósolni a várható időt.

- Nagy nyomás helyeződik önre?

- Némi azért van, de nem vészes. Folyamatosan ezt kérdezgették tőlem, amikor 2012-ben töröltem a Senior kategória versenyét. Mindenkinek elmondtam, hogy ezt egyáltalán nem nyomásként fogtam fel, mert a döntés pofonegyszerű volt. Cudar időben töröltem egy a versenyt, nem nagy ördöngösség.

- Mennyire zűrös egy munkanap itt a TT-n?

- Kegyetlen, szüntelenül megy a jövés-menés, intézkedés. Általában négykor kelek, megnézem a leveleimet, majd hat körül beérek az irodába. Itt folytatom, reggel hétkor kezdődik az első megbeszélés, és onnantól nincs megállás. Az előbb említett zűrös szerdai napon például reggel négy harminckor már itt voltam az irodában és este kilenckor fejeztük be a munkát.

- Mit csinál az év további részében, ha a TT véget ér?

- A TT-n kívül azért más utcai motorverseny „főhivatalnoki” feladatait is ellátom, de lényegében az ACU főtitkáraként tevékenykedem egész évben, ez kitölti a mindennapjaimat. Na, jó, ha a TT-nek vége mindig elutazunk a feleségemmel valami hosszabb nyaralásra.