2017.05.19. 10:25
Az első 24 órás robogós verseny próba volt, a második ismétlés, a harmadik viszont már hagyomány! Idén ismét lesz Totalbike24, ez pedig egy versenykiírás a nevezési feltételekkel és a szabályokkal.

Ha nem tudod, miről lenne szó, ezt és ezt olvasd el, és ha részt is vennél benne, olvass tovább.

A verseny 2017. július 15-16-i hétvégén lesz a Kecskeméti Gokartpályán. A helyszín új, a szellemiség viszont a régi: ez egy buli, ahol bárki versenyzőnek érezheti magát egy hétvégére. Az, hogy közben még egy örök életre szóló élmény is, már csak a ráadás.

Egy nevező csapatnak öt főből kell állnia, ebből négyen versenyeznek, egy pedig sajtózik. A bejutó csapatoknak küldeniük kell egy bemutatkozó cikket és létre kell hozniuk egy Facebook-oldalt, amin tudósítanak - a verseny előtt a felkészülésről, a verseny közben a csapat körüli történésekről, illetve ezen keresztül tudnak rajongókat gyűjteni, és nyomás alatt tartani a többi csapatot. Ennek az üzemeltetése pedig a sajtós dolga, a verseny alatt vele lesz kapcsolatban a közvetítést dídzséző kollégánk.

DSC 5503

A versenyzőkkel kapcsolatban kevés elvárásunk van: hajlandóak legyenek betartani a szabályokat, legyen olyan jogosítványuk, amivel vezethetik a versenygépet, 18 éves kor alatt pedig írásos szülői engedélyre van szükségük. Sok vita zajlott eddig a licenszes versenyzőkről, és arra jutottunk, hogy a buli amatőr jellegét védve, aktív gyorsasági licensszel rendelkező versenyzőket nem engedünk nevezni.

A csapat nevezési díja 65 ezer forint - igen, a nevezés drágult tavalyhoz képest, de a pálya is százszor királyabb lesz, mint eddig valaha, illetve az infrastruktúra is rendben lesz.

A versenygépre vonatkozó szabályok szigorodtak tavalyhoz képest. Legfeljebb ötven köbcentis, belső égésű motorral szerelt, széria robogóval lehet rajthoz állni. A robogóság kritériuma, hogy a blokkot a lengővillán hordja, és a kormány vonala alatt össze lehessen ütni rajta a bokát. Hogy kettő- vagy négyüteműt választ a csapat, az már a ti dolgotok, mindkettő mellett szólnak érvek. Blokkot, vázat cserélni nem lehet, tartalék robogó nincs. A nevezett járművek a verseny előtt gépátvételen esnek át, csak a gépátvételen jóváhagyott járművek mehetnek fel a pályára. A versenygépeken mindössze két tuning engedélyezett: a variátor módosítása és a fojtás eltávolítása - mindkettőre van magyarázat, egyrészt a variátorral a pályához hangolható a motor, illetve elég lehangoló lenne 45-t szüttyögni a célegyenesben.

A robogókon minden gyári idomnak fenn kell lennie,a  világítóberendezéseknek, a dudának és a fékrendszernek működnie kell. A visszapillantó tükröket, a szélvédő plexit és az irányjelzőket biztonsági okokból le kell szerelni, ahogyan a motoron túlnyúló csomagtartókat is. Ha az index beépített, akkor elég leragasztani, a lényeg, hogy ha törik, ne szórja fel szilánkkal a pályát. A közép- és oldalsztender leszerelhető - ez a módosítás egyébként ajánlott, értékes dőlésszög-tartalékok kiaknázásához segít hozzá, illetve ha nem akad le, nem fogtok annyit esni sem.

A gépátvételt komolyan vesszük, csak a jóváhagyott motorok mehetnek fel a pályára
A gépátvételt komolyan vesszük, csak a jóváhagyott motorok mehetnek fel a pályára

Utángyártott alkatrész megengedett, de csak abban az esetben, ha a gyárival azonos specifikációjú. Tehát a gyárival megegyező utángyártott féktárcsa, betét, hajtószíj, stb... megengedett, más típusról származó fékrendszer és a minden paraméterében állítható Öhlins futómű nem. Gumiből kizárólag közúton is használhatóak engedélyezettek, slick és vágott slick tilos. Nem érdemes arra bazírozni, hogy majd vitában kidumáljátok a rezós dobot, a felkért, FIM licenszes gépátvevő szakember szívfájdalom nélkül zár ki bármilyen nem engedélyezett átalakítást.

A verseny során bekövetkező amortizációk után a versenybírók vagy a szervezők döntik el, hogy a jármű folytathatja-e a versenyt, vagy kötelező a javítás - ez eseti döntés, este például világítás nélkül tilos felmenni. A fékkaroknak a gépátvételkor épnek kell lenniük, nem lehet hegyesre törve a végük, ezeket verseny során is balesetbiztossá kell tenni. Ha a robogóból bármilyen folyadék folyik, akkor nem vehet részt sem az edzésen, sem a futamon. Ha menet közben következik be a szivárgás, csak az azonnali elhárítása után mehet vissza a pályára. Előfordulhat olyan, hogy valakit leintünk a pályáról ellenőrzésre, ez soha nem ok nélkül történik.

Gépátvételnél a ruhák ellenőrzése
Gépátvételnél a ruhák ellenőrzése

Motoros ruha kötelező. A bukósisaknak az ECE 22.05 szabványnak megfelelő, állvédős sisaknak kell lennie. Leszerelhető vagy felhajtható állvédőjű sisakot csak lehajtott/felszerelt állvédővel lehet használni. Ebbe belefér a krosszsisak, de az csak védőszemüveggel együtt legális. A dzsekinek motoros dzsekinek kell lennie, gerinc-, könyök- és vállprotektorral. Protektoring használható, de csak úgy, ha fölötte motoros dzseki van. Protektoros kesztyű szintén kötelező, ahogyan térdprotektorral ellátott motoros nadrág is – ennél is megengedett a protektornadrág és a rávett motoros nadrág. A farmer és a külön térdvédő viszont nem. A lábra a bokát is védő, zárt cipő, lehetőleg motoros csizma húzható. A különálló gerincvédő nagyon ajánlott, ahogyan a bőrruha is. Sötétedés után a láthatósági mellény viselése is kötelező. A versenyzők felszerelését gépátvételkor be kell mutatni, azt is vizsgálni fogjuk, illetve verseny közben várható szúrópróba-szerű ellenőrzés, aki ezen megbukik, azt kizárjuk. 

A nevezési díj tartalmaz egy alap biztosítást (baleseti halál, baleseti eredendő maradandó egészségkárosodás, csonttörés) a versenyzőknek, de ez nem fedez mindent, aki erre érzékeny, annak érdemes pluszban intéznie magának.

A biztonságot idén is komolyan vesszük, mert a Totalbike24 hiába buli, a motorversenyzés veszélyes üzem, az élet és az egészség nem vicc. Előzni, meccselni kell, veszélyes helyzetet teremteni viszont tilos. Aki a figyelmeztetéseket figyelmen kívül hagyja, kizárjuk. Ugyanennyire fontos a zászlójelek betartása - sárga: lelassítani, mert veszély van, előzni tilos, piros: lelassítani, és lépésben kiállni a bokszba, mert baj van, sárga-piros csíkos zászló: csúszik a pálya, pl. olaj került rá, kockás zászló: ki kell állni a bokszba, mert vége a versenynek.

A piros zászlós szakasz után a verseny folytatódik, az így eltöltött idő beleszámolódik a 24 órába, és a csapatok az aktuális sorrend szerint lesznek felengedve a pályára 2 másodperces időközökben. A verseny alatt az orvosi ellátás folyamatosan biztosított. Abban az esetben, ha a mentőautó elhagyja a területet, és nincs ott a váltás, a futamot felfüggesztjük, majd annak beérkezésekor újraindítjuk a fent leírtaknak megfelelően. A sárga zászlónál előzőket súlyos esetben kizárjuk, enyhébb esetben bokszkiállásos büntetést kapnak.

A verseny lebonyolítása nem változik a tavalyihoz képest: a pálya egyik szélén a leállított motorú robogó (ha nincs rajta kitámasztó, állhat ott egy segítő, aki tartja a motort, másba viszont nem avatkozhat be), a másik oldalon a versenyzők, akik a rajtpisztoly eldördülésére odafutnak a géphez, és indulhat a verseny. A pálya szélén a robogók sorrendjét a szabadedzésen elért legjobb idők alapján állítjuk össze. Az a csapat nyer, amely 24 óra leteltéig a legtöbb befejezett körrel rendelkezik. Körazonosság esetén a leintés pillanatában a pályán elfoglalt pozíció dönt, ha ebben az esetben is holtverseny alakulna ki, akkor a legjobb köridő.

A pálya új, idén a Kecskeméti Gokartpályára szervezzük a bulit. Új aszfalttal, kiszélesített pályával és minimálisan változtatott nyomvonallal várnak minket. Zuhanyzó, büfé, wc, étterem van, az infrastruktúra hatalmas előrelépés a korábbi évekhez képest, ráadásul a megközelíthetősége is sokkal jobb, mint az eddigieknek.

A nézők a versenypályára semmilyen körülmények között nem léphetnek be, fotósok is csak láthatósági mellényben a versenybírák és a szervezők engedélyével. A paddockban van áram, viszont érdemes elosztókkal és hosszabbítókkal készülni. Bográcsozni/grillezni nemcsak lehet, de ajánlott is, sátorhely is akad, nyílt tüzet rakni csak a szervezők engedélyével lehet!  A paddock területe nyitott mindenki előtt, ajánlatos vigyázni és őrizni az értéktárgyakat. 

DSC 0501

A kijelölt bokszutcába csak és kizárólag a karszalagot viselő csapattagok léphetnek be. A karszalagok száma limitált, a négy versenyzőn kívül maximum további 10 adható ki. A karszalagot viselők semmilyen módon nem akadályozhatják a bokszutcában való közlekedést és minden esetben, amikor a versenyzőjük beáll, azonnal a jobbra húzódva, a bal sávot üresen tartva kötelesek elvégezni a gyors karbantartást, tankolást.

Az 1-2 percnél több időt igénybe vevő szerelési, karbantartási munkálatokra azonban kizárólag a paddockban kerülhet sor, elkerülve így a tumultust a bokszutcában! A bokszutca teljes területén szigorúan tilos a dohányzás!

A szervezők biztosítanak egy minőségi szerszámokkal felszerelt, szabadon és ingyenesen használható szervizsátrat, ahol szükség esetén bármilyen javítás elvégezhető.

Változik a nevezés menete is. A kétfordulós rendszer megmarad, ebből a rajthelyek felét az eddigi bevett módon osztjuk ki: előre szólunk, hogy melyik napon nyílik a nevezési kapu, pontos időpontot viszont nem adunk meg. Élesítjük a nevezési feltételeket tartalmazó posztot, és az első 13 helyet a leggyorsabban kattintó, a bekért adatokat hiba nélkül beküldők kapják meg. Őket e-mailben tájékoztatjuk a további tennivalókat, viszont a rajthelyük csak akkor lett biztosított, ha bejött hozzánk a 65 ezres nevezési díj.

A többi helyet igazságos sorsolással fogjuk feltölteni, a nevezés napján éjfélig befutó jelentkezések közül. Tehát első körben a gyorsak kapnak helyet, elvégre a pályán is gyorsnak kell lenni, a második körben sorsolni fogunk a beérkezett nevezések közül. A többiek beérkezési sorrendben várólistára kerülnek, és visszalépés esetén azonnal értesítjük őket a lehetőségről. Ha a nevezést követő két héten belül léptek vissza, a teljes nevezési díjat visszakapjátok. A nevezési díjnak a sikeres előregisztrációt követő (tehát az ezt megerősítő e-mail) hetedik munkanapig bezárólag be kell futnia a számlánkra, különben a regisztrációt érvénytelenítjük és a helyet átadjuk a várólistán soron következőnek! 

Röviden még egyszer:

- Kétfordulós nevezés, először a gyorsak, utána a szerencsések.
- A Totalbike24 FB oldalon tesszük nyilvánossá a nevezés napját.
- Figyeled a Totalbike-ot, és minél gyorsabban regisztrálsz az ott leírtak alapján.
- Megkapod a visszaigazolást, utalsz (természetesen küldünk számlát, pdf-ben és nyomtatva is), mi megerősítjük a regisztrációd, utána külditek a bemutatkozót és izzítjátok a csapat FB oldalát, és kezdhetitek a felkészülést.
- Akinek ez bonyolult, annak a 24 órán át tartó robogózást sem ajánljuk.

A Totalbike24 a nézőknek ingyenes.

Menetrend:

július 14:
- Este hattól lehet érkezni a pálya mellé, ekkor indul a kitelepülés. Korábban ne gyertek.

Július 15:
- 9:00-tól gépátvétel
- 11:00-tól eligazítás
- 12:00-13:30-ig szabadedzés, a rajtsorrend megállapítása
- 15:00-kor rajt

Július 16:
- 15:00-kor leintjük a versenyt
- 17:30-kor eredményhirdetés