Erő vagy tehetség?

2007.03.12. 13:48
A tavasz beköszöntével a motorosok fokozott fanatizmussal bámulnak minden motoros közvetítést a mágikus dobozban. Főként, hogy a Gyorsasági Motorkerékpáros Világbajnokság, népies nevén a MotoGP általában valami melegebb égtájon tartja minden esztendőben az évadnyitó futamát. Idén a kis sivatagi olajhercegségre, Katarra esett a szervezők választása, ahol a sivatag közepén elterülő Losail melletti pályán a MotoGP három kategóriájának csapatai és versenyzői első alkalommal mérték össze tudásukat, komoly magyar érdeklődéssel a dobogók különféle fokai iránt.

Rengeteg változás történt a királykategóriában, azaz a MotoGP-ben. A legfontosabb, hogy a gépek lökettérfogata immáron maximálisan 800 köbcentiméter lehet mindössze. A megengedett össztömeg maradt változatlanul 148 kg menetkészen. Az egy hétvégén felhasználható gumiabroncsok számát 31 darabban korlátozták, illetve az üzemanyagtank mérete 21 literesre csökkent 24-ről. A MotoGP-ben maradt a régi edzésrendszer, három szabadedzést követően egy órás időmérő edzésen dőlnek el a rajthelyek, és 3-3 pilóta indulhat rajtsoronként. A kisebb, 125 és 250 köbcentis géposztályokban szintén változatlan az edzésrendszer: első nap egy szabadedzés, egy időmérő edzés, illetve ez ismétlődik a második napon is, és a két időmérőedzésen elért legjobb köridejét veszik figyelembe a rajtsorrend megállapításánál. A 125 és 250 köbcentis gépek továbbra is kétüteműek, és 4-4 pilóta állhat egymás mellett a rajtrácson.

125 cm 3-es kategória
A téli tesztek alatt Talmácsi Gábor nagyszerű formát mutatott. Voltak ugyan némi pletykák a különféle Aprilia változatokról, amit megkapott, és amit nem, de ez nem túlságosan érdekelte Talmát. Tette a dolgát, nem is rosszul. Rajta kívül Mattia Pasini, Hector Faubel, Sergio Gadea (mindhárom Aprilia), illetve Lukas Pesek (Derbi, de Aprilia alapokon) tűnt esélyesnek a tesztek eredményeit böngészve. Az edzések ennek megfelelően alakultak, Talma élete második első rajtkockáját szerezte meg egy csodálatos körrekorddal, majd Faubel, Pasini és Pesek következtek a rajtrácson. Gadea hatodikként indulhatott el a 18 körös versenyen.

Az élről ugyan Talmácsi indulhatott szenzációs pénteki teljesítményével, azonban a legjobban csapattársa, Gadea rajtolt. Őt Faubel, Talma és Pasini követték. Utóbbi már az első körben megelőzte Talmát. Nem sokáig, mert Pasini motorja megadta magát a második körben a tank levegőztető vezetékének hibájából. Faubel kihasználva a rajt utáni kakaskodásokat, elkezdett meglógni, és mire Talmának sikerült megelőznie az előtte haladó Gadeát, mér közel két másodperces előnyre tett szert. Ez ebben a kategóriában soknak számít, így Talmának közel 10 körébe, és a hátsó gumijába került, mire utolérte. Eközben a 3. helyért Pesek és De Rosa meccseltek egymással. Faubel egy kézmozdulattal engedte el Talmát a 13. körben, de csak azért, hogy megnézze, hol milyen gyors a magyar fiú.

Kanyarokban biztosan jobb volt Talma mint csapattársa, ellenben annak motorja látványosan gyorsabb volt az egyenesekben. két körrel később Faubel épp a célegyenes végén vette vissza a vezetést. Talma egy kört utazott nyomában, majd az utolsó kör kezdetén kifékezte a spanyolt. Ezután mindent beleadott, amit csak bírt motorja és gumija, és ő fordult elsőnek a célvonalra. Sajnos azonban Faubel csak erre várt, és 50 méterrel a cél előtt - kibújva Talma mögül - elment mellett kihasználva erősebb gépét, és elsőként haladt át a célvonalon, 73 ezredmásodperccel Gábor előtt. A harmadik helyért folyó csatát szintén az utolsó körben döntötte el saját javára Pesek az olasz vetélytársával szemben. Mindezek ellenére remekül kezdte az évet Talmácsi Gábor, és ne feledjük, még egy Rossit is meg lehetett verni folyamatosan jó teljesítménnyel, sok dobogós pontszerző hellyel.

Talmácsi Gábor nyilatkozata:
"Nagyon örülök a második helynek, ilyen jól még egyik szezonomat sem kezdtem. A rajtot követően Faubel kicsit ellépett, amit nem akartam szó nélkül hagyni. Keményen húztam a gázt, és próbáltam faragni a hátrányból, de ez meglehetősen gyilkolta a hátsó gumit. Faubel motorja kicsit gyorsabb volt az egyenesben, ami végül is eldöntötte az első hely sorsát. Jó volt dobogóra állni! Legközelebb_"

250 cm 3-es kategória
A ebben a kategóriában sem ment rosszul a szezont megelőző teszt a magyar érdekeltségű szereplőknek. A Team Toth csapat versenyzőjeként Hector Barbera teljes gyári Aprilia támogatással vághatott neki a felkészülésnek a magyar csapat színeiben, amely nem kis elismerése ennek az együttesnek. Mindemellett a csapattulajdonos fia, Tóth Imre is mintha jobban teljesített volna a negyedliteresek közt, mint a nyolcad-litereseknél. A világbajnok Jorge Lorenzónak idén legalább 5-6 komoly kihívóval kell farkasszemet néznie, köztük ott van Barbera, Lüthi, Dovizioso, de Angelis vagy az Aoyama testvérek, de említhetnénk bárkit szinte a 13 gyári motor pilótái közül.

Az edzéseken Lorenzo egy hajszállal, de elcsípte a pole pozíciót Barbera elől. Alex de Angelis és Alvaro Bautista töltötték fel még az első sor maradék két rajtkockáját. Tóth Imi a 19. helyről várhatta a startot. A svájci Lüthi rajtolt el nagyon jól az 5. helyről, őt Lorenzo, Kallio, Dovizioso követték, és csak utánuk jött Barbera és Bautista. Lorenzo nem sokáig várt a második helyen, már az első kör végén az élre állt. Néhány kör alatt egy négyes boly lépett meg a mezőnytől. Ezt Lorenzo vezette, nyomában a Dovizioso, Barbera, és Lüthi hármassal.