B125: Az első sikeres vizsgázó

2012.04.07. 06:59
Máris jelentkezett az első olvasónk, akinek sikerült megszereznie a könnyített A1-es jogosítványt. Levelében részletesen leírja, pontosan milyen lépéseken át vezetett az útja a motorozásig. Ma pedig talán már ő is részt vesz a forgalomban. A vizsgaidőpontok körüli kavarodásnak vége, a héten hozzá hasonlóan rengeteg autós-motoros tesz forgalmi vizsgát az országban.

Kedves Totalbike!

A mai nappal sikeresen abszolváltam a B125 vizsgát. Talán érdekes lehet belülről nézve a dolog, így leírnám pár sorban, mi és hogyan történt az elmúlt pár hétben.

A 3 órás elméleti oktatás után minden létező forrásból autósoknak és motorosoknak készített teszteket gyűjtöttem. Megvettem az iskola CD-jét is, és minden este legalább egy órát nyúztam a gépet. A vizsgán a motoros KRESZT kérik számon, amely bizonyos fejezeteiben eltér az autóstól.

Március 14-én mentem elméleti vizsgára. Mondanom sem kell, a kérdések 70%-val nem is találkoztam addig. Végül négy hibaponttal sikeresen teljesítettem a számítógépes vizsgát. Közben vettem egy Aprilia robogót használtan, és beszereztem a felszereléseket, egy bukósisakot felhajtható állrésszel, mert az tűnik biztonságosnak és praktikusnak, kabátot, kesztyűt, térdvédős farmernadrágot, vastag láncot, esőruhát.

Március 23-tól kezdtem a gyakorlati órákat.

Mivel addig szinte egyáltalán nem robogóztam, előző hétvégén a közlekedési hatóság oldaláról letöltöttem az oktatási segédletet a B125-höz, és egy ipari parkban gyakoroltam 3-4 órát.

Felépítettük a pályát bójákból és dobozokból, gondosan kimérve a távolságokat. Csak kétszer dobtam el a motort, de sem én, sem az Aprilia nem sérült meg.

Egyes pálya, kis sebességű manőverezés és irányítás
Egyes pálya, kis sebességű manőverezés és irányítás

A gyakorlati órán az egyes és kettes rutinpályát is gyakoroltuk. Az oktató kitűnő érzékkel és ezeréves tapasztalattal készített fel minket a rutinfeladatok megfelelő végrehajtására. Három-négy alkalom után már nagy biztonsággal kerülgettem a bójákat. Ekkor tartottam 8 óra gyakorlásnál.

Kettes pálya, gyors manőverezés
Kettes pálya, gyors manőverezés

Ezt követően kezdődtek a forgalmi gyakorlatok. Összesen hét útvonal van. Mindenki kap sárga mellényt, illetve egy adó-vevőt, amin az oktatótól kap utasításokat. Amíg nem szólnak és lehet, egyenesen kell haladni a forgalomban. Általában két-három tanuló vezet az oktató autója előtt.

A tanulónak a vizsgabiztos mellől, az autóból is végig kell néznie az útvonalakat, mert menet közben nem kaphat más utasítást, csak az útvonallal kapcsolatban, illetve ha megbukott. Az autóból könnyebben rögzülnek a táblák, sebességkorlátozások, útkereszteződések, biciklisávok.

Négyszer vezettem a városban, illetve alkalmanként egy-két órát ültem az oktató mellett. Más motoros vizsgákkal ellentétben a B kategóriás jogsi birtokában megszerezhető A1-eshez a rutin és a forgalmi vizsga egymást követően történik.

A vizsgabiztos megnézte az okmányaimat, a motorom okmányait, és beöltöztem. A motort beindíthattam, és kezdődött a gépátvétel. Gumi, kormány, világítás, rendszámtábla, fék. Szerencsére extra izzasztó kérdést nem kaptam, így mehettem a startvonalra.

Végigcsináltam a két vizsgasort úgy, hogy a kettő között a motort vissza kellett tolnom a startvonalig. Ezután a vizsgabiztos beült az oktató mellé, és indultam előttük a forgalomba. Ha valaki B125-ös jogsit csinál, egyedül vizsgázik, szemben minden más motoros kategóriával, ahol egyszerre két tanuló megy, és az oktató utasítását követve néha helyet cserélnek.

A teljes vizsga 50 perc időkeretbe kell, hogy beleférjen, gépátvételtől a visszaérkezésig. Mivel forgalmi akadály nem lassított, két vizsgaútvonalat csináltam végig. Visszaérve a bázisra a vizsgabiztos gratulált, és én lettem az iskola első B125-s jogosítványosa.

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.