Álmodjunk nagyot

2004.12.02. 10:40
A Tour de France Motót 1973-1981 között a Motocyclism French Federation (FFM - Francia Motorkerékpáros Szövetség), a L'Equipe motoros magazin és a Total olajcég közösen szervezte. A hatalmas sportesemény annak idején tömegeket vonzott. A Tour egy egyszerű sporteseményből hamarosan professzionális motorversennyé nőtte ki magát.

Jó néhány évnyi kihagyás után 2003-ban az Option Organisation nevű szervezet újra megrendezte a rendezvényt, most már Moto Tour néven, a francia rendőrség, a francia motoros klubok szövetsége, valamint az FFM közreműködésével. A verseny sikere minden korábbi elképzelést felülmúlt, ami nem csak a remek szervezésnek, hanem a motorkerékpár piac elmúlt húsz évben bekövetkezett hatalmas változásainak is köszönhető.

A Moto Tour-t idén október 3-9. között rendezték meg. A verseny már fesztivál méreteket öltött, és a közel 240 000 látogatót vonzó, szabadon látogatható esemény sokak szerint ringbe szállt a legnagyobb francia motoros rendezvény címért. A verseny útvonala mellett összesen 9000 négyzetméternyi vásárterületen árusok, kiállítók és folyamatos programok várták a látogatókat.

Összesen 240 motoros versengett egymással, köztük olyan híres pilóták, mint Phil Read és Bruno Bonhuil világbajnokok, Didier de Radigues, Bertrand Sebileau, Bruno Destoop világbajnoki második helyezettek, Dominique Sarron, Gilles Husson, Adrien Morillas, Jean-Paul Boinet és Hubert Rigal Moto GP pilóták, Serge Nuques, Thierry Rogier, Michel Amalric, Manoęl Delaval, Marc Troussard, Marc Granié, Bruno Marlin, Jacques Onda és Philippe Monneret francia bajnokok.

A mezőnyben mindössze hét nő indult, de 14 és 63 év között minden korosztály megtalálható volt. Még néhány, a francia sajtóból ismert híresség is tiszteletét tette a versenyen. Szinte minden márka, minden stílusú motorkerékpárja képviseltette magát a veteránoktól a legújabb modellekig, 1962-2004-es kiadásúig, a robogóktól az oldalkocsis motorkerékpárokon át a szupersport gépekig, 50-1300 cm 3-ig. A külföldi nevezők Dél-Afrikából, Belgiumból, Spanyolországból, Nagy Britanniából, Izraelből és Svájcból érkeztek.

Unlimited kategóriában minden típusú, legalább kéthengeres motorkerékpár indulhatott, Monocylinders kategóriában az egyhengeres endurók és supermotók versenyeztek. A Scooterek kategóriájában a 250 cm 3-es vagy annál nagyobb robogók állhattak a rajthoz, a Side-cars, azaz oldalkocsis kategóriában nem volt más megkötés, csak az oldalkocsi. A Classic osztályban az 1955-1980 között gyártott motorkerékpárok indulhattak.

A túra összesen 2500 km-es távon zajlott. A nyolc szakasz alatt a versenyzőknek 17 különleges képességeket igénylő feladatott kellett végrehajtaniuk, valamint be kellett mutatniuk ügyességüket három különböző versenypályán, valamint egy éjszakai futamon is. A túra október 3-án korán reggel kezdődött Reims-ben, Északkelet-Franciaországban. Innen a résztvevők Dijon, Thonon, Grenoble és Salon érintésével a délkelet-francia Toulonban futottak be a célba.

Ebben az évben először szerepelt a versenyen a német MZ gyár két motorkerékpárral - az egyik az MZ 1000 S a másik a 660 cm 3 Baghira - Thierry Rogier és Philippe Magny pilótákkal a nyergükben. Rogier a Baghira sofőrje volt az egyhengeresek kategóriájában, Magny pedig az MZ 1000 S-t vezette az Unlimited osztályban. Bár ebben a kategóriában a motorok tuningolását is engedélyezték, az MZ 1000 S abban a formában vett részt a viadalban, ahogyan a futószalagról legördült.

A Baghira fejezte be szerencsésebben a versenyt. Rogiernek különösen jól sikerültek a speciális feladatok. A legsikeresebb napja október 9. volt, amikor összesítésben az első helyen végzett. A verseny végére Rogier saját osztályában 2., összesítésben 6. helyezett lett. Magny sajnos több más versenyzővel együtt elvétette a hetedik ellenőrzőpontot, amiért 15,5 bűntetőpontot kapott. Ezzel az eredménnyel az összesítésben csupán a 75., a saját osztályában pedig a 48. helyre futotta.

A verseny szervezői a sikeren felbuzdulva már a jövőt tervezgetik. Immár nem elégszenek meg azzal, hogy a Moto Tour ekkora tömeget tudott megmozgatni. Az elkövetkezendőkben létre szeretnének hozni két Moto Tour week endet a következő év első félévében, ahol a résztvevők együtt készülhetnének az őszi versenyre. Esetleg már jövőre létrejöhetne egy Moto Tour Show nevű háromnapos kiállítás egy nagyobb francia stadionban, ahol a gyárak kínálata mellett alkatrészbörze, kaszkadőr- és freestyle-bemutatók szórakoztatnák a közönséget. A nagyon távoli álmok között pedig szerepel egy nemzetközi versenysorozat.

Végeredmény Promotion osztály:
Unlimited
1. VANNUFFEL Marc F Yamaha
2. CHASTANG Robert F Honda
3. LOPEZ Alain F Yamaha

Monocylinders:
1. RICORD Hervé F Husqvarna
2. BUHOT Nicolas F KTM
3. HERNANDEZ Nicolas F KTM

Classic
1. KALUZA Didier F Kawasaki
2. BARDE Richard F Rickman
3. BERTOLINO Marc F Guzzi

Scooter:
1. QUARTARARO Etienne F Yamaha
2. SALOMON Gérard F Yamaha

Slide-Car
1. DOIZI/PAGEOT F Kawasaki
2. SATABIN Olivier F Kawasaki
3. MARCELOT/CROIZET Pat F JAM

Végeredmény Expert osztály:
Unlimited
1. NUQUES Serge - GRD - Yamaha
2. CURTAT Patrick - F - Suzuki
3. RICHELMI Philippe - F - Ducati

Monocylinders:
1. RICORD Hervé F Husqvarna
2. ROGIER Thierry F MZ
3. BUSQUETS Alex E KTM

Scooter:
1. SARRON Dominique F Yamaha
2. BUSTIN Franck F Yamaha
3. MARCHINI Michel F Yamaha

Slide-Car
1. CHAVANT Gilbert F Kawasaki
2. MARLIN/HUDON Bruno:m F Kawasaki