B125: Ezzel akár külföldre is mehetsz

2012.08.05. 08:43

Kedves Totalbike!

Tanácsot kérnék tőled robogó vásárlása terén. Az előzményeket tekintve valamikor motoroztam egy Kawadaki GPZ900-zal, de vagy 8-10 éve nem nagyon ültem motoron, most negyvenegy vagyok. Egy rendszámos robogót vennék általános használatra, vészhelyzetben esetleg munkába menésre, körülbelül 30 kilométerre.
Első kérdésem a Honda @150-re vonatkozik, mert megtetszett egy ilyen gép, de nem sok infót találtam róla a neten. 160 ezerért van egy nem rossznak tűnő példány Tatabányán. Tudsz a típusról valamit? Ajánlható?
Ha egyéb típust javasolnál 150-250 cm3 kategóriában, azt is örömmel venném. Nem vagyok sem sznob se gazdag, szeretek bütykölni, de nem az út mellett. Kényelmes legyen és 100-at menjen, ha lehet. Nem nagyon van más koncepció.

Kösz: Győző

Kedves Győző!

Jól választottál, a Honda NES, más néven @ 125, illetve 150, mely szoros rokonságban áll az ismertebb, nagykerekű SH sorozattal, nagyon megbízható és tartós konstrukció. Ezúttal nem is ajánlok mást. Az előbbi modell formája tojáshéjra hasonlít, kerekei nem 16, csupán 13 colosak, ettől eltekintve ugyanaz a folyadékhűtésű, négyütemű motorblokk hajtja, mint az SH-t. Amikor még NES néven és az e-mailezésből ismert jelöléssel árusították, karburátoros volt, de a konstrukció ma is létezik, PS125i-150i a neve, és a kasztni is más. Jó hír, hogy a 150-es változat, melyet kizárólag azért készítettek, hogy Olaszországban is fel lehessen vele hajtani az autópályára, elég erős a települések közti ingázáshoz. Kerekei nem olyan kicsit, hogy a legkisebb göröncs is kikezdené a stabilitását, ugyanakkor fordulékonyabb, mint a nagykerekű robogók.

A komáromi Honda Komfront márkakereskedésben dolgozó Honda-bolond ismerőseimnél éppen egy olyan SH125-ös áll, amelynek gazdája évek óta ingázáshoz használja robogóját. Vásárolt rá hátsó dobozt és szélvédőt is, így járkál évente többször Olaszország és Magyarország közt. Igen, ezzel az Olaszországban gyártott Hondával még az ilyesmi sem lehetetlen, a végsebessége kicsivel száz fölött van, és mivel gondosan tervezett motorblokkról van szó, nem kell attól tartanod, hogy a folyamatos pörgetés kinyírja.

A kiszemelt @150 vásárlása előtt jól vésd az eszedbe, hogy a Honda robogóblokkja legendásan csendes üzemű, selymes hangú és nyugodt járású. A szokatlan zörejek, az ingadozó alapjárat, az indokolatlan rezonanciák, illetve a rossz gyorsulás biztosan műszaki problémára utalnak. Legjobb, ha egyszerűen kipróbálod a végsebességét, közben, a próbaúton teszel néhány manővert, fékpróbát végzel, majd ebből vonsz le következtetéseket. Egy 15,7 lóerő névleges teljesítményű százötvenesnek könnyedén meg kell futnia a 100-110 kilométeres tempót. Megjegyzem, akkor sincs gond, ha végül egy 125-ös verziót találsz, az elég hasonló menetteljesítményre képes.

Az még a kisebbik gond, ha a fokozatmentes váltó rugóit, a szíjat, vagy a görgőket kell cserélni. Ezek nem drágák. Azonban teljesen más a helyzet, ha a motorblokk elhasználtságára vezethetőek vissza a rendellenességek. Ne is vágj bele egy ilyen felújításba, mert aki a gyárihoz közeli minőségben végzi el a munkákat, nagyon sokat fog érte kérni, aki viszont olcsón dolgozik, az általában nem kínál tartós megoldást. Egy jó állapotú @150-nel tökéletes hétköznapi közlekedési eszközhöz juthatsz, három liter körüli fogyasztással, ráadásul, ha van affinitásod hozzá, akár te is elvégezheted a karbantartását.

Sajnos, 160 ezer forint körül többnyire csak forgalomba nem helyezett Honda @-et lehet vásárolni. A forgalomba helyezés menetéről már írtam egy cikket, elöljáróban csak annyit, hogy erős idegrendszer kell hozzá. A részletekről ITT olvashatsz.

Sok szerencsét: Zách Dániel