Ismerkedős táska a Harley-n 

2009.07.16. 00:00

Az 1907-es FAM tartóssági versenyen aratott abszolút győzelem hozta a Harley-Davidson számára az első rendőrségi megrendelést. 1908 óta állnak speciális szolgálatban az amerikai márka gépei; használják rendőrök, kínozzák katonák, szirénáznak rajta tűzoltók és sietnek rajta életet mentő orvosok. 101 éves történet ez, amely nem ért véget: jelenleg a világ 46 országa rendszeresített szolgálati célra amerikai V2-es motorokat. 

"Black Jack" Pershing tábornok 1916-ban Pancho Villát üldözte, az első világháborúban pedig J11-esével Roy Holtz volt az az úttörő jenki, aki német területre ért. Ott dörmögtek Kennedy meggyilkolásánál, rendőrök és tűzoltók siettek velük a helyszínre a WTC összedőlésekor.

Most Magyarország is csatlakozott a Harley-Davidson-üzemeltetőkhöz, kedden délben ünnepi keretek között adták át a Mentőmotoros Szolgálatnak az FLHTP típusú motorkerékpárt. A rendőrségi kivitelből átalakított kétkerekű orvosi járművet az Erste Leasing adományozta; a karbantartást a Harley-Davidson magyarországi képviselete vállalta.

A lízingtársaság korábban egy robogóval támogatta a mentőket, de a frissen átadott HD már egy hosszú távú együttműködés első eleme. Megyeri István elnök-vezérigazgató hangsúlyozta, hogy rendkívül fontosnak tarják a közlekedésbiztonság javítása mellett a hatékony mentést és ellátást is. Dr. Göndöcs Zsigmond, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója megerősítette szavait, leszögezte, hogy a rohamkocsikhoz képest gyors és agilis motorok rendkívül fontosak nemcsak a közúti baleseteknél, hanem az átlagos rosszullétekhez történő kiszállásokkor is.

A nemzetközi tapasztalatokat figyelembe véve hazánkban 2005-ben állították szolgálatba az első Yamahákat. Az állampolgárok és szakmabeliek kezdeti kétkedését sikeresen oszlatták el, hisz évente nagyjából ötszáz alkalommal szállnak ki. A mentőmotor kiválóan alkalmas az életmentésen túl arra, hogy az autósokban növelje a kétkerekűek elfogadottságát: az esetek 90 százalékában őket látják el az orvosok.

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy mihez kezd a mentőszolgálat gyors reagálású hadteste a négymázsás Harley-val? Igaz, a presztízse óriási, formája és méretei tiszteletet keltenek mindenkiben, de futóműve, a fékei és konstrukciója teljesen más világot jelentenek, mint az eddig megszokott japán motorok.

Kérdésünkre Szabó Attila, az Erste Leasing Motoros Akadémia vezetője elmondta, hogy a különbségek ellenére ugyanazokat a feladatokat lehet ellátni az Electra Glide alapú HD-vel, mint a megszokott Yamahákkal. Az egységbe jelentkező, motorozni tudó mentőorvosokat alaposan felkészítik a közlekedés kihívásaira - vezetési tréningjük hamarosan megkezdõdik, a fékezési és kanyarodási trükkök elsajátítása után nem okozhat gondot az 1688 köbcenti hengerűrtartalmú motor kezelése.

Mi van a dobozokban?

A szolgálat korábbi működése már rávilágított, hogy térelválasztás nélkül a dobozok munkára alkalmatlanok: a vonulások során gyakran kaotikus állapotok alakultak ki. Mivel a motoron egy fő teljesít szolgálatot, a rendetlenség megnehezítette az ellátás megkezdését. A kezdeti tapasztalatok alapján a dobozokat úgy alakították át, hogy a felszerelés ne mozdulhasson el, emellett átlátható maradjon.

A mentőorvosok saját bevallásuk szerint a 2008-as szezon elejére oldották meg a problémát. A felszerelést egységesítették, az oldaldobozok belső terét speciális rekeszekre osztották, valamint gyöngyvászon zsákokban tematikus szetteket alakítottak ki. Véna- vagy légútbiztosítás? Csak egy mozdulatba kerül a megfelelő eszköz kiválasztása.

A mentőmotorosok weboldala kiemeli, hogy gépeik oldaltámasza bal oldalon van, ezért leginkább arra szállnak le a motorról. Ennek megfelelően a bal oldali, könnyebben elérhető táskában vannak az alapeszközök. Szakzsargonban "ismerkedős" táskának hívják, kevésbé súlyos eseteknél a szett önmagában elegendő.

A bal oldali táska tartalma:

3 db vénabiztosító szett (két piros - ezek krisztalloid, illetve kolloid infúziós oldatot, vénakanülöket, stranguláló gumit, bőrfertőtlenítőt, ragtapaszt, infúziós szereléket tartalmaznak, valamint egy kék - ez az előzőeken kívül speciális, gyermek és csecsemő vénabiztosításra alkalmas kisméretű vénakanülöket és 100 ml-es cukor- és mannitoldatokat tartalmaz)

1 db manuális vérnyomásmérő

1 db Rettung mentőolló ("mindent vágó" speciális erős olló, mely kialakításánál fogva vágáson kívül szükség esetén autóüveg betörésére is alkalmas)

1 db fonendoszkóp

2 db ampullatár

1 db vércukormérő

1 flakon braunol fertőtlenítő oldat

1 flakon égési gél (égett bőrfelület ellátásához)

1 db kék nylontáska (benne gumikesztyűk)

1 db sárga nylontáska (benne pupillalámpa, olló, csipesz, szike, hőmérő, spatula, ujj-pulzoximéter, tűk, fecskendők, kötszer, ventolin spray, nitrát spray)

A jobb oldali táska tartalma: 

1 db légútbiztosító (intubációs) szett

1 db EZ-IO (intraosszeális) fúrószett (hagyományos vénabiztosítás sikertelensége esetén a csontvelő vénás beviteli útként történő használata elfogadott, megfelelően gyors módszer, ennek elérésére szolgál)

1 db felnőtt lélegeztetőballon + maszk

1 db gyerek lélegeztetőballon + maszk

1 db hosszabbító gégecső lélegeztetőhöz

1 db twin-leszívó pumpa

1 db sam-splint rögzítő sín (a motoron a klasszikus végtagrögzítő eszközök - pl. kramer-sín - nem férnek el. Ennek alternatívája egy speciális, az amerikai hadsereg által fejlesztett, feltekert állapotban tárolt, kis helyigényű, nagyon könnyű eszköz, mely kitekerve akár az alsó végtag hosszának is megfelelő, a végtagra formálva, ahhoz fáslizva kiválóan rögzíti azt.)

1 db nagy fényerejű elemlámpa

Doboztetőben:

1 db nagy piros nylontáska (benne kötszerek, speciális égési kötszer, fejlámpa)

A top case-ben kapott helyet a Lifepak 12 típusú defibrillátor-monitor és szerelékei (ez az eszköz a defibrilláláson kívül a beteg monitorozására - automata vérnyomásmérés, EKG-monitor, pulzoximéter -, a helyszínen 12 elvezetéses EKG készítésére, valamint szükség esetén szívritmus-generálásra (pacemaker) is alkalmas), valamint a sérültek nyaki gerincszakaszának rögzítésére alkalmas állítható nyakrögzítők is

A Mentőmotoros Szolgálat folyamatosan várja azok jelentkezését, akiknek orvosi vagy mentőtiszti végzettségük van, kivonuló tapasztalattal rendelkeznek eset- vagy rohamkocsin, A-kategóriás jogosítványuk és nagy köbcentis motoron szerzett vezetési rutinjuk van. A PÁV I. vizsga szintén kötelezően elvárt feltétel. A jelentkezőknek teljesíteniük kell egy képzéssel összekötött szintfelmérő vizsgát, melyet az ORFK Rendvédelmi Szervek Kiképző Központjának motoros oktatói és a Mentőmotoros Szolgálat tagjai értékelnek.

Forrás: mentomotoralapitvany.hu

Az OMSZ flottájában feltehetőleg a Delta nevet kapja majd a Harley – az eddigi három Yamahát Alfának, Bravónak és Charlie-nak hívják. A 2005-ben beszerezett első gép egy Yamaha FJR1300, ezt egy évvel később két FJR1300A követte.

Dr. Göndöcs Zsigmond elmondta, hogy az FLHTP a keleti országrészben teljesít majd szolgálatot. Rendőrségi kialakítása révén már gyári állapotba alkalmas arra, hogy speciális munkát végezzen: megkülönböztető fényforrások, életmentő eszközök szállítására alkalmas dobozok, sziréna és CB rádió is a felszereltség része. A hordágyat és az oxigénpalackot leszámítva ugyanazok az eszközök utaznak a Yamahákon és mostantól a Harley-Davidsonon, mint egy mentőautón.

A legnehezebb a defibrillátorral egybeépített EKG berendezés, ami az egyszemélyes nyereg mögötti dobozban kap helyet. A HD előnye az alacsony súlypont és a nagy teherbírás, amihez 140 Nm nyomaték társul már 2500-as fordulattól. A 96 lóerős teljesítmény bőségesen elég, hogy a megkülönböztető jelzéseket használva a forgalom többi résztvevőjénél gyorsabb legyen.

Akik mentőt hívnak, biztosan meglepődnek, amikor az amerikai filmekből ismerős gép érkezik. Szeretné ön is megismerni a mentősök Harley-ját? Vigyázzon, szívleállás esetén hamar előkerülhet dobozából a defibrillátor – nézze inkább még dobogó szívvel képgalériánkban az Mentőmotoros Szolgálat új motorját.