Ötvenessel is elkezdhetem?

2012.04.26. 13:03 Módosítva: 2012.04.26. 15:54

Kedves Zách Dániel!

Vívódom egy ideje a robogóvásárláson. A problémám a következő: Első körben nem szeretnék 125 ccm-es robogót, sem B125 jogsit, hanem maradnék az 50 köbcentis kategóriában kb. 150 000 Ft - ig. Nyilván nem akarok kamu 50-est sem, mert ahogy ismerem a formám első nap elkapnának a rendőrők vagy a biztosítók, meg igazából nagyon szükségem sincs rá, bár Budapesten, de nyugodt helyen lakom, munkába járáshoz sem kell végigdöngetnem a Hungárián, vagy az Üllői úton. Ha meg esetleg jövőre mondjuk bevezetik a robogók rendszámosítását, akkor is jól meg lennék lőve egy kamuötvenessel.

Miután ezt jól kitaláltam magamnak szembesültem a kettő illetve négy ütem kérdéskörével és itt nem tudok dűlőre jutni. Annyit tudok még, hogy nagykerekű robogót szeretnék, mert ez állítólag kezdőként hálásabb. De ezen a ponton megakadtam. A kétüteműek között van választék (Yamaha Why, Piaggio Liberty, Kymco People, Malaguti Ciak, Aprilia Scarabeo stb.), ugyanakkor fogalmam sincs, hogy ezeknek az üzemeltetése mennyivel macerásabb. Azt sejtem, hogy olajfogyasztással is számolni kell, de pár helyen olvasni olyasmit, hogy itt fokozottabb az igényben hamarabb amortizálódnak az alkatrészek.

Ugyanakkor mivel kétüteműként minden főtengelyfordulatra jut egy munkaütem, azt gondolnám, hogy rugalmasabban lehet használni, kicsit nagyobb teljesítmény is kihozható ezekből mint egy négyüteműből, ami mondjuk egy budai dimbes-dombos vidéken nem hátrány. A négyüteműk között mintha lehetettel kisebb lenne a választék a nagykerekűek közül csak a Piaggio Liberty illetve a Honda SH került bele a merítésbe, és ugyan kisebb kerekű de a Piaggio ZIP újabb kiadása is tetszik. Itt viszont vonzó a kisebbnek ígérkező fogyasztás, az egyszerűbb üzemeltetés, és az út menti fákat sem burkolom kék füstbe menet közben.

"Mit érdemes venni?" - lenne a végső kérdés, egyáltalán elegendő ez a költségvetés arra, hogy normálisan üzemelő kismotorhoz jusson az ember? Van komoly különbség a kettő- és négyütemű robogók fenntartása és teljesítménye között?

Gratulálok az eddigi eredményeikhez, és további sok sikert kívánok,
Üdvözlettel,


Bence

Kedves Bence!

Bár a segédmotorok létjogosultságát illetően nincs teljes egyetértés a szerkesztőség tagjai közt, én továbbra is jó szívvel ajánlom az ötven köbcentis kategóriát azoknak, akik városban, rövid távokat tesznek meg, vagy egy ötvenessel készülnének fel a B125-ös jogosítvány megszerzésére. Ha ötvenesben gondolkodik, válasszon kétüteműt.

Az általam eddig kipróbált két-három tucat különböző ötven köbcentis típus egyike sem veheti fel a versenyt a városi forgalomban egy jó állapotú kétüteművel, utóbbiak sokkal élénkebbek, jobban gyorsulnak, el lehet ugrani velük a kocsisorok elől. Ez evidencia. Állítólag a Yamaha korszerű japán belpiacos négyüteműi pl. a Vino 4t vagy a kontinensen is kapható Giggle blokkja vállalható, de ezeket sajnos még nem próbáltam, mint ahogy az új Honda Vision 50-et sem.

A kétütemű motorok benzinfogyasztása magasabb, de ne gondoljon semmi végzetesre. A kommentelők közt biztosan lesznek olyanok, akik három liternél alacsonyabb átlagról számolnak majd be, én viszont eddig sem a tesztrobogókkal, sem a saját korábbi gépeimmel, a pille könnyű Honda DJ-1R-rel, a kétütemű Leaddel, a Yamaha Jog Aprióval és a mostani Vespa PK50XL FL-lel sem tudtam elérni ezt az értéket.

A legtakarékosabb kétütemű robogó tudtommal még mindig a befecskendezős Aprilia SR50 Di-Tech, de az érzékeny konstrukció, 150 ezerért csak egy folyton elromló, megbízhatatlan példányt kap. A karburátoros realitás inkább 3,2-4 liter száz kilométerenként attól függően, hogy a megtett út mekkora hányadában gyorsít teljes gázzal, hányszor áll meg és indul el lámpától, milyen gyakran hajt hegymenetben, sőt számít a testsúlya is.

Nagyjából ezer kilométerenként lesz szüksége egy flakon (8 dl-1l) teljesen szintetikus, kétütemű motorolajra, de ha jó állapotban van a motorblokk, normálisan működik az automata olajszivattyú, és pontos a karburátor beállítása, nem kell attól tartania, hogy ismerősei megjegyzéseket tesznek majd az ön körül terjengő motorszag miatt. A korszerű kétütemű olajok fejlesztői ügyelnek az alacsony füstkibocsátásra, sőt arra is, hogy a működés során elégetett kenőanyag a lehető legkevesebb lerakódást hagyjon a motorban és a kipufogóban.

A ruhabüdösítés szempontjából rengeteget számít az is, hogy hol ér véget a kipufogó, hiszen ha álló helyzetben pont a kabátja alá pöfög a motor, nyilván mások a következmények, mintha a kipufogógáz ön mögött távozik.

A felsorolt típusok bármelyikével boldog lehet, de javaslom, többet is próbáljon ki közülük, így szerezve némi típusismeretet és viszonyítási alapot a vásárlás előtt. Egy kis kétütemű motorblokk felújítása, vagy a szíjautomata váltó rendbetétele nem nagy feladat, ehhez számos műhelyben értenek már. Másfelől 150 ezer forintért elvárható, hogy olyan robogót kapjon az ember, amelyre a kötelező biztosítás éves díján kívül nem kell azonnal tízezreket költeni.

Árulkodó az idomok állapota, fontos, hogy a robogóval egyik irányba se legyen nehezebb kanyarodni mint a másikba, ne legyenek kopottak a gumiabroncsok, ne pulzáljanak a fékek erőteljes lassításkor, és persze az is, hogy a blokk hidegen is könnyen induljon, illetve melegen egyenletesen gyorsítson álló helyzetből végsebességig. Ha biztosra akar menni, vásárlás előtt kérjen szakvéleményt egy megbízható szerelőtől, az pontosan megállapítja, milyen állapotban van a kiválasztott robogó.

Ha a mai ötvenesek menetteljesítménye idomulna a szabályokhoz, vagyis valóban nem volnának képesek 45 kilométeres tervezési sebességnél gyorsabban haladni, az egész kategória használhatatlan lenne a nagyvárosi közlekedésben. A valóság és a gyakorlat azonban az, hogy egy jó állapotú Aprilia Scarabeo és a többi hasonló kétütemű ötvenes végsebessége valahol 60 körül lehet, így bár szabálytalanul, de nem tartják fel a forgalmat.

üdvözlettel:

Dániel