Kiütéses győzelem

2005.04.14. 12:56
Hosszú volt a tél idén a gyorsasági motorsport rajongóinak számára. Az október végén befejeződött 2004-es MotoGP világbajnokság csak április második hetében indult ismét útjára, így a sokáig tartó várakozás kiéhezve ültette képernyő elé a sport szerelmeseit. A téli tesztek folyamán a tavalyi világbajnok, Valentino Rossi nem ment túl jól, az ellene indított Honda pilóták hada rendre jobban szerepelt a felmérőkön. A spanyolországi Jerezben az elmúlt hétvégén megrendezett futamon azonban kiderült, hogy az olasz pilóta egy kicsit elaltatta a világot.

Hazai tájakra evezve, Talmácsi Gábor első éles szereplését várta mindenki óriási lelkesedéssel, mivel a gyári KTM motorral komoly esélyei lehetnek idén futamgyőzelemre, de akár a végső elszámolásnál is. Tóth Imre továbbra is egy privát Aprilián próbálja meg kamatoztatni tehetségét és tapasztalatát, míg idei friss újdonságként Rizmayer Gábor a Kurz Yamaha csapatnál a negyedlitereseknél próbálkozhat egész évben a világbajnoki sorozatban.

125GP kategória
Edzések A téli tesztek folyamán 5-6 pilóta és motor emelkedett ki igazából a 125-ösök mezőnyéből. Szerencsénkre és Talma, valamint a KTM tudását bizonyítván, ebbe az elit csoportba Talmácsi Gábor is beletartozott. A tavaly Jerezben futamot nyert Marco Simoncelli az első edzésnapon egyből bekezdett. Ő volt a leggyorsabb a szabadedzésen és az időmérőn egyaránt. A további gyors pilóták azok voltak, akik már télen mutattak valamit: Mattia Pasini, Thomas Luthi, Mika Kallio, Fabrizio Lai mögött Talma volt a 6. legjobb az első időmérőn. Tóth Imi 19. helyen zárta az első napot futómű problémák miatt.

A második szabadedzésen hasonlóan alakult az erősorrend, bár Manuel Poggiali, a volt 125-ös világbajnok felzárkózott az élmezőnyhöz. A szombati időmérőn olyannyira szeles volt az időjárás, hogy a kis 125-ös gépek pilótái alig tudtak köridőt javítani, annyira zavarta közlekedésüket a szél. Nem is változott az első hat sorrendje, csak annyiban, hogy Lai bejött Kallio elé. A rajtfelállás szerint két Aprilia után két Honda, majd két KTM következett Kallióval és Talmácsival. Tóth Iminek sem sikerült a javítás, maradt a 19. helyen.

Verseny A verseny soha jobban nem kezdődhetett volna magyar szempontból jobban, mint amikor Talma remek startja után az első kanyarban az élre vágott a 6. rajtkockából. Mögötte Kallio és Pasini jöttek, de Pasini a második kanyarban már elment a finn KTM-esnek és később Talmát is megelőzte agresszív kismalac módjára. Ezután Luthi hámozta át magát a KTM-eseken, először Kallio, majd Talma következett roppant gyors Hondáján. A 3. körre már Lai is a két KTM elé került és nem sokkal ezután Luthi vette át a vezetést az élen. Talma a verseny első harmadában a 6-8. hely közt ingázott.

Simoncelli botrányosan elrontotta a rajtot. Első rajtkockából valahol a 7-8. helyre sikerült magát visszaküldenie, és a verseny harmada kellett ahhoz, hogy visszadolgozza magát az élmezőnybe. A verseny féltávjánál Luthi, Lai és Kallio vezettek felváltva, Talma a 6-7. helyen ment és nehezen, de tartotta magát az élbollyal. Nagyon fújt a szél a versenyen is. Volt egy rész, ahol akkora volt a por, hogy Talma nem látott semmit, és emiatt nem az aszfaltra rakta le a térdét a kanyarban, hanem a fűre, ahol valami majd leszakította a térdét. Akkora ütést kapott ott, hogy még a térdkoptatójából is kitört egy darab, de szerencsére sérülésmentesen megúszta a dolgot.

A verseny hajrájában Luthi és Simoncelli elhúztak 2-3 mp-cel a többiektől az élbolyban. Azonban Luthi Hondája megadta magát így a verseny feladására kényszerült. Simoncelli ezután elhúzott, és gond nélkül nyerte a versenyt. Az üldözőbolyt már csak Lai, Nieto és Kallio alkotta, Talma Pasinivel egy kicsit lemaradt tőlük. Nieto 2 körrel a vége előtt kicsúszott, így Lai és Kallio harcolt csak a második helyért az utolsó körben, ahol Kallio az utolsó balosban szúrt be az olasznak és második lett. Talma már nem piszkálta Pasinit a végén, így a biztos 5. helyen ért célba. Tóth Imi az igen peches 16. helyen jött be, de nem volt már esélye az előrébb kerülésre. Talma ötödik helye pont remek kezdés: nem tesz elbizakodottá, viszont továbbra is megmarad a dobogó, és a győzelem iránti vágy a pilótában. Reményeink szerint Talma a számára kedvenc estorili aszfaltcsíkon ezen vágyát fogja kiélni a hétvégén.

250GP kategória
Edzések A 250-esek tavalyi küzdelme nem sikerült valami túl érdekesre. Ennek oka Dani Pedrosa, aki nagy főlénnyel lett világbajnok. Idén a kategóriába több éhes farkas került fel a 125-ösöktől, valamint maradtak a tapasztalt gyári gépekkel rendelkező pilóták, akik mind Pedrosára fenték a hengereiket. És bizony a Honda pilótájának nem ment jól a téli felkészülés, folyamatosan karburálási gondjai voltak, és egyáltalán nem ment jó időket. Jól sikerült a mezőny altatása, mert az első időmérőn Pedrosa új körrekordot ért el, míg a másodikon ezt még tovább javította és biztosan szerezte meg az első rajtkockát. Sebastian Porto, Casey Stoner, illetve Randy de Puniet mindhárman Apriliával állhattak még fel az első rajtsorba. Újdonság Rizmayer Gábor szereplése a kategóriában. A magyar fiú a Yamaha UGT Kurz csapatában kapott lehetőséget, most úgy tűnik egész évre. Rizi a 27. edzésidővel kvalifikálta magát a futamra.

Verseny Pedrosa a starttól kezdve vezette a versenyt. Az első körökben csak Porto tudott vele lépést tartani. Aoyama, Pedrosa csapattársa sem rajtolt rosszul, a harmadik helyen követte őket kissé lemaradva. Stoner a 3. helyről indulhatott, de egy botrányosan rossz rajt után a 20. helyre esett vissza, ám a 3. körben már az első nyolcban húzta neki ismét. De Puniet folyamatosan gyorsulva először Aoyamát előzte le, majd utolérte az élbolyt. A verseny feléig a Pedrosa, Porto, de Puniet hármas vezette a versenyt, a mezőny eléggé leszakadt tőlük már ekkorra.

Pedrosa folyamatosan elhúzott a két Apriliástól, de teljesen nem tudott tőlük elszakadni. A 12. körben Puniet kicsúszott, amiért csak saját magát okolhatja. Stoner ezzel megörökölte a 3. helyet, de öröme nem tartott sokáig, egy körrel később ő is az örök sódermezőkre távozott. Pedrosa győzelme ezután sima ügy volt, Porto második helyét sem veszélyeztette senki. A harmadik helyet immáron Alex de Angelis kapta meg és ő már meg is tartotta a futam végéig. Bár Rizmayer Gábor kapott egy kör hátrányt, de behozta a kissé koros Yamahát a célba. Sajnos ő is a legpechesebb, 16. helyen ért be, amiért már nem jár bajnoki pont. Így bemutatkozása sikeresnek mondható, de egy kicsit több szerencsével akár élete első vb pontját is megszerezhette volna.

MotoGP kategória
Edzések A tavalyi Valentino Rossi világbajnoki siker után fejek hullottak a Hondánál, és alaposan átalakították a versenyrészleg vezetését. A 2004-re Yamahához szerződő Rossi egy nem igazán versenyképes motorral verte meg az összes gyári Hondával menő pilótát, pedig a Honda független vélemények szerint is a legjobb gép volt a mezőnyben. A téli teszteken a Honda mindent megtett, hogy kiköszörülje a csorbát. Nem véletlen ezért, hogy rendre a Honda pilóták menték a legjobb időket. Rossi viszont nem remekelt a Yamahával, állandóan problémáik voltak a géppel, egyszóval azt hihettük, hogy az idény elején a Hondákat semmi és senki nem fogja tudni megállítani. Rossi és Jeremy Burgess főmérnök azonban kiváló taktikus.

Az új szabályok szerint pénteken a MotoGP-ben csak két szabadedzést futnak, míg szombaton egy szabadedzés, és egy végső időmérőt tartanak, ahol eldől a vasárnapi rajtsorrend. Az első napi mindkét edzésen egyaránt Sete Gibernau, Rossi egyik legnagyobb vetélytársa volt a leggyorsabb. Rossi, Nicky Hayden, John Hopkins, Marco Melandri jeleskedtek még ezen a napon. A szombati, harmadik szabadedzés után is Gibernau és Rossi álltak a képzeletbeli tabella élén még az első edzésen elért idejükkel. Az időmérőn Rossi azonban megtréfált mindenkit, és úgy odapörkölt a gépnek, hogy közel fél mp-cel verte meg Gibernau-t. A Honda újonc Melandri harmadik helye igazán dicséretes teljesítmény volt. A második rajtsorba Hayden, Shinya Nakano és Loris Capirossi fért oda. A legnagyobb, negatív meglepetést Max Biaggi 16. edzésideje szolgáltatta, amely eléggé kétségbe ejtette a világbajnoki címre esélyesnek tartott rómait.

Verseny A vasárnapi bemelegítő edzés nem indult jól Rossi számára, ugyanis egy méretes zakót szedett össze a pályán. Ezután már nem is nagyon erőltette a köridőket, inkább csak a másik gépének belövésére koncentrált. A futam előtt 1 perces néma gyásszal adóztak a pilóták és a közönség II. János Pál emlékének. A rajttól Gibernau jött el a legjobban, de Rossi betette elé gépét az első kanyarban. Kissé kisodródott és Gibernau máris visszament az első helyre. Mögöttük Hayden, Melandri, Bayliss és Nakano vonatoztak. Második körre Hayden is elment Rossinak. A Gibernau, Hayden, Rossi, Melandri négyes a verseny első harmadára már alaposan elhúztak a mezőnytől.

Rossi később megelőzte Haydent, és a kissé meglógott Gibernau nyomába eredt. A 20. körben Hayden a 3. helyről csúszott ki a célegyenesre fordító kanyarban a túlzott sebesség miatt. A verseny vége előtt 15 körrel ért lőtávolba Rossinak Gibernau, de egészen a vége előtt 3 körig csak nyomás alatt tartotta 3-5 méter távolságból. Ekkor az utolsó balosban ment el a spanyolnak féktávon. Rossi ezután nagyon elkezdte húzni neki, és egy kicsi előnyt szerzett az utolsó körre.

Rossi az élen kezdte meg az utolsó kört, de egy jobb kanyarban megcsúszott a gép, Rossi kisodródott és Gibernau elment neki. Rossi rögtön ezután megpróbálta visszavenni az első helyet, de a kanyarkombinációk sora miatt ez nem jött neki össze. A pálya utolsó, balos kanyarjában aztán Rossi mindent egy lapra feltéve beszúrt Gibernaunak, aki ahelyett, hogy elengedte volna Rossit, aki minden bizonnyal kisodródott volna óriási lendületével, ráborított Rossira, megpróbálván lezárni az ívet. De ekkor már Rossi mellette volt és egymásnak ütköztek oldalukkal. Gibernau lepattant Rossiról és egyensúlyát illetve lendületét vesztve kiment a pálya szélére. Rossi ezzel győztesként futhatott át a célvonalon, míg Gibernau a karját fájlalva, kissé meggyötörten jött be másodikként.

A harmadik helyen Melandri futott be, amely nagyszerű teljesítmény a fiatal Honda MotoGP újonctól. A Camel Hondások 4-6. helye Barros és Bayliss révén szintén remek, míg Nakanóra az 5. helyezett Kawasakival is figyelni kell mindenképpen az idén. Max Biaggi pocsék hétvégéjét enyhítette a 7. helyezése. Az ismétlésre nem kell sokáig várni, hiszen ezen a hétvégén a MotoGP mezőnye ismét nyeregbe száll a portugál Estorilban, amely vonalvezetése újfent garantálja az izgalmas csatákat a vasárnapi futamon.