Milyen 125-öst vegyek, és milyet ne?

2011. december 2., péntek 16:38

Tisztelt szerkesztők!


Érdeklődni szeretnék, hogy most, hogy adott a lehetőség, milyen robogót ajánlanátok nekem. A cél, hogy beleférjek a B-s jogsi kibővített kategóriájába. Az összeg amit rászánnék a motorra maximum 200 ezer forint. Eddig két típuson (vagy lehet hogy egy a kettő) akadt meg a szemem: Yamaha Majesty/Cygnus 125.Tehát 4 üteműt szeretnék az alacsony fogyasztás érdekében és viszonylag nagyobb testűt, kétszemélyes üléssel. Mennyibe kerül ezeknek a motoroknak a vizsgáztatása rendszámra, mert lényegében sehol nem árulják őket rendszámmal.

Segítségeteket előre is köszönöm!

üdv
Robi

Kedves Robi!

Mindenekelőtt óva intelek azoktól a százhuszonöt köbcentis robogóktól, illetve motoroktól amelyeket külföldi kísérőokmányaikkal együtt árusítanak, de az eladó nem vállalja, hogy a nevedre forgalomba helyezve adja át a gépet. Egy ekkora motorral szerelt, motor forgalomba helyezésének költsége, regisztrációs adóval együtt, körülbelül százezer forint.

Ez a kisebbik gond, a nagyobbik az, hogy ha már megvetted a járművet és a hivatali ügyek intézése közben derül ki, hogy hiányzik, illetve nem megfelelő valamelyik dokumentum, kellemetlen beszélgetésre készülhetsz az eladóval, aki vagy visszaveszi a gépet, vagy nem.

Az eredeti forgalmi engedély, a forgalomból való kivonás tényét rögzítő nyilatkozat, illetve egy számla vagy adásvételi szerződés híján nem fogja megkapni a magyar rendszámot a gép, így a mai ismereteink szerint marad az illegalitás, amit nem javaslunk, illetve a motor továbbadása vagy elbontása.

A legjobb, ha olyan gépet választasz, amelynek van érvényes magyar forgalmi engedélye, rendszáma, illetve biztosítása, és nem motoros futár használta. Ez az alap, ebből semmilyen mese esetén ne engedj! Javasoljuk, hogy ha a praktikum a fő szempont, kerüld a kétüteműeket, és volt szocialista országok típusait, például a régi MZ-ket. Felhívjuk a kedves trollok figyelmét, hogy az olvasó nem hobbieszközt és nem is új barátokat keres, hanem egy célszerű használati tárgyat.

A műszaki állapot fontosabb a típusnál, de jó, ha tisztázunk néhány alapkérdést, mielőtt vásárolni indulsz. Az autós jogosítvány birtokában mostantól könnyen megszerezhető A1-es jogosítványhoz illő, négyütemű, 125 köbcentinél nem nagyobb, illetve 11 kilowattnál (15 lóerő) nem erősebb utcai motorok illetve robogók zömével lehet utast szállítani. Bőven találsz majd olyan típusokat, amelyekkel nagyon elégedett lehetsz, amelyeket fillérekből fenntarthatsz, vagyis gyorsan és biztonságosan elszállítanak a munkahelyedre.

Rengeteg olyan használt robogóval találkoztam, amelyeknek ugyan alacsony volt a futásteljesítménye, illetve ép a külseje, a motorja azonban teljesen halott volt, füstölt, csörgött. Ennek rendszerint az az oka, hogy a tulajdonosok egy része megfeledkezik a négyütemű motorok szervizigényéről.

Egy másik fontos szempont a sérülésmentesség. Keress olyan példányt, amelynek eredetiek az idomai, nem görbe a fék- illetve kuplungkarja, illetve középállványon, szemből megnézve egymás mögött fut az első és hátsókerék, nem szivárog a csillapítóolaj a futóműből és nem lóg sem a lengővilla (robogóknál meghajtótömb), sem az első teleszkópok, illetve a kormánycsapágy.

Hideg motornál rossz jel a kék füst, és a pontatlan gázreakciók. Menet közben tégy néhány manővert, hogy kiderüljön, ugyanolyan semlegesen fordul-e a gép jobbra, mint balra. Próbáld ki a fékeket, ha motorról van szó, válts fel és vissza a váltóval, ha robogót szemlézel, keress egy emelkedőt. Ebből a gyorstesztből sok minden kiderül.

Most azonban jöjjön a szörnyű valóság. A megjelölt, kétszázezer forintos értékhatár abszolút belépőszint a rendszámos gépek közt. Ennyi pénzért dermesztően sokféle hulladékot kínálnak, de fájóan kevés a használható gép. A használható, szép állapotú példányok valahol háromszázezer forint körül szóródnak. Persze lehet olyan nagy szerencséd, mint Csikós Zsolt kollégánknak, aki néhány hete 115 ezer forintért jutott hozzá egy lejárt műszakis Honda Spacy 250-hez. Ez azonban nem tipikus eset.

Felsorolok néhány típust, amelyekre érdemes rendszeresen rákeresni a holtszezonban, mert mindig akad, aki a gyors pénz reményében elkótyavetyéli a járművét.

Ha olcsó, elterjedt és sokoldalú járművet keresel, vess egy pillantást a Honda Innova 125-re, illetve a Lead 100-110-re. Az Innova lábváltós, nagykerekű moped, rendkívül alacsony, akár 2-2,5 literes fogyasztással, jó értéktartással és tokozott lánccal. A Lead egy közönséges robogó, de az is optimális választás.

A japán robogók közt a legjobbak közé tartozik a Honda SH125, érdemes tenni próbát a ritka NES125-tel is, de jó vétel lehet egy Yamaha Cygnus, illetve Cygnus X 125, esetleg egy Majesty. Ez utóbbi az egyik legnagyobb testű, legkényelmesebb robogó ebben a kategóriában, óriási ülés alatti rekesszel és széles ülésekkel. Döntsd el, hogy inkább a csúcsforgalomban könnyen manőverezhető kanapérobogóra, vagy egy keskenyebb felépítésű városi robogóra, illetve motorra vágysz-e.

Nagyon jó tapasztalatokat szereznek a motoros futárok a tajvani Kymco egyes típusaival. Több olyan kis- és nagy kerékmérettel is készülő Agility 125 (illetve Agility City), valamint People S robogóról hallani, amely nagyjavítás nélkül megtett több mint ötvenezer kilométert. Ne feledjük, ez városi közlekedés mellett óriási futásteljesítmény. Minden ekkora négyüteműről elmondható, hogyha száz kilométerenként 4 liternél többet fogyasztanak, valami baj van a keverékképzéssel, vagy kopott a motor.

A hagyományos motorkerékpárok közül érdekes lehet a korábban a posta hírlapkihordói által használt Yamaha SR125, az YBR125, valamint a Honda CG, illetve CBF125, esetleg az XR 125 enduró. Ezekből egy időben rengeteget adtak el itthon. Az európai márkák közül érdemes szemügyre venni például a Piaggio konszern egyes típusait. Ezek közül nagyon elterjedt a Vespa ET4 125, illetve 150, lemezkasztnis robogó. Sajnos ebből a modellből zömében rendszámnélküli példányokat látni a forgalomban, mivel az ET2 50 nagyon hasonlóan néz ki, és ezt sokan kihasználják. A Piaggio Libertyvel sokáig szemeztem. A blokkja (mindkét generáció) alapjaiban ugyanaz mint a Vespáé, de ez egy nagykerekű, műanyagkasztnis robogó, rosszabb minőségű utakra ideális.

Hozzászólások

  • 2011.12.02 17:06:15Hegyi Zsolt

    Hát gyerekek, eddig a totalcar viszonylag mentes volt a fusi szövegektől, de ez a robogós szöveg borzalom. Hol magázzátok a delikvenst, hol tegezitek, akár egy mondaton belül váltva, ez egyszerűen szemét, nem írás. Ennyire ne legyetek igénytelenek.

  • 2011.12.02 17:17:38Etniez

    NINCS KIBŐVÍTETT KATEGÓRIA. A1 maradt, csak B-vel könnyebb megszerezni. Rögzítsük mindig, mert a hülyeség fog megragadni. Biciklisek nagy része a mai napig úgy tudja, hogy behajthat az egyirányúba...

  • 2011.12.02 17:22:24pet77

    HONDA SH 125í A MEGOLDÁS!!!!!!!!!
    Nézz szét Rómában!

  • 2011.12.02 17:26:123dom'f'speech

    nem "választassz" hanem választaSZ! te barom, tanulj meg írni, illene...

  • 2011.12.02 17:38:55Breacher

    Eddig az A1, Akorl., A között különbözeti vizsgákkal lehetett haladni. Most gyakorlatilag megszűnik az A1. Ha megvan ez a képzés akkor az ember ugyan úgy különbözeti vizsgával szerezhet Akorl.-at és A-t?

  • 2011.12.02 17:41:12nofatchx

    "Javasoljuk, hogy ha a praktikum a fő szempont, kerüld a kétüteműeket, és volt szocialista országok típusait, például a régi MZ-ket. Felhívjuk a kedves trollok figyelmét, hogy az olvasó nem hobbieszközt és nem is új barátokat keres, hanem egy célszerű használati tárgyat."

    mekkora duma (és igazság), ezen besírtam. :)

  • 2011.12.02 17:53:31nofatchx

    azt hiszem, megint lehet egy csomó cikket írni. milyen 125-öst, milyen ruhát, milyen sisakot, milyen riasztót, stb. lesz itt olvasnivaló.

    amúgy a kérdezőnek, miért kritérium a kétszemélyes robogó, ha a b125 jogsival tudtommal csak önmagát szállíthatja? nem mintha hírtelen tudnék egyszemélyes 125-öst...

  • 2011.12.02 17:57:29gumitamin

    Nézte már meg valaki az új 125-ös robogók árait?
    Kész röhej!
    800eFt alatt nem nagyon van.

    Ha részletre veszed, akkor meg kapod a 30%-os THM-et, és a végösszeg máris 1.2 misi.

    A költségekről persze mindenki hallgat:
    -átírás
    -regadó
    -magasabb biztosítás
    -telj. adó
    -műszaki vizsga
    -eredetvizsga

    Remélem a segédmotort nem fogják basztatni!
    Ez az egy menekülési pont maradt, ha minden borul.


    Ezzel most beismerték hogy 50-essel nem lehet közlekedni?!

  • 2011.12.02 18:13:28Szacsi

    "nem "választassz" hanem választaSZ! te barom, tanulj meg írni, illene..."

    Bírom az ilyen hsz-okat. Mondatot bezzeg kis betűvel kezdjük :D

  • 2011.12.02 18:13:36HOLIDAY

    Gumitamin! Akinek a 8 kiló sok, majd vesz használtat! Gondolom nem mondtam újat. Valamiért elkerülte a figyelmedet a lehetőség...

  • 2011.12.02 18:14:11poa ogapo

    200 ezer forintért - ha nem vagy egy adag műszaki érzékkel és lehetőséggel megáldott - semmi sincs.

    Ha szánsz rá sokkal többet, akkor HONDA.

  • 2011.12.02 18:20:28muz

    Szerintem 50-esel csak a fővárosban nem lehet közlekedni.Még itt debrecenben is csak 2-3 olyan út van ahol letolhatnak egy kis robival a többi helyen nem nagyon lehet felgyorsulni illetve nem érdemes (sehol) mert trafira sokat költött a város:-(

  • 2011.12.02 18:21:26nofatchx

    csak kettő:
    honda vision 110: 553e bruttó, regadóval
    honda pcx 125: 698e bruttó, regadóval

    az új vision is elég fürge a végsebessége olyan 90km/h (volt itt róla teszt), pcx valamivel jobb (erről is volt teszt). meg lehet venni használtat is, csak abból ritka a rendszámos, de pl a honda lead 110 elég jó, abból azért akad használt 300e alatt pár évesen minimális km-el, ez szintén 90 körül tud, 2,5-öt eszik maximum. ha pedig a négyütemű váltósak is szóba jöhetnek, kb megduplázódik a választási lehetőség. cbr (ez a legerősebb), sr, ybr, innova, cg, tw, xr, , van-van, stb (ez utóbbi nem egy típus :)). annyi, hogy a 125-ös automaták dinamikusabbak az ugyanekkora váltósaknál, ezért városban fürgébbek valamivel. persze, ha valaki nem nyelezi (egy autóból átülő gondolom nem), annak nem nagyon jön ki a különbség.

  • 2011.12.02 18:24:06GERI87

    "Felhívjuk a kedves trollok figyelmét, hogy az olvasó nem hobbieszközt és nem is új barátokat keres, hanem egy célszerű használati tárgyat."

    :D
    hehe végre...

    "a B-s jogsi kibővített kategóriájába."

    Milyen kibővített?
    Nincs kibővítve, csak könnyebb megszerezni, B-vel...ennyi.


    "Most gyakorlatilag megszűnik az A1"

    Dehogy szűnik meg!
    16 felett ugyanúgy lehet menni letenni mint eddig...

    "miért kritérium a kétszemélyes robogó, ha a b125 jogsival tudtommal csak önmagát szállíthatja?"

    Miért ne szállíthatna? Ha van 2 éve bármilyen jogsija...itt ugye B....akkor A1-el lehet vinni....
    PL ha vki megcsinálja 14 évesen a smkp-t, majd 2 év múlva 16 évesen az A1-et akkor már utast is vihet egyből...
    Mivel itt is ugyanúgy A1-ről beszélünk ezért nem is értem miért kérdezik.

    Szövegértés baszki az van...


    "Ha szánsz rá sokkal többet, akkor HONDA."

    Na megvolt a napi Hondára recska is:)

  • 2011.12.02 18:26:11Gyurma73

    a 125 -ös motorok ÁFÁja visszaigényelhető.
    Amúgy a 4 üteműek közt a Peugeot Jotforce Kompressor a legerősebb gép.4 ütemű kompresszoros nyomatékban 250nek felel meg.

  • 2011.12.02 18:29:25metal

    Breacher: Ez engem is érdekel! Tehát, ha a jelenlegi szabályok szerint 5 óra után megszerzem az A1-t, utána különbözeti vizsgával jóval egyszerűbben megszerezhetem az A-t?

  • 2011.12.02 18:30:05nofatchx

    GERI87: nem vagyok biztos az igazadban az utassal kapcsolatban, kérlek linkeld az ide vonatkozó jogszabályt.

  • 2011.12.02 18:30:34Cobra.

    Azért a 200-ba beleférnek használható darabok is, csak jobban oda kell figyelni. Japánok nem rosszak, csak az alkatrészárak problémások, meg az ellátás nehezebb. Ha a design annyira nem számít, akkor esetleg egy Piaggio Hexagon. Ami még jó vétel, csak oda kell figyelni, mert sok a hulladék: Aprilia Leonardo. Malaguti Madison is még számításba jöhet, bár anna kaz alkatrészellátása lehet kicsit problémásabb.
    Viszont most ahogy nézegettem, ebben az árkategóriában tényleg alig van rendszámos darab. Viszont érdemes lenne kiszámolni januártól mennyi lesz a regadó meg az átírás, lehet olcsóbban jön ki, mint idén.

  • 2011.12.02 18:36:07nofatchx

    találtam egy ilyet:

    "Ha megszerzem a motoros jogosítványt szállíthatok-e utast?
    Kezdő vezetői engedéllyel utas nem szállítható 2 évig. De ha a „B” kategóriád már több mint 2 éve megvan, akkor már nem kezdő a jogsid, tehát a friss motor jogsival így szállíthatsz utast is."

    tisztelt geri, tisztelt bíróság! visszavonom az utasszállításra vonatkozó kérdésem. de, hogy mi köze a 2 éves b-nek az a-hoz és az utaszállításhoz, azt nem értem.

  • 2011.12.02 18:36:18panza

    Nagyon kíváncsi leszek az eladási statisztikák alakulására az új és a használt motoroknál is. A mostani "eufórikus hangulatban" mint ha mindenki 125-ös motort akarna venni. Vége az illegalitásnak, mindenki legalizálja a 125-250, netán 500-as gépét. Az utakon tiszta papíros motorok, vadi jogosítványos büszke vezetők, boldog rendőrök lesznek? És az okmányirodák jó munkája , valamint az öntudatos állampolgárok befizetései/reg. átírás, forg,-ba hely./ következtében a kincstár is gyarapodik?

  • 2011.12.02 18:43:34nofatchx

    igen, panza. :)

Motorválasztó

mi ez?

Ha már tudja, hogy 125-öst szeretne, de még nincs meg a kiszemelt kedvenc, használja motorválasztónkat. Ár, felépítés vagy praktikus szempontok alapján böngészhet a motorkák között, de az egyes márkák kínálatát is egyetlen kattintással lekérdezheti. Anélkül, hogy nyüstölnie kéne az egér gombját, fotókat is nézegethet a kínálatról, ha a lista bal szélén látható ikonon felejti a nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot húzhat ki kartotékunkból.
Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, legalább ennyire számít, hogy milyen messzire lehet eljutni egy tank benzinnel, mennyire van jó erőben a motor, illetve mekkora súllyal kell birkózni vezetése közben. A hatótáv esetében három literes fogyasztást vettünk alapul, ebből számítva a megtehető kilométereket, a gyors és könnyű gombokkal pedig teljesítmény, illetve súly alapján rangsorolhatja a motorokat, robogókat.
Ha bizonytalan, milyen 125-ösre van szüksége, ne tétovázzon, olvassa el Motordoktorunk alapművét, amelyben mindent megtudhat a választási szempontokról.

Praktikus gépet szeretne, de kicsivel nagyobbat, mint egy 125-ös? Használja az A2 jogosítványhoz hangolt motorválasztónkat! Az új, Magyarországon is érvényes európai jogosítványkategória maximum 35 kW-os, vagyis 47 lóerős motorokat enged meg – ebben a nagy halmazban szinte minden megtalálható: robogó, meztelen gép, enduro, custom vagy túramotor. Ár, felépítés vagy használati szempontok alapján böngészhet, de az egyes márkák kínálatát is egy mozdulattal lehívhatja. Képeket nézhet, szerelembe eshet a szemére hagyatkozva: elég, ha a lista bal szélén látható ikonon tartja az egér által vezérelt nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot nyithat meg az adatbázisunkból. Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, ugyanennyit számít az üzemanyagtartály mérete – ebben a kategóriában átlagban 3-4,5 literes fogyasztással számolhatunk. Tanulmányozza át a teljesítményadatokat, a lóerőt és az elérhető nyomatékot. Nőknek az ülésmagasság is számít, az örömet keresőknek meg az alacsony tömeg. Ne legyen bizonytalan, a motorválasztó segítségével válassza ki melyik motor a legalkalmasabb önnek.