Az igen hosszú és hideg magyar tél után mindenki reménykedve várta, hogy legalább a TV-ben láthasson jó időben, remekül motorozó embereket. Ráadásul itt van nekünk az idei Gyorsasági Motorkerékpáros Világbajnokság két érdekes kategóriája. A 125 köbcentiben 3 magyar résztvevőért szurkolhatunk végre, míg a MotoGP-ben olyan hihetetlen motorparádé ígérkezett, mint talán soha a GP-k történelmében.
A nagy várakozást majdnem keresztül húzta a péntek-szombati pocsék időjárás Suzukában, amely a Gyorsasági VB első futamának adott helyt idén. A japán istenek azonban nem estek a fejükre, és megkegyelmeztek a versenyzőknek, vasárnapra gyönyörű napos délelőttöt produkáltak a SKYY Vodka Japán Nagydíj idejére.
125 köbcentis kategória
Az edzések
A pénteki időmérő edzésről már beszámoltunk korábban, és
lényegében ezen a napon dőlt el a rajtsorrend is. Szombaton, a
szeszélyes időjárás alaposan megtréfálta a pilótákat, mert bár
Talmácsi Gábor a legjobb volt a második szabadedzésen, az
időmérőn már senki sem tudott javítani köridején a nedves pályán.
Így a vasárnapi rajtot Alex De Angelis várhatta az élről, Pedrosa,
Cecchinello és Giansanti várakoztak még az első sorban. Talma a 23,
Tóth Imi a 31, és Lénárt Péter a 35. helyről vághatott neki a
versenynek.
A verseny
A remek verőfényes időben elsőként rajtoltak el a 2003-as GP
idényben a kis darazsak 18 körös futamukra. A rajtot Pedrosa kapta
el a legjobban, őt az ausztrál Stoner és Dovizioso követte. Talma
rajtja jól sikerült, a 23 helyről indulva már a 15. helyen járt az
első kör végén. A másik két magyar a mezőny hátsó részében, a
32-24. helyeken motoroztak a start után. Pedrosa sokáig vezette a
nyolcas élbolyt, ahol mindenki keresztbe kasul előzgette egymást.
Perugini a verseny féltávjánál még ennek a csoportnak a végén
motorozott. Talma csapattársa, Steve Jenkner is ott volt az
élmezőnyben, azonban
Gábor legjobb eredménye a 11. pozíció volt Stoner, az
edzéselső De Angelis és mások kiesése után. A 10. kör tájékán a
Pedrosa, Giansanti, Jenkner, Cecchinello, Perugini ötös harcolt már
csak a dobogós helyekért. Mirko Giansanti a 11. körben vett át a
vezetést az addig élen álló Dani Pedrosától. Később Perugini, majd
Cecchinello is vezette az ötös élbolyt, amiből Pedrosa egy besokalt
kanyar után kiszállt.
A verseny végén az első négy pilóta roppant kegyetlen volt
egymáshoz. Az utolsó kört Perugini, Cecchinello, Jenkner és
Giansanti sorrendben kezdték meg. A pálya utolsó harmadában
Cecchinellonak egyszer sikerült kifékeznie Peruginit, de honfitársa
egyből visszavette a vezető helyet.
Az idén átépített kanyar előtti egyenesben aztán a két pilóta
mintegy 225 km/h sebességnél oldalba lökte egymást, és csak a
csodának köszönhető, hogy a füves részre kipattanó Cecchinello a
motoron tudott maradni, kb. 20 centivel kerülve el a pálya szélén a
korlátot. Mindkét versenyző a motorján maradt, azonban az ütközést
Jenkner kihasználva az élre állt, ámde az utolsó sikánban Perugini
kőkeményen visszavette tőle a vezető helyét.
Eközben
Cecchinello levágva a sikánt elsőként haladt át a célvonalon, de
ezt a műveletét 30 másodperces büntetéssel jutalmazta a
versenybíróság, így a veterán Perugini - 1996 óta először -
megnyerte a futamot. Giansanti - Jenkner sikánban elkövetett
hibája után - a második helyen érkezett a célba. Az időbüntetés
Cecchinellonak a 8. helyet jelentette volna, de később óvást
nyújtott be, miszerint Perugini egyszer sárga zászló alatt előzött,
ezért a versenybíróság a negyedik helyet ítélte oda a kicsit furcsa
befutó után az olasznak, és 5000 svájci frankra büntette Peruginit.
Sajnos Talmácsit a kissé elgyengülő motorján pár hátulról érkező
gyorsabb versenyző a futam vége felé megelőzte, így csak a 14.
helyen ért be, 2 pontot szerezve ezzel a világbajnokság első
futamán. Reméljük, a következő versenyeken ennél sokkal jobban
szerepel majd Talma. Tóth Imi a 24. helyen ért célba, Lénárt Péter
a 3. körben kiesett a versenyből.
|
250 köbcentis kategória
Az edzések
A szombati edzésen a 250 köbcentis versenyzők nagy része még
rosszabbul járt, mint a 125-ös társaik. Ugyanis náluk már pénteken
az első időmérőn eleredt az eső, és ezután a mezőny egyik fele már
nem tudott a 107%-os szabály által meghatározott szintidőn belülre
kerülni. Erre a szombaton, ismét nedves pályán megtartott edzésen
sem volt sok esélyük, ezért például a VB esélyesének tartott,
2001-es 125-ös világbajnok Manuel Poggiali a 23. helyről volt
kénytelen startolni. Az első sorból két helyi menő, Aoyama és
Nakasuga, valamint Debon és Rolfo startolhatott. A szintidőn kívüli
pilóták a mezőny végéről vághattak neki a versenynek, tekintettel
az edzéseken tapasztalható extrém időjárási körülményeknek.
A verseny
A 19 körös versenyben a legjobb rajtot a Sebastian Porto és
Robelto Rolfo párostól láthattuk, őket Matsudo és Takahashi követte
szorosan. Az edzésen jeleskedő két helyi japán viszont alaposan
beragadt az indulásnál. Porto biztosan vezetett az első körökben,
de Poggiali tudásáról valamit mutatott az a tény, hogy a 3. körben
már 10. helyen járt, és ugye majdnem a mezőny végéről, a 23.
pozícióból rajtolhatott csak el. Porto a verseny első harmadában
magabiztosan vezetett, mögötte 4-5 másodperces hátrányban egy
nyolcas üldözőboly alakult ki West, illetve Nieto váltott
vezetésével.
Poggiali szinte hihetetlen sebességgel érte utol a nyolcas
bolyt, és a hatodik körben már a negyedik helyen motorozott.
Időközben a szintén leghátsó alakzatból induló Toni Elias már a 10.
helyre küzdötte fel magát, bár ő 5 körrel a vége előtt géphiba
miatt kiállni kényszerült.
Porto előnye a fél távnál elkezdett csökkenni, mivel West
vezetésével egy négyes boly megkezdte üldözését. A
West-Poggiali-Aoyama-Takahashi expressz a 12. körre teljesen
utolérte Portot. Egy körrel később Poggiali úgy ment el Porto
mellett a gyári Aprilián a hátsó egyenesben, mintha Porto egy
kategóriával kisebb motoron ülne. Később West, és a két helyi japán
is megelőzte az elfáradó Portot. Miközben West, Porto és a két
japán helyi menő rendesen osztotta egymást,
Poggiali biztos előnyre tett szert a futam hátralévő részében,
és gond nélkül nyerte meg élete első 250-es világbajnoki versenyét
úgy, hogy a 23. helyről rajtolhatott csak! A második helyen az
addig remekül motorozó Anthony West motorjának első kereke
elvesztette a tapadását a 16. kör egyik kanyarjában, és a
sóderágyban fejezte be a futamot. Aoyama az utolsó kör utolsó
sikánjában kifékezte Takahashit, és a második helyen ért célba,
honfitársa és Porto előtt.
|
MotoGP kategória
Az edzések
Óriási volt a várakozás a MotoGP kategóriát illetően. A 25
négyütemű, nagyrészt gyári masina hangja és látványa izgalomba
hozta a még oly hűvös japánokat is. A kedélyeket egyedül a már
említett, nem éppen kedvező péntek-szombati időjárás hűtötte le
kissé.
A pénteki edzéseken eldőlt szinte minden. Sajnos Marco Melandri
is a Fortuna Yamaháján, méghozzá annyira, hogy sípcsonttörést
szenvedett, és ezzel 2-3 hónapra biztosan kiesett a MotoGP
versenyévadjából.
Szombaton már csak az jött ki bevizezni gumiját pár kör erejéig,
aki nem tudta értelmesebben eltölteni az időt a box utcában. A
pénteki edzések után három Honda pilóta várhatta az élről a
vasárnapi startot Valentino Rossi, Max Biaggi és Tohru Ukawa
sorrendben. Az első sor utolsó kockájába a yamahás Carlos Checa
állhatott fel.
Az első hat rajtkockában 5 Honda RC211V foglalt helyet,
amely a japán gyártó sikerét jósolta a házi pályának számító
Suzukai aszfaltcsíkon.
A verseny
A vasárnapi futamra kisütött végre a nap, és a száraz pályán
remek 21 körös versenyt láthattunk. A rajtot Carlos Checa kapta el
a legjobban, mögötte Max Biaggi, Loris Capirossi, és Valentino
Rossi haladt az első néhány kanyarban.
Capirossi már az első kör végén átvette a Ducatival a vezetést,
pedig ez a futam az olasz gyártó első MotoGP szereplése volt.
Rossi a második körben Biaggit leelőzve felzárkózott Capirossira,
és ez a hármas már a verseny elején elhúzott a többiektől. A 11.
helyről rajtoló Kato már a 6. helyen járt a harmadik körben, amikor
egy érthetetlen balesetben óriásit bukott a suzukai pálya
átalakított részén. Kato komoly fej, nyak és mellkasi sérüléseket
szenvedett, és eszméletlenül hevert az aszfalton. A japán fiút újra
kellett éleszteni a pálya mellett, mielőtt helikopterrel a helyi
kórházba szállíthatták volna.
Kato jelenleg kómában van, és életveszélyes sérüléssekkel
fekszik a kórházban, azonban a legkritikusabb időszakot egyelőre
átvészelte, és vérnyomása, valamint pulzusa kedvezőbb, mint a
kórházba szállítása után. Felépülésében az egész GP mezőny és a
szurkolók csak reménykedni tudnak.
Capirossi április 4-én, Suzukában ünnepelte 30. születésnapját. |
A tragikus közjáték nem szakította félbe a futamot. Ukawa az 5.
körben elrontott egy féktávot miközben Baylisst próbálta előzni és
ezért kiszaladt a pályáról, de kisebb bukása után még vissza tudott
állni a versenybe. Tamada viszont már nem, miután nagy
igyekezetében kicsúszott az aszfaltról. Capirossi a hatodik körig
bírta a két olasz Hondás nyomását, és azok kihasználva a V5-ös
gépeik erejét szinte egyszerre előzték meg a célegyenesben a
félreváltó Ducatis versenyzőt. Rossi innét már a saját tempójában
motorozott, amelyet még Biaggi sem tudott felvenni. Elhúzott az őt
követő másik két olasztól, és tisztán nyerte a 2003-as idény első
MotoGP futamát a Honda RC211V nyergében.
Capirossi - kisebb hibája utáni hátrányát ledolgozva -, a
verseny vége felé megközelítette még Biaggit, de megelőzni már nem
tudta őt, így másodikként Max Biaggi, míg harmadikként
Capirossi haladt át a célvonalon. Sete Gibernau 4. helyét senki sem
veszélyeztette a futam végéig, Troy Bayliss a másik Ducatival,
élete első MotoGP versenyén az ötödik helyen futott célba.
Colin Edwards szintén remekül kormányozta be a hatodik helyre a
háromhengeres Apriliát, pedig a végén Hayden már nagyon
szorongatta. Nicky Hayden hatalmas hajrát produkált, az amerikai
versenyző a 23. helyről rajtolva a 7. helyen ért célba. A nevesebb
versenyzők közül Haga érdemel még említést, mivel bukott a sikán
előtti féktávon a 10. körben, de összeszedve motorját végül is
behozta az Apriliát a 12. helyre, a Melandrit helyettesítő Yamahás
Abe mögött. Sajnos a Suzukik és Kawasakik nem muzsikáltak valami
fényesen, mind a mezőny utolsó harmadában végeztek csak, de
reméljük, idén még jobb produkciót is láthatunk tőlük.
|