B125: Megöregszem, mire jogsim lesz

2012.06.11. 16:14

Kollégánk még mindig nem jutott el a szupergyorsnak ígért B125-ös tanfolyam végére. Az elv jó, a megvalósítás már kevésbé. Miért nem gyorsítják már fel a gyorsaságra kitalált rendszert?

Várok. Megint. Ez a B125 már csak ilyen. Türelem kell hozzá. Illúzióm már nincs. Lesz vizsgám. Majd. Három-négy hét múlva. Úgy volt csak időpont. Vezetek is majd. A vizsgához közel. Magyarország. Csak ezt tudom mondogatni magamban. Miért kell két hónapot várni, miközben csak három órát kellene venni?

DSC 0582

Kirúgták a vizsgabiztosokat. Nem most volt. Visszavették őket. Az se. De azóta nem tudtak urrá lenni a feltorlódott motorosokon. Merthogy sokan vannak. Mennek B125-re is sokan. Úgy, mint én. Aztán várnak. Két és fél hetet a KRESZ vizsgára, másfél hónapot a rutin és forgalom vizsgára. A B125-ös forgalmi vizsgát bonyolították is. Ott csak egy motoros mehet a vizsgán, nem kettő felváltva, mert a B125-nél egyben van a rutin és az utcai vizsga, vagyis egy vizsgával elmegy egy óra. Így azonban még többet kell várni.

Viszont miután egyben van a két vizsga, bármelyiken megbuksz, mindkettő pótdíját fizeted.
De hát megmondták az oktatók. A B125 egy faszság. És igazuk van. Az elv jó volt. A kivitelezés meg...
Egy ötvenesre felülhet bárki, bármilyen tudás nélkül. Elindul, neki a világnak, be az autók közé, a forgalomba. Végül, mikor már lassú a motor, rakat fel egy hetvenes, nyolcvanas hengert, és úgy már valóban felveszi az autók ritmusát. Igaz, se fék, se futómű nincs a hetven-nyolcvan köbcentire hangolva, de ez nem számít.

És akkor jön a B125. Csupán három óra. Könnyített. Meg is értem, hogy könnyített, azzal a kilowatt-korlátozással pont annyit lehet elérni, hogy már a Hungárián is jókedvvel végig lehessen menni.
Az oktatók meg néznek. Mit akar ez a sok szerencsétlen? Jó részük még sosem ült motoron! Egy óra alatt? Ezt a pályát? Kettő alatt a forgalmat? Addigra még azt sem szokja meg, hogy hol van az index.
Miért nem lehet egy könnyített vizsgát könnyűvé tenni? Miért kell ugyanazt a rutinpályát végigjárni, mint a nagymotorral?

Ezt is mondták a beiratkozásnál. Hogy bóják közt motorozni nem olyan, mint a forgalomban. És tényleg nem. De akkor mi a könnyítés? Félre ne értse senki, nem az oktatás ellen vagyok. Szerintem nem szabadna gyakorlatlanul elindulni ötvenessel sem. De a könnyített nekem azt jelentené, hogy kicsit gyakorlom az elindulást, kicsit a megállást, leraknak négy-öt bóját, elmegyek köztük. Ez egy óra. Aztán nekiindulok a forgalomnak, oktatóval. Közlekedek, szokom, hogy van ott több ember, autó, bicajos, sőt másik motoros is. Az oktató közben elmondja, hogy mire figyeljek. Végül a vizsgán megyek egy rövid kört a forgalomban, látják, hogy nem vagyok elmebeteg, felfogtam, hogy ez veszélyes üzem. És akkor megkapom a jogot, hogy az utcára mehetek egyedül.big yamaha wr125x 2009 03

Ez a könnyített. És még van is értelme. Aki eddig illegálisan közlekedett a feljavított ötvenesekkel, vagy a rendszám nélküli százhuszonötösökkel, az ezt a vizsgát valóban megcsinálja a kötelező három óra alatt. De ne őket vegyük alapul, hanem aki eddig az autójában ült, és most takarékosság szempontjából átülne egy robogóra. Vagy aki azt gondolja, hogy be akarja tartani a szabályokat.
Most épp ezekkel az emberekkel basznak ki, nézik le őket, fizettetnek sokkal többet, mint amire számítanak, és sokkal több idejük is megy el, mint amire gondolnak.

Tehát várok. Addig is, lehet, hogy veszek egy motort, hogy fenntartsam az érdeklődésem.

A vergődés korábbi epizódjai: arról, hogy mirét éppen B125a kreszvizsgáróla flegma oktatóról, olvashatók.