Milyen 125-öst vegyek, és milyet ne?

2011.12.02. 16:38

Tisztelt szerkesztők!


Érdeklődni szeretnék, hogy most, hogy adott a lehetőség, milyen robogót ajánlanátok nekem. A cél, hogy beleférjek a B-s jogsi kibővített kategóriájába. Az összeg amit rászánnék a motorra maximum 200 ezer forint. Eddig két típuson (vagy lehet hogy egy a kettő) akadt meg a szemem: Yamaha Majesty/Cygnus 125.Tehát 4 üteműt szeretnék az alacsony fogyasztás érdekében és viszonylag nagyobb testűt, kétszemélyes üléssel. Mennyibe kerül ezeknek a motoroknak a vizsgáztatása rendszámra, mert lényegében sehol nem árulják őket rendszámmal.

Segítségeteket előre is köszönöm!

üdv
Robi

Kedves Robi!

Mindenekelőtt óva intelek azoktól a százhuszonöt köbcentis robogóktól, illetve motoroktól amelyeket külföldi kísérőokmányaikkal együtt árusítanak, de az eladó nem vállalja, hogy a nevedre forgalomba helyezve adja át a gépet. Egy ekkora motorral szerelt, motor forgalomba helyezésének költsége, regisztrációs adóval együtt, körülbelül százezer forint.

Ez a kisebbik gond, a nagyobbik az, hogy ha már megvetted a járművet és a hivatali ügyek intézése közben derül ki, hogy hiányzik, illetve nem megfelelő valamelyik dokumentum, kellemetlen beszélgetésre készülhetsz az eladóval, aki vagy visszaveszi a gépet, vagy nem.

Az eredeti forgalmi engedély, a forgalomból való kivonás tényét rögzítő nyilatkozat, illetve egy számla vagy adásvételi szerződés híján nem fogja megkapni a magyar rendszámot a gép, így a mai ismereteink szerint marad az illegalitás, amit nem javaslunk, illetve a motor továbbadása vagy elbontása.

A legjobb, ha olyan gépet választasz, amelynek van érvényes magyar forgalmi engedélye, rendszáma, illetve biztosítása, és nem motoros futár használta. Ez az alap, ebből semmilyen mese esetén ne engedj! Javasoljuk, hogy ha a praktikum a fő szempont, kerüld a kétüteműeket, és volt szocialista országok típusait, például a régi MZ-ket. Felhívjuk a kedves trollok figyelmét, hogy az olvasó nem hobbieszközt és nem is új barátokat keres, hanem egy célszerű használati tárgyat.

A műszaki állapot fontosabb a típusnál, de jó, ha tisztázunk néhány alapkérdést, mielőtt vásárolni indulsz. Az autós jogosítvány birtokában mostantól könnyen megszerezhető A1-es jogosítványhoz illő, négyütemű, 125 köbcentinél nem nagyobb, illetve 11 kilowattnál (15 lóerő) nem erősebb utcai motorok illetve robogók zömével lehet utast szállítani. Bőven találsz majd olyan típusokat, amelyekkel nagyon elégedett lehetsz, amelyeket fillérekből fenntarthatsz, vagyis gyorsan és biztonságosan elszállítanak a munkahelyedre.

Rengeteg olyan használt robogóval találkoztam, amelyeknek ugyan alacsony volt a futásteljesítménye, illetve ép a külseje, a motorja azonban teljesen halott volt, füstölt, csörgött. Ennek rendszerint az az oka, hogy a tulajdonosok egy része megfeledkezik a négyütemű motorok szervizigényéről.

Egy másik fontos szempont a sérülésmentesség. Keress olyan példányt, amelynek eredetiek az idomai, nem görbe a fék- illetve kuplungkarja, illetve középállványon, szemből megnézve egymás mögött fut az első és hátsókerék, nem szivárog a csillapítóolaj a futóműből és nem lóg sem a lengővilla (robogóknál meghajtótömb), sem az első teleszkópok, illetve a kormánycsapágy.

Hideg motornál rossz jel a kék füst, és a pontatlan gázreakciók. Menet közben tégy néhány manővert, hogy kiderüljön, ugyanolyan semlegesen fordul-e a gép jobbra, mint balra. Próbáld ki a fékeket, ha motorról van szó, válts fel és vissza a váltóval, ha robogót szemlézel, keress egy emelkedőt. Ebből a gyorstesztből sok minden kiderül.

Most azonban jöjjön a szörnyű valóság. A megjelölt, kétszázezer forintos értékhatár abszolút belépőszint a rendszámos gépek közt. Ennyi pénzért dermesztően sokféle hulladékot kínálnak, de fájóan kevés a használható gép. A használható, szép állapotú példányok valahol háromszázezer forint körül szóródnak. Persze lehet olyan nagy szerencséd, mint Csikós Zsolt kollégánknak, aki néhány hete 115 ezer forintért jutott hozzá egy lejárt műszakis Honda Spacy 250-hez. Ez azonban nem tipikus eset.

Felsorolok néhány típust, amelyekre érdemes rendszeresen rákeresni a holtszezonban, mert mindig akad, aki a gyors pénz reményében elkótyavetyéli a járművét.

Ha olcsó, elterjedt és sokoldalú járművet keresel, vess egy pillantást a Honda Innova 125-re, illetve a Lead 100-110-re. Az Innova lábváltós, nagykerekű moped, rendkívül alacsony, akár 2-2,5 literes fogyasztással, jó értéktartással és tokozott lánccal. A Lead egy közönséges robogó, de az is optimális választás.

A japán robogók közt a legjobbak közé tartozik a Honda SH125, érdemes tenni próbát a ritka NES125-tel is, de jó vétel lehet egy Yamaha Cygnus, illetve Cygnus X 125, esetleg egy Majesty. Ez utóbbi az egyik legnagyobb testű, legkényelmesebb robogó ebben a kategóriában, óriási ülés alatti rekesszel és széles ülésekkel. Döntsd el, hogy inkább a csúcsforgalomban könnyen manőverezhető kanapérobogóra, vagy egy keskenyebb felépítésű városi robogóra, illetve motorra vágysz-e.

Nagyon jó tapasztalatokat szereznek a motoros futárok a tajvani Kymco egyes típusaival. Több olyan kis- és nagy kerékmérettel is készülő Agility 125 (illetve Agility City), valamint People S robogóról hallani, amely nagyjavítás nélkül megtett több mint ötvenezer kilométert. Ne feledjük, ez városi közlekedés mellett óriási futásteljesítmény. Minden ekkora négyüteműről elmondható, hogyha száz kilométerenként 4 liternél többet fogyasztanak, valami baj van a keverékképzéssel, vagy kopott a motor.

A hagyományos motorkerékpárok közül érdekes lehet a korábban a posta hírlapkihordói által használt Yamaha SR125, az YBR125, valamint a Honda CG, illetve CBF125, esetleg az XR 125 enduró. Ezekből egy időben rengeteget adtak el itthon. Az európai márkák közül érdemes szemügyre venni például a Piaggio konszern egyes típusait. Ezek közül nagyon elterjedt a Vespa ET4 125, illetve 150, lemezkasztnis robogó. Sajnos ebből a modellből zömében rendszámnélküli példányokat látni a forgalomban, mivel az ET2 50 nagyon hasonlóan néz ki, és ezt sokan kihasználják. A Piaggio Libertyvel sokáig szemeztem. A blokkja (mindkét generáció) alapjaiban ugyanaz mint a Vespáé, de ez egy nagykerekű, műanyagkasztnis robogó, rosszabb minőségű utakra ideális.