Láncszerelés menetközben

2006.05.11. 12:10
Látványos sport ez a supermoto. A nézők szinte közvetlen a pálya széléről követhetik, miként gyilkolják egymást a versenyzők egyszerre használva a motokrosszos és a szupersport manővereket. Csak az tudja igazán, hogy micsoda izgalmak tombolnak a pályán és a pálya szélén, aki legalább egyszer kinézett egy ilyen versenyre. Utána úgyis a rabja lesz.

Sűrű programmal indították a supermotósok az évet: rögtön egy héttel a nyirádi évadnyitó bajnokság után már következett is a hazai sorozat második fordulója Kiskunlacházán. Noha az indulók száma itt épphogy csak, de 100 alatt maradt, az izgalmak nem maradtak el az előző heti versenyhez képest.

A rendezők lépést tartva a várható nemzetközi követelményekkel öttagú hullámsort építettek ki a jól megszokott off-roadra, bár ez csak szelíd gyűrődésnek tűnik a brit bajnokság félelmetes akadályaihoz képest. Az új tereptárgy egyeseknek kihívást, másoknak élményt jelentett. A szerényebbek végiggurultak rajta, a bátrabbak, ha már megugrották az első 2 tagot, a lendület átvitte őket a következő két púp fölött, majd onnan ugrattak ki, míg nagy múltú krosszozóink a 3-2-es átlépést preferálták. Az időjárás csodálatos volt, égető nyári napsütéssel, ám a poros off-road szakaszok locsolását a versenyzők kérésére felfüggesztették, mivel a szinte fényesre kopott földfelületeket nedves szappanhoz hasonlóvá tette volna a víz, és nagyobb porfelhőt úgyis csak az első körökben kavart a még együtt lévő mezőny. Az Open és Utánpótlás kategóriákra frissítőleg hatott, hogy csatlakoztak hozzájuk a megelőző héten Magyarországon edzőtáborozó svájci motorosok, és az átlátogató szlovák versenyzők, nem beszélve az ugyanekkor zajló osztrák bajnokságra fittyet hányó néhány ausztriai kollégáról. Az összevont Utánpótlás mezőnyben ismét a 125-ösök domináltak. A két kiemelkedő svájci versenyző mögött (Yamaha) összetettben Holdonner Norbert (KTM), Hényel Ágoston (Yamaha) és Kotsis Pál (Yamaha) végzett a magyar bajnokság dobogóján. A 85-ösök végső sorrendje: Ónódi Benjámin (Yamaha), Varga Márk (KTM) és Bencsik Dániel (Yamaha). A nagymotorok utánpótlás osztályának versenyeibe újonnan bekapcsolódó Varga Oszkár (KTM) vitte a pálmát, így a múlt héten még győzelmet arató Bohács Róbert (KTM) visszaszorult a második helyre, a harmadik Fazekas Miklós (Yamaha) lett. A külön futamként indított KTM Junior Kupa három legjobbja: Horváth László, az UP125 mellett duplázó Holdonner Norbert és Kecsekméti Márk. Az Openesek harcait ujjongva kísérték figyelemmel a nézők. A híres motokrosszozó, Lánczi Sándor (Yamaha) számára igazi csemege volt ez a pálya. Az első futamot nagy fölénnyel nyerte, a másodikban kicsit megszorongatta őt Sinka Tibor (KTM), de végül csak a második helyre futotta a támadónak. A harmadik helyért Vermes Sándor (KTM) Koczka Tamással (KTM) folytatott küzdelmet, amiből Koczka került ki győztesen. A Prestige osztály pályára lépése előtt senki nem várta volna, hogy a svájci Jarno Möri (Yamaha) ilyen gyors lesz. Ebbe nyilván besegített neki az, hogy a forduló előtt két hétig edzett ezen a pályán. Őt követte tisztes távolságból Kökényesi György (Yamaha), majd néhány svájci a harmadik helyért küzdve. Nagy örömünkre viszont a néhány svájci közé vegyült Németh Balázs és Tóth Ádám, úgyhogy a két suzukis keményen megtküzdött a jobb helyekre törő külföldiekkel, és alkalmanként egymással szemben is. A nemzetközi értékelésben ugyan lecsúsztak a dobogóról, de hazai bajnokság eredménye szerint Kiskökény, Tóth Ádám és Németh Balu vihette haza a serlegeket. Keserűen kezdődött az esemény a quadosok számára: egyik nagyszerű versenyzőtársuk, Papp Tomi (Suzuki) súlyos égési sérülésekkel került kórházba, ezért jó időre távolmarad a versenypályáktól. A hosszú és nehéz felépülési időszak alatt mindenki sokat gondol rá, még több energiát adva ezzel a mihamarabbi gyógyuláshoz. A négykerekűek kényes és drága technikájukra hivatkozva az off-road akadályok kihagyását kérték. Sokkal jobban így sem jártak, mert az ugratók mellett vezető gödrös vonal igencsak próbára tette erőnlétüket. A harcos kedvű superquadosok most sem hagyták izgalom nélkül a közönséget: ütközéseik és borulásaik hátborzongató látványt nyújtottak. Az első rajtot követő kanyarban rögtön hárman feküdtek el, később ugyanebben a futamban Földi Zsolt (Honda) dobott egy ijesztő szaltót, de szerencsére senki nem sérült meg. Kovács Krisztián (Honda) nemcsak quadozás, de szerelés terén is bizonyította gyorsaságát, mert leeső láncát még azonnal a pálya szélén visszadobta a helyére és folytatta a futamot, a legjobb köridőt futva. A jó eredmény azonban végül egy újbóli láncleesés miatt elmaradt, de így is tizedikként intették le. A második futamban már nem súlytották efféle technikai csapások, ezzel élete első superquad futamgyőzelmét aratta. Az SQ2 (450 cm>sup>3 alatti) quad-osztály összetettjében - de abszolútban is - a tavalyi bajnok, Farkas Tamás (Yamaha) nyerte a fordulót, mögötte Tóth Demeter (Suzuki) végzett. A nagy-quadok (SQ1) értékelésében Vekedel Gábor (RST) revansot vett az első futamból való kiesése után, de az összesítésben Somfai Mátyás győzött (BM). Második Bedő Tamás lett a nyirádi bukás után újjáépített Hondájával, harmadik pedig Kunkli Tivadar (Honda). A következő országos bajnoki forduló egy hosszabb szünet után következik június 11-én ugyanezen a helyszínen, Kiskunlacházán. A kihagyásra a most kezdődő és gyors egymásutánban következő supermoto Európa-bajnoki fordulók miatt van szükség, amikre nem szabad/illik hazai bajnokságot rászervezni. A legközelebbi hazai verseny előtt tehát még Castelettoban (ITA), Aradon (RO), valamint Villars-ban (FRA) adnak találkozót egymásnak Magyarország legjobb supermotósai és Európa krémje, ráadásul az olasz és a francia helyszínen a supermoto VB-vel kombinálva.