Hiába nyert Rossi, más lopta el a show-t

2015.08.31. 13:17

Már a földön feküdt, szemei talán kissé fennakadtak, mire a bíró nyolchoz ért. Feltápászkodott, megrázta kezét, és védőállás helyett azonnal jobbegyenessel nyitott. Valentino Rossi körülbelül így nyerte a Brit Nagydíjat.

Életemben egyszer jártam Silverstone-ban, a 2011-es MotoGP futam előestéjén. Akkor viszont rögtön a pályán. Degi barátom kombi Mercivel, és hat motorral felpakolt trélerrel elkeveredett a szervizúton, a kapuőrző munkás meg nem figyelt, így már csak arra eszméltünk, hogy trélerestül a piros-fehér rázókövek mentén gurulunk, egy gigantikusan széles, óriási kiszolgáló épületekkel ellátott, végeláthatatlanul hosszú versenypályán. Aztán a következő lehetőségnél gyorsan lehajtottunk.

Talán Valentino Rossi is ugyanezt a végeláthatatlanságot érezte a MotoGP futam utolsó körében, amikor szakadó esőben, hihetetlen körülmények között, és nem túl bíztató előzmények után az első helyen haladva várta, hogy végre célba érjen.

Főleg azok után, hogy a szombati edzéseredmények tudatában (negyedik lett) még az olasz szaksajtó is elengedni készült, a honfitársukkal kapcsolatos világbajnoki álmokat. De ismerjük a mondást, egy verseny akkor ér véget, ha leintették.

Minek parádézott ott Brad Pitt?

A hétvégi nagydíjon még Brad Pitt is tiszteletét tette, amely teljesen lázba hozta az angol közönséget. Pitt szinte mindenkihez odaugrott, Lorenzóval és Rossival még parolázott is a futam előtt, amolyan jófej fickó volt. Látogatásának apropója a legújabb MotoGP film, hétre várható premierje volt, mely Hitting The Apex címen fut, és a MotoGP őrült Pitt narrációjával kerül a mozikba.

A rendező, Mark Neale már korábban is foglalkozott a sporttal, ez lesz az ötödik, témát feldolgozó dokumentumfilmje. A bemutató negyvenötödik másodpercében pedig nem kisebb híresség látható, mint legendás újságírótársunk, és kollégánk: Paulovits Imre.

Persze azon hosszasan vitázhatunk, hogy ilyen talpra állásra vajon csak az olasz képes, vagy akad esetleg valaki más is? Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy szorult helyzetekben ő alkalmazkodik a legjobban.

Nyilván mindenki sejtette, Rossi egyetlen esélye, ha esőáztatta pályára ébrednek vasárnap, bár a Doktor a futam végén úgy nyilatkozott, mielőtt motorra ült, közel sem volt ennyire biztos a dolgában. Viszont a bemelegítő edzésen már érezte, valamit bizony elcsíptek a szerelők.

Sokan azzal is tisztában voltak, Lorenzo esődémonjai bizony léteznek, és mentoraival, lelki támogatóival ez ellen még nem találtak ellenszert. Úgy tűnik, a spanyol továbbra is kissé reszketeg, ha vizet lát, és gyűlöli ezt a fajta ámokfutást. Érthető, főként emlékezve a néhány évvel ezelőtti gigantikus asseni bukására, ami csakugyan esőben történt.

Miután Lorenzo egy negyedik helyezéssel visszaért garázsába, hevesen mutogatta indokolatlanul bepárásodott plexijét, ami részéről teljesen jogos volt. A sisak minimum egy helyezést, átszámítva három pontot rontott helyzetén Rossival szemben, de ennek ellenére értetlenül bámulok az egészre. Hiszen nem ez volt az első eset, hogy a sisak miatt veszített értékes pontokat, így ebben a helyzetben, a bajnokság hajrájában számomra teljesen érthetetlen: miért szenved feleslegesen, miért nem vált márkát? A fizetése így is horribilis, nonszensz, hogy a végén egy sisak döntse el a bajnokságot.

A győzelem legfőbb várományosának, Marc Marqueznek bukására senki nem számított. A szombaton félelmetes rekordot motorozó regnáló világbajnok a futamon jó ritmusban, végig lőtávolságon belül iparkodott Valentino Rossi után, amikor egy váratlan pillanatban megcsúszott a Honda hátulja, és ledobta a spanyolt, aki teljesen értetlenül állt a dolgok előtt.

Cal Crutchlow mindent megtett hazai versenyén, remekül motorozott, de a gépezetbe porszem került, melynek okozója saját csapattársa, Jack Miller volt. Az angol már-már dobogóra esélyes végeredményben bízott, amikor Miller utolérte, és előzgetni kezdte. Ugyan a gyári Honda elhúzott az egyenesben, az agresszív stílusáról ismert ausztrál szenzációs teljesítményt nyújtott és rátapadt csapattársára, de kissé alulméretezett egy féktávot, mindketten elestek, és tört milliónyi apró szilánkra több ezer angol álma. Millert egyébként egy büntetőponttal sújtotta a versenybíróság az eset miatt.

A legnagyobb meglepetést végül mégsem Rossi, hanem honfitársa, Danilo Petrucci szolgáltatta. Sokan alig hittek a szemüknek, amikor a Pramac Ducatival motorozó olasz feljött a harmadik helyre, majd némi közelharcot követően, gyári márkatársát, Andrea Doviziosót maga mögé utasítva, Marquez bukása után végig a második helyen motorozva célba ért; ő életében először állt most dobogóra. Mindenesetre nemes gesztus volt a Ducati részéről, hogy közbeavatkozás nélkül tűrték, hogy ezúttal a szatellit motoron ülő versenyzőjük érjen el jobb eredményt.

Megjegyzés: A versenyzők megkezdték felvezető körüket, amikor az eső fokozódott, így a mezőny úgy döntött, még a rajt előtt motort cserél. Az idei évben volt már hasonló eset, akkor mindenki a bokszkijáratnál tülekedett, és szinte életveszélyes szituációba keveredett, amikor tömegrajttal útjukra engedték a néhány ezer lóerőt. A szervezők ezúttal körültekintőbbek voltak, és lefújták ezt a fajta rajtot, ezért minden versenyző újra a rajtrácsra állhatott, melynek köszönhetően egy extra-felvezető kört követően hagyományos körülmények között startolt a mezőny. A döntést mindenki üdvözölte.

MotoGP Silverstone 2015
Végeredmény
1. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
2. Danilo Petrucci ITA Octo Pramac Racing
3. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
4. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP
5. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
6. Scott Redding GBR EG 0,0 Marc VDS
7. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech3
8. Andrea Iannone ITA Ducati Team