Most kell új motort venni?

2008.10.10. 12:11

Néhány új motor 2200 kilométer ellenében. Megérte? A kölni Intermot látogatói ennél több motorújdonságra számítottak, de a nagy durranásokkal idén is meg kell várni a milánói EICMA motorkiállítást.

Duzzognak a németek, hogy a finom falatokat az olaszok nyelik le – az újdonságokat végignézve mérlegeljünk, hogy érdemes-e elutazni a most zajló motorkiállításra?

Aprilia

Mindenki ezt várta, mindenki erre volt kíváncsi: az RSV4-et hatalmas érdeklődés fogadta. Sokak szerint ez 2009 szupersportmotorja: 999 köbcentis, 65 fokos hengerszögű V4-es, 180 lóerővel. Imponáló adatok, ahogy ígéretes a 179 kg száraz tömeg, az Öhlins villa és hátsó csillapítás is. A nemes alkatrészek sorába tartoznak a Brembo fékek és a kazettás váltószerkezet.

Az Aprilia mindent megtett, hogy a Superbike-világbajnokság versenyein eredménnyel indulhassanak: a RSV4 utcai modell alapján készülő versenygépet Max Biaggi fogja hajtani 2009-ben.

BMW

A csarnokba lépve azonnal a BMW S1000 RR fogad: a Superbike-világbajnokságban Troy Corser és Ruben Xaus motorozza majd a versenygépet. Adatok egyelőre nincsenek, csak a látvány hódít: az éles vonalak, a szokásos kék-fehér-piros versenyszínek, az Öhlins futómű és a Brembo fékek hihetővé teszik a bajorok sportambícióit.

A BMW országon belül, hazai pályán tartotta a soros hengerelrendezésű 2009-es K-sorozat világpremierjét. A K 1300 S 254 kilóját 175 lóerő mozgatja, ez minden idők legnagyobb teljesítményű és leggyorsabb széria BMW motorkerékpárja. A motor hengerűrtartalmát 1293 cm³-re növelték. Megmaradt a 11 000-es maximális fordulatszám, de a korábbinál lényegesen nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot hoztak ki az új szerkezetből. A kompresszió 13:1 arányra nőtt, ezzel együtt a viselkedés is megváltozott: a technikai huncutságokkal és az új befecskendezővel minden tartományban erősebb és nyomatékosabb lett a BMW új motorja. 140 Nm 8500-as fordulaton; sport, túra vagy sporttúra, az S-változat mindet tudja.

Ugyanez az 55 fokban előredöntött hengersorú, dupla vezérműtengelyes négyszelepes hajtja a K 1300 R-t is. A különbség az a két lóerő, amivel gyengébb az S-változatnál – még ezzel az apró hátránnyal is a világ legerősebb nakedje. A modellcsaládra jellemző Duolever és Paralever első-hátsó futómű a meztelen testen érvényesül igazán, a kancsi lámpák azonnal felismerhetővé teszik a BMW K 1300 R-t.

Az új K-családdal együtt mutatták be a második generációs ESA elektronikus felfüggesztésállító rendszert, ami egyszerű választást tesz lehetővé sportos, utcai vagy akár túrára felpakolt futómű-beállítások között. A teljesen idomokba bújtatott K 1300 GT a cég Gran Turismója: erejét és nyomatékát rétesként húzták szét a teljes fordulatszám-tartományon. 160 lovával és 135 Nm nyomatékával papíron ez a leggyengébb, de a fejlesztőmérnökök nemcsak a futóművet, hanem a négyhengeres viselkedését is a hosszú utak élvezetes megtételéhez igazították.

Ducati

Világos, hogy az olaszok Milánóra tartogatják a meglepetést, az Intermotra csak a Monster 1100 és 1100S jutott. A klasszikus levegős, 90 fokos hengerszögű L2-s természetesen dezmodromikus szelepvezérlésű. Legfőbb erénye a pillekönnyű test, 169 kilója nyolccal kevesebb az S2R-énél is.

A kevesebb néha több, hangzott el a bemutatón: a szörnyek családja az elmúlt tizenöt évben bebizonyította, hogy ez mennyire igaz. Teljesen állítható Showa villák elöl, és Sachs lengéscsillapító a hátsó centilever felfüggesztés részeként – kiváló párosítás a jó úttartás érdekében. A 696-hoz képest négy centivel megemelt kormánya sportos túrapozíciót biztosít – az utazásban jó partner lehet a tripla-parabolikus fényszóró. A szörny szíve a már ismert 95 lóerős dupla gyújtógyertyás 1100-as motor: ez nem az erőről, hanem a stílusról és 103 Nm nyomatékról szól.

Apró kedvesség a Ducati részéről: megjelent a GT 1000 túraváltozata. Technikai változások nincsenek, csak stílusos kiegészítők – harmónia, szépség és olaszos hangulat.

Honda

A Hondától mindenki többet várt: az egyik legszebb kiállítási teret nem ragyogták be az új modellekről visszaverődő fények, helyettük a már ismertek, néhány tanulmány és a korábbi V-motoros sikermodellek sorakoztak félkörívben. A CBR 600 RR és a 1000 Fireblade ABS rendszerén és frissített színárnyalatain kívül csupán egyetlen Honda-újdonság volt Kölnben: a CBF 125.

A praktikumáról és kedvező áráról ismert CBF család így már teljes: a nyolcad litertől a literes hengerűrtartalomig fedi le a vásárlói igényeket. A 125-ös 11,3 lóerőt ad le nyolcezres fordulaton: nem kell észveszejtő tempótól tartani. A gyári sajtóanyag kis motornak hívja, aminek jelentős egyénisége van: ez talán túlzás, de városi motornak, első közlekedési eszköznek mindenképpen ideális a 792 milliméteres ülésmagasságú, 240-es első tárcsafékkel lassító szúnyogocska.

A Honda óriásplakátokon terjesztette az igét: jön a V4-ek új generációja. Mindenki az új VFR-t, esetleg annak ezres verzióját kereste, de nem volt sehol. Hiába a táncos-akrobata fiúkkal turbózott show, sem a motor, sem a blokk nem volt sehol. Hiába a korai beetetés, ahogy az egyik japán technikus elmondta, csak két év múlva várható a működőképes, szériaérett, jövőbe mutató V4. Amíg a japánok előre ittak a medve bőrére, addig az olaszok az emberekre szabadították a RSV-medvét.

Husqvarna

Az egykori svéd, majd olasz és mostanra a BMW révén németté vált márka az SM 450 R supermotóját mutatta be Kölnben. A mérnökök a vázra koncentráltak, egy teljesen új tervezésű szerkezetet kapott az SM. Az eddigiekhez képest megnőtt a merevség és a teherbírás. A blokk apróbb módosításokon esett át, acél kipufogószelepeket, finomított váltót és olajköri nyomásszabályozó szelepet szereltek bele. Az üzemanyagot Mikuni D42 befecskendező adagolja, a gázok elvezetését és a speciális „Husky” hangot a dupla alumínium kipufogó biztosítja. A fejre állított villa Marzocchi, a gumik pedig Excell felnin feszülnek.