Erősebb küzdelem

2004.12.10. 13:01
Kapcsolódó cikkek (1)
December 31-én kezdődik a hagyományos Paris-Dakar sivatagi rali 27. évfolyama. Idén a verseny Telefonica-Dakar néven fut, és startja a spanyolországi Barcelonában lesz, ezzel is rövidebb a zimankós időjárásban leküzdendő szakasz hossza. A szervezők a verseny hosszát két állomással és párszáz kilométerrel csökkentették, a kisegítő járművek itinere pedig mintegy 40%-kal lett rövidebb.

Az egyes futamok is rövidebbek, viszont sokkal nehezebbek lesznek. A végeredmény inkább a versenyzők tájékozódási képességét, mintsem a járművek műszaki tulajdonságát tükrözi majd.

Spanyolország idén negyedik alkalommal ad otthont a sivatagi verseny startjának. Granadából 1995-ben, 1996-ban és 1999-ben indultak a verseny résztvevői, idén azonban a katalán főváros, Barcelona veszi majd át a stafétabotot. A város szülötte, "Nani" Roma - aki a motorosok között a 2004-es verseny győztese volt - idén személyautóval indul. Rajongói még nagyobb lelkesedéssel fognak neki szurkolni hazájában.

A versenyzők a barcelonai szakasz után az észak-afrikai Marokkóban érnek majd partot Tangier kikötőjében. A partraszállás izgalmas pillanat minden versenyző számára egyrészt, mert átkelnek a Gibraltári szoroson másrészt, mert itt kezdődik a verseny neheze, a sivatagi szakasz. Jelentőségét alábecsülni igen nagy hiba lenne, hiszen egy navigációs baki még a vezető pozícióban versenyzők számára is végzetes lehet, az élmezőny azonban jelentős előnyre tehet itt szert.

A Mauritánián való átkelés minden évben fordulatot hozott. A végeredményt legtöbbször a forró mauritán homok dönti el, amely 1983. óta hátráltatja a résztvevőket, akiknek még ilyen körülmények között sem szabad megfeledkezniük arról, hogy elsősorban a tájékozódásra kell koncentrálniuk. Tichit, Tidjikja, Zouérat és Atâr között, ahol a csapatok szálláshelye három napig lesz felállítva - egy pihenőnap beiktatásával - órákig bóklászhatnak a semmi közepén. Gyakran még a legjobbak is elveszítik itt a türelmüket.

Malit az elmúlt 25 év alatt sosem kerülte el a Dakar mezőnye, ez a város az átjáró Nyugat-Afrikába. Hét határátkelőjével Mali valódi forgalmi csomópont, az emberek mellett a táj is nagy változatosságot mutat. A hatalmas, horizontig érő sivatag után a rali a leggyorsabb, fekete afrikai szakaszához ér.

A szenegáli emberek lelkesedése és vendégszeretete évről-évre feldobja a verseny hangulatát. Ez a szakasz türelemre és alázatosságra tanítja a versenyzőket. A kéthetes versengés utolsó, Lac Rose béli futama épp annyira fárasztó, mint amennyire felejthetetlen. Egy apró vezetési hiba vagy egy műszaki probléma ezen a pályán több helyezéssel is visszavetheti a versenyzőt.

A 2005-ös Telefonica-Dakaron három magyar versenyző részvétele biztos. Egyikük maga a Magyar Motorsport Szövetség elnöke, Hermann Henrik , valamint két győri enduro és endurokrossz versenyző is indul, Nagy Péter és Varga Ákos. Mindhárman a KTM 660 Rally Factory Replica modelljével állnak rajthoz. A tavalyi magyar résztvevő, Szilvási Péter sajnos lecsúszott, ugyanis idén nagyon korán, augusztus elején zárták a motorkerékpár kategória nevezéseit, és jelentkezése addig nem érkezett be. November 15-ig összesen 230 motorkerékpáros, 165 személyautó, 70 teherautó és 230 kisegítő jármű jelentkezését fogadták el. Ők már biztos ott állnak majd a startnál Barcelonában.

Hermann Henrik felkészülését egy sivatagi edzőtáborban kezdte, míg a két győri fiú évek óta azért küzd, hogy egyszer részt vehessen a nagy megmérettetésen. Varga Ákos az enduro válogatott tagjaként tavaly a legendás hatnapos viadalt is teljesítette, ahol a napi 8-10 óra motorozás szélsőséges terhelésnek teszi ki a pilótákat. Ákos úgy érezte, ezek után már nincs nagyobb kihívás, mint a sivatagi rali.

Az előzetes költségvetés alapján 12 millió forintot számoltak össze a győri versenyzők, ami minimálisan szükséges a verseny 8956 kilométerének megtételéhez. Ákos motorját nemrég egy győri bevásárlóközpontban is kiállították, hogy a nagyközönség is megcsodálhassa, átböngészhesse, hogy mi kell egy ekkora teljesítményhez.

A két bátor versenyző úgy látja, hogy az összegyűjtött összegből nagyjából 30% esélyük van a célba jutáshoz, amit azzal próbálnak növelni, hogy a startig minden nap edzenek. Az ismeretlen terep és a szokatlan klíma még így is kifoghat rajtuk. Szintén sorsdöntő lehet a GPS road book ismerete, ezért részt vettek egy franciaországi képzésen is.

Idén több szabályt is módosítottak a szervezők, amelyek az indulók esélyeinek egyenlőségét, valamint a versenyzők és a helyi lakosság biztonságát hivatottak szolgálni. Éppen ezért a verseny a nulla tolerancia jegyében fog zajlani. A lakott településeken például a megengedett sebességet minden esetben 50 km/órára csökkentették, amelynek már egy km/órás túllépése is bűntetőpontokat von maga után.

Indulnál a Dakaron?

  • 105
    Csak pénz kérdése.
  • 35
    Fogok is.
  • 18
    Á, nem embernek való az!

Azért, hogy a versenyzők tájékozódó képességét is fel tudják mérni, kevesebb lesz idén a GPS ellenőrzőpont, és némelyik állomást GPS nélkül kell megtalálni. Néhány szakaszon a kisegítő autót sem lehet igénybe venni, azok ilyenkor rövidebb útvonalon érik el a táborhelyet, ahol csapatuk többi tagjától külön kell majd táborozniuk is.

A Dakarhoz idén egy szomorú emlék is kapcsolódik: a 7. Pharao's Rallyn egy szerencsétlen bukás következtében életét vesztette a legendás Richard Sainct, háromszoros Dakar győztes, aki BMW-vel és KTM-mel is teljesítette és megnyerte 1999-ben, 2000-ben valamint 2003-ban is.