2011.02.23. 18:31
„A hondák még mindig sokkal erősebbek, viszont sokat javítottunk a Yamaha tapadásán. Ez komoly fejlődés, mivel eddig mind motorerőben, mint tapadásban előttünk jártak.” – mondta Jorge Lorenzo a második sepangi teszt szerdai napján. Azért az, hogy a tavaly majdnem minden versenyt megnyerő világbajnok, a tavaly majdnem minden versenyt megnyerő motorral meglehetősen kicsúszott a komfortzónájából, eléggé tömören megfogalmazza, mennyire alakult ki súlyos helyzet Honda fronton. Rossi ígéretesen ment kedden, tűzijátékot várta tőle szerdára, de az éj során a Ducati boxon végigsöprő bélhurut az olaszt is ledöntötte a lábáról – a mai napon rá sem ült a Desmosedicire.

Láz, hasmenés, és egy kiadós reggeli hányás: ezzel a kombinációval indította a mai napját Valentino Rossi – és a Ducati box legénységéből még jó páran. A lehető legrosszabbkor jött ez, több szempontból is. Egyrészt, Rossi eddig sem volt top formában: a tavaly tavasszal, hobbi-krosszozás közben megsérült, és a tél folyamán megoperált válla még közel sincs támadó formában, ráadásul a Ducatival való összecsiszolódás is zötyögősebb, mint amiben reménykedtek Jeremy Burgesszék. Aztán épp most, amikor a fejlődés kezdett volna a lineárisból valami exponenciális görbébe átcsapni – hiszen kedden egy szekundumra volt az olasz az éltől, repülőkör nélkül, rozoga vállal –, pont most kell kihagynia egy napot.

„Elégedettek lehetünk, hiszen ugyanúgy egy másodpercre vagyunk az elejétől, ahogy az egy hónappal ezelőtti teszt utolsó napján – azzal a különbséggel, hogy a többiekkel ellentétben mi nem mentünk repülőkört.” – mondta Rossi kedd este. „Még mindig nagyjából három tized másodpercet veszítek a vállam miatt – ami úgy 50%-os terhelést bír jelenleg. Látszik a telemetrián, hogy a sérülés miatt mennyivel jobban megyek a bal kanyarokban – normálisan ez pont fordítva szokott lenni.”

Lorenzo még mindig lóerőkért könyörög. Messze vannak a Hondák, nagyon elnyúlnak az M1-ektől a kigyorsításokon és az egyenesekben is – mondja –, de egyelőre nincs ellenszer. A Yamahának kéne megoldania a problémát – véli a spanyol –, de persze ő is tisztában van vele, hogy nem lehet egy hétvége alatt összeheftölni egy erősebb blokkot. „Nehéz lesz a szezonnyitóig kifejleszteni egy új motort, de nem lehetetlen. A jelenlegi verziónak már csak a tapadásán, és a fékezési stabilitásán lehet csiszolni egy keveset, de ott vége. Persze most ezen dolgozunk.” – mondta Lorenzo. „Az viszont pozitív, hogy a legjobb köreinket a legnagyobb melegben futottuk, és a verseny szimulációnk is meggyőző volt.”

Ben Spies kevésbé aggódik: nem is nagyon hallani a szavát, a sajtókommünikékben is maximum annyit teljesít, amit a szerződés megkövetel, de a nagy hallgatások közepette szerdán például gyorsabb volt, mint Lorenzo, úgyhogy lehet, egyszerűen csak elégedett.

És akkor a Honda-úthenger. Ugyan az első nap Dovizioso még le-lemaradt, de szerdán egy pompás első-második-harmadik hellyel hirdették, hogy idén nem fogad el más eredményt a cég, mint a világbajnoki győzelmet.

A három HRC-s közül is Casey Stoner a leggyorsabb – mindkét napon, és így már a sokadik alkalommal a 2010-es szezonzáró futam óta –, igaz, szerdán csak az utolsó pillanatokban sikerült besurrannia Pedrosa elé. Az ausztrál továbbra sem döntött vázkérdésben: a merevebb és a flexibilisebb előnyeit és hátrányait elemzi naphosszat, közben meg néha kipróbálja a 2011-es specifikációjú rugóstagokat, amik a jelenlegi összeállításban szerinte igen pocsékul működnek. „Elég sok dolgot teszteltünk ma, de a nap jó 60%-a haszontalan munkával telt. Beraktuk a 2011-es teleszkópokat, és az új rugóstagot: rettenetesen pattog vele a motor. Egyáltalán nem tudtam vele jól menni, úgyhogy emiatt kicsit csalódott vagyok.” – mondta Stoner szerdán.

Nagyjából ugyanezekről beszélt Pedrosa is – és természetesen ő sem választotta még ki a vázat. A döntésképtelenség nem abból fakad egyébként – mondják a hondások –, hogy a mérhetetlenül apró különbségek miatt ne tudnának dönteni – épp ellenkezőleg. Drámai változásokat tapasztalnak a motor viselkedésében, amikor kicserélik a két alkatrészt, viszont a köridők nem változnak – szinte egyáltalán nem.

Mindenesetre senkinek nem kell pánikolnia, akárhogy döntsön is – mondja egy, a HRC csapaton belül dolgozó mérnök. „A Honda már korábban üzent, hogy mindenki amellett a váz mellett döntsön, amelyikkel jobban tud motorozni. Nem probléma, ha a szezon folyamán párhuzamosan kell fejleszteni a különböző változatokat.”

A többiek nagyjából lőtávolon kívül. Simoncellit várjuk még, hátha varázsol valamit az utolsó napra – mint a múltkor –, és ideje lenne, hogy Toni Elias is bele-, vagy éppen visszarázódjon végre a MotoGP-be. Hogy Valentino Rossi fog-e villantani a csütörtökön, eléggé a körülmények – láz, hasmenés, hányás és a sérült váll – függvénye, de hogy a ducatis pilótáknak –a gyáriakat kivéve, talán – idén sem lesz bérelt helyük a dobogón, az már szinte most biztos.

A második sepangi teszt zárónapja csütörtökön, azaz holnap lesz.

Eredmények, első nap:

1. Casey Stoner AUS Repsol Honda Team 2:00.987 (53 kör)

2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team 2:01.360 (46)

3. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing 2:01.468 (50)

4. Colin Edwards USA Monster Yamaha Tech 3 2:01.654 (42)

5. Andrea Dovizioso ITA Repsol Honda Team 2:01.747 (54)

6. Ben Spies USA Yamaha Factory Racing 2:01.808 (47)

7. Hiroshi Aoyama JPN San Carlo Honda Gresini 2:01.939 (73)

8. Marco Simoncelli ITA San Carlo Honda Gresini 2:01.996 (49)

9. Valentino Rossi ITA Ducati Team 2:01.999 (53)

10. Alvaro Bautista ESP Rizla Suzuki MotoGP 2:02.224 (48)

11. Hector Barbera ESP Aspar Team 2:02.645 (54)

12. Nicky Hayden USA Ducati Team 2:02.680 (60)

13. Toni Elias ESP LCR Honda MotoGP 2:02.779 (63)

14. Randy de Puniet FRA Pramac Racing Team 2:02.920 (44)

15. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 2:02.936 (36)

16. Loris Capirossi ITA Pramac Racing Team 2:03.082 (58)

17. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing 2:03.167 (46)

18. Bike #T1 JPN Yamaha Test Rider 2:03.676 (46)

19. Nobuatsu Aoki JPN Suzuki Test Rider 2:04.639 (57)

20. Bike #T2 JPN Yamaha test Rider 2:04.958 (29)

Eredmények, második nap:

1. Casey Stoner AUS Repsol Honda Team 2:00.171 (42)

2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team 2:00.229 (41)

3. Andrea Dovizioso ITA Repsol Honda Team 2:00.531 (46)

4. Ben Spies USA Yamaha Factory Racing 2:00.824 (54)

5. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing 2:00.931 (45)

6. Marco Simoncelli ITA San Carlo Honda Gresini 2:01.033 (52)

7. Hiroshi Aoyama JPN San Carlo Honda Gresini 2:01.439 (64)

8. Colin Edwards USA Monster Yamaha Tech 3 2:01.738 (44)

9. Bike #T2 JPN Yamaha test Rider 2:01.792 (23)

10. Hector Barbera ESP Aspar Team 2:01.909 (64)

11. Alvaro Bautista ESP Rizla Suzuki MotoGP 2:02.035 (35)

12. Nicky Hayden USA Ducati Team 2:02.208 (44)

13. Bike #T1 JPN Yamaha Test Rider 2:02.596 (54)

14. Randy de Puniet FRA Pramac Racing Team 2:02.604 (35)

15. Loris Capirossi ITA Pramac Racing Team 2:02.624 (39)

16. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing 2:02.676 (36)

17. Toni Elias ESP LCR Honda MotoGP 2:02.941 (60)

18. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 2:02.984 (40)

19. Nobuatsu Aoki JPN Suzuki Test Rider 2:04.582 (46)

Képek: Motoblog