Krokodilok edzették, ez is kevés volt

2014.11.18. 09:43
Jack Miller megnyerte a Moto3 szezonzáró futamát, csak ennyit mondott: „b@ssz@ meg”. Megértem, teljes mértékben, mert a világbajnok mégsem ő lett.

Miután a MotoGP legenda, Marc Marquez öccse Alex megszerezte a Moto3-as kategória világbajnoki címét, a Marquez testvérek újraírták a motorsport történelmet. Nagyon magasra emelkedtek, a sportág történetében ilyen még nem történt, hogy azonos évben, különböző kategóriákban, egy testvérpár legyen világbajnok. Még szerencse, hogy Roser mamának és Juliá papának nincs több gyermeke, mert feltehetőleg Tito Rabat most nagyon bánkódna, hiszen lecsúszott volna a Moto2-es bajnoki trófeáról.

Hasonlíthatnám Marquezéket a teniszező Williams nővérekhez, vagy a bokszoló Klicsko fivérekhez, de pillanatnyilag még őket is túlszárnyalják.

Töredelmesen bevallom, bírom Jack Millert, és roppantmód szorítottam neki. Egyrészt, mert a versenyek során rendre alulmaradt a bivalyerős Hondákkal szemben, s mindenki láthatta, hogy szinte csak magára számíthat, külső KTM-es segítségre alig, másrészt meg nem egy szokványos figura. Természetesen van, akinek tetszett a viselkedése, és van, aki mélységesen elítéli, de valahogy 2014-ben ő volt az a fickó, aki megmutatta, mi a motorverseny valójában. Test-test elleni küzdelem, ahol verseny közben nincs helye a „jópofizásnak”, és az álszent megnyilvánulásoknak, mert hiába próbáljuk elhitetni, mekkora angyalok vagyunk, a végén úgyis kiderül (lásd Alex Marquez Sepang), hogy mindenki egy pszichopata, és kizárólag nyerni akar. Mennyivel szebb, ha ezt magunktól felvállaljuk. Persze az őszinteségnek is lehet több válfaja. Az egyiket Valentino Rossi képviseli, az ővé egy kicsit bohókás, szerethető figura, és ott van Miller, aki üvölt, káromkodik, és úgy motorozik, mint egy félisten. A céljuk viszont azonos.

Millerről ezen kívül tudni kell, hogy ausztrál. Az apja talajfúró céget üzemeltet, ahol ő is besegít, s mindezt nem a Gold Coast finom homokjában, hanem attól néhányezer kilométerre, északra, sárban, erdőben, kígyók gyűrűjében. Alapvetően kemény emberek, akiknek nem a gyúrós változataira gondolok, hanem azokra, akik vadászszezonban kiirtanak annyi szarvast, hogy a télapónak már alig marad, továbbá simán elvannak egy acélbetétes bakancsban, meg egy erős vászon rövidnadrágban úgy tizenkét hónapot. Ezek után nem kell csodálkoznunk Jack Miller habitusán, azon pedig főleg nem, hogy miután kétszerannyi futamot nyert, mint Marquez, és mégsem ő lett a világbajnok, bemondta élő adásban, hogy: „b@ssz@ meg”.

S most áttérünk az üzletpolitikára. Nem tudom észlelték-e, de kialakult egy megdönthetetlen spanyol hegemónia, mely természetesen a Hondával is párosul. Jelen esetben elképzelhetetlen, hogy ne az említett kombináció győzedelmeskedjen bármely kategória végelszámolásában. Őszintén bízom benne, hogy 2015-ben ezen a téren kialakul némi változás. Bár ennek erősen ellentmond az utolsó versenyhétvége egyik nagy bejelentése, mely szerint a Marc VDS csapat és a spanyol Galicia Estrella alakulat összeolvad. Igen, nyugodtan foglaljanak helyet, fizikailag is megtörtént. Külön szomorú, hogy teszi mindezt az a Marc VDS csapat, amelyik nemrég azt hirdette, hogy a jövőben olyan fiatalokkal kíván foglalkozni a Moto3-ban, akiknek egyébként esélyük sem lenne a világbajnokságba bekerülni, legfőképpen anyagi helyzetüknél fogva. Ehhez képest leigazolták, már a közös csapatban, a spanyol bajnokság két élversenyzőjét, akiket már az idei évben is ők menedzseltek. Ugye milyen megható?

Így a sörbizniszben érdekelt belga iparmágnás (a Marc VDS tulajdonosa), megtámogatta magát egy spanyol sörgyártóval, s esténként mindenki válogathat az aranyszínű nedűkből, kénye kedve szerint. Kinek a spanyol, kinek a belga, tetszik tudni. Hangulatfokozás végett tényként közlendő, hogy a Moto2-es csapat két versenyzője, az idei világbajnok Tito Rabat, és Marc Marquez öccse, Alex lesz, természetesen Emilio Alzamora támogatásával, aki így a Marc VDS csapat hivatalos munkatársává vált. A MotoGP projekt Scott Reddinggel fut a fedélzeten, Michael Bartholemy vezetésével. Redding legalább a szezonzáró versenyen jól szórakozott, állítólag a tizenegyes kanyarban sikerült leraknia a sisakját a burkolatra.

Beszéljünk magáról a futamról is: Valentino Rossi bebiztosította a második helyét, és bár egy ideig szorongatni próbálta Marquezt, végül mégsem került közel hozzá, így a győzelem tovaszállt, úgyhogy maradt az ezüst. Ez viszonylag könnyen ment, mert Rossi csapattársa. Lorenzo kissé korán megijedt az időközben eleredő esőtől, melynek következtében végrehajtott egy szükségtelen motorcserét. Ez végül a versenyébe került, így Rossi viszonylag biztonságban tudhatta magát, és nyugodtan készülhetett a verseny estéjén megtartott díjátadó gálára, ahol gyémánthatású, csillogó öltönyének mindenki a csudájára járt.

Bár a díszes gálát, mely minden évben amolyan koronaékszerként nyugszik az egész évi munka képzeletbeli kobakján, alaposan beárnyékolta egy brit sajtóértesülés. A The Sunday Times alapvető esetben soha nem foglalkozik a gyorsasági motorsporttal, viszont vasárnap kivételt tett, mely időzítés talán nem is volt véletlen. Az újság informátorai, s egy titkosan megküldött levél szerint Nasser Khalifa Al Attiyah, a katari pálya tulajdonosa és üzemeltetője, jelenlegi FIM elnökségi tag megpróbálja megvesztegetni a nemzetközi motorkerékpáros szövetség (FIM) legfelsőbb szinten levő embereit, hogy a hét végén Jerezben tartandó újabb elnökségi szavazáson rá voksoljanak, és segítsék abban, hogy a következő négy évben elnök-helyettesként tevékenykedhessen.

Ezt állítólag a katari pályán megrendezésre kerülő, motorsport eseményekre invitáló luxus utakkal igyekszik megtámogatni, mely kirándulásokra nagyjából ötven FIM felsővezetőt invitált. A számlát teljes mértékben ő állta, továbbá helyi idegenvezetést is biztosított, hogy senki ne unatkozzon. Amennyiben sikerül a terve, és megválasztják elnökhelyettesnek, ő lesz a világ motorsportjának egyik legbefolyásosabb embere, hiszen az FIA elnökhelyettesi pozícióját már egy ideje betölti. Jól sejtik, Al Attiyah úr nemcsak névrokona a Dakar győztes, terep raliversenyző, emellett olimpiai bronzérmes sportlövőnek, Nasser Saleh Al Attiyah-nak, hanem az unokatestvére.

Ennél jobb végszó aligha lehetne, hiszen mérnöki precizitással kialakult egy nyári szünetre vonuló teleregény képe, mely úgy zárul, hogy meghúzták a ravaszt. A golyó repül, viszont hogy kit talál el, már csak jövőre derül ki.

Búcsúzzunk hát Lou Reed-el, s maradjunk a zűrösebb oldalon, mindig megéri.

Moto3 2014 Végeredmény
1. Alex Marquez SPA 278
2. Jack Miller AUS 276
3. Alex Rins SPA 237
4. Efren Vazquez SPA 222
5. Romano Fenati ITA 176
6. Alexis Masbou ITA 164
Moto2 2014 Végeredmény
1. Esteve Rabat SPA 346
2. Mika Kallio FIN 289
3. Maverick Vinales SPA 274
4. Thomas Luthi SWI 194
5. Dominique Aegerter SWI 172
6. Johann Zarco FRA 146
MotoGP 2014 Végeredmény
1. Marc Marquez SPA 362
2. Valentino Rossi ITA 295
3. Jorge Lorenzo SPA 263
4. Dani Pedrosa SPA 246
5. Andrea Dovizioso ITA 187
6. Pol Espargaro SPA 136