Komár: az igazi feltámadás

2013.01.01. 06:29

Gratulálok, így kell ezt!

A mopedek világa ismét egyre népszerűbb. A hetvenes és nyolcvanas években élték aranyakorukat ezek a kedves gépecskék. Nem csak Magyarországon, hanem tőlünk délebbre és nyugatabbra is számos rajongója volt a praktikus kategóriának.

Pár éve német, francia és olasz fiatalok brahiból elkezdték átalakítani a zömmel ötvenes motorkákat - talán görbe tükröt akartak mutatni a tévéből áradó giccses motorépítésnek, az újságokban látható túlzásoknak.

Hamar meglett a rajongótábora ennek a műfajnak is: olcsó, szórakoztató és még bonyolult szerszámokat sem igényel. Olvasónk, Scholtz Gábor is készített egyet - igazán jópofa lett a Romet Komár, gratulálunk!

Helló!

A motort októberben vettem 15 ezer forintért (az eladó még el is hozta nekem teherautóval, mert nem volt járóképes), az első képen látható állapotban. Az első perctől kezdve tudtam, hogy mit is szeretnék belőle építeni, csavarjaira szedtem, igyekeztem megszabadítani az elmúlt harminckét évben rárakódott kosztól és olajsártól; az egyes elemek napokig benzinben áztak.

A szükséges alkatrészek beszerzése nem volt nehéz, minden kapható hozzá, rendszerint nevetséges árakon. A szigetszentmiklósi veterán alkatrész börzén vettem hozzá Danuvia kormányrögzítő elemeket, egy Etz kormányt, – melyet rövidebbre vágtam, és fordítva szereltem fel –, egy régi szovjet teherautóról származó hátsó lámpát, Jawa markolatokat, majd új benzincsapot, új gumikat, légszűrőt, gyertyát, benzincsövet kapott.

Megvágtam a sárvédőket, minden elemét feketére fényeztem, barna műbőr került a nyeregre, lecseréltem a kábeleket, hőálló fekete festékkel lefújtam a kiégetett kipufogót, és bebandázsoltam a könyököt. A karburátor ki lett takarítva, helyére került a blokk, rozsdátlanítani kellett a tankot, majd némi finomhangolás után sor került az első próbaútra.

Különös volt az emberek reakciója, mindenki arcán a meglepetést, majd az érdeklődő mosolygás jelent meg, ami nyilván a design mellett a motor méretének is szól.

Üdvözlettel

Scholtz Gábor