Unalmas a Vespa, nekem Simson kell!

2012.01.26. 10:34

Stílusos Schwalbe?

Sziasztok!

Kissé engem is megszállt a régi gépekhez való érdeklődés.

Teljesen normális embernek tartom magam, és többnyire a környezetem is. Csak szeretném így az elején letisztázni, ha nagyon hülye ötlet volna ami végig futott az agyamon :)

Azért írok, mert a segítségeteket szeretném kérni egy olyan témával kapcsolatban, amihez nekem nagyon sok utána járás szükségeltetne. Hátha így, kicsit egyszerűbben eljutok a célig.

Tehát, az lenne a kérdésem, hogy szeretnék szert tenni egy Simson Schwalbe-ra. Van egy 2005ös Hornetem illetve egy 2007es golfom, de a városba rohangálás, a budapesti utcákon való hosszadalmasabb parkolás miatt, gondolkozom egy ilyen frankó kis retro gépen. Miután ez a Vespa láz már a könyökömön folyik ki, hogy mindenki milyen marhára egyéniség vele, így a stílusos retro robogók sorába nekem nem fér bele.

A gondom az, hogy nem tudom milyeneket gyártottak, ha jól tudom 2 típusa van, vagy valami ilyesmi...

Mindenesetre szeretném tudni, hogy van-e egyáltalán értelme ezzel a típussal (ki)kezdeni? Mert félek, ha olyanokat kérdezek meg akik használják rendkívül elfogultak lesznek (akár mindkét irányba).

Ha van értelme, akkor kell-e valamire konkrétan figyelnem a típussal kapcsolatban? Van olyan évjárat ami kifejezetten ajánlott/ellen javalt?

Várom válaszotokat!

Üdv:

Bálint



Kedves Bálint,

megértelek, hogy besokalltál a Vespa mániától. Valóban rendkívül jó marketinggépezet épült rá a régi népmotorkára – az egyediség már rég kiveszett a tömény jelenlét miatt.

Az általad figyelt Schwalbe is kultusztárgy, igaz, nem nálunk – itt feltehetőleg soha nem is lesz az. Németországban viszont imádják, és nem csak a keleti oldalon. Már több nagyvárosban láttam bandába tömörült kamaszokat – a Vespára kint már a kutya sem figyel, de egy NDK mopedre mindenki szeretettel néz.

Valóban több típusa volt a suhli KR51-nek. Az első verzió 1964-től négy éven készült, ezt követte a /1 1980-ig, majd a végső /2 1986-ig. Akiket ismerek, mind a legutolsó kiadás tulajdonosai; elmondásuk szerint ez a legmegbízhatóbb. Itt már lényegesen strapabíróbb a rugózás és az elektromos rendszer is – persze ne feledjük, hogy az apró finomítások ellenére a Schwalbe „last edition” is egy öregecske, bár szerethető konstrukció.

Idehaza számos alkatrész elérhető hozzá, bár az ebay és a német webshopok is kínálnak hozzá elemeket. A tuning sem lehetelen, Németországban mindenféle okosított gépeket találunk.

Ha régi, de még használható robogó vagy moped a vágyad, még egy-két modellt felírhatsz a listádra. A KTM Pony vagy a Jawa Pionier (Ideal) is nagyon aranyos formájú. Mindkettő életben és üzemben tartható, de ne feledjük, se a Simson, se ezek fékei nem a legerősebbek.

Öreg, kisköbcentis motort életben tartani pompás és aránylag korrekt költségvetésű hobbi. Mindennapi használatuk megoldható, de azt hiszem, egyik sem a napi budapesti gyilokra való.

Üdv:

Zirig Árpád