Olyan, mint Messivel passzolgatni

OiLibya Rally of Morocco 2015

2015.10.13. 10:06

Kicsivel több, mint egy hete írtunk Kerék Balázsról, aki rajthoz állt a Marokkó Ralin – ha valakinek nincs meg a története és az indítéka, érdemes elolvasnia előző cikkünket. A múlt héten véget ért a Dakar próbafutamaként is emlegetett verseny.

Balázs korábban ralinavigátor volt, most viszont egyedül, egy motoron kellett tájékozódnia, és nagyon gyorsan motorozni idegen terepen, ismeretlen körülmények között. A verseny öt napja alatt elég sok ideje volt önvizsgálatra, hiszen egyfelől folyamatos, kőkemény küzdelem volt, másrészt a világ legjobbjai mellett húzhatta a gázt – úgy írta le az élményt, mintha Messivel focizna az ember.

Az első napi debütálás nagyon jól sikerült Balázsnak, tempós, vízátfolyásokkal teli 375 kilométeres Zagora-Liaison közötti köves szakaszon végig jó tempót tudott menni, noha inkább extrém enduró versenyen érezte magát, mint ralin.

A keddi nap a dűnékről szólt, ahol ha sikerült elkapni a ritmust, igen élvezetesen lehetett haladni – Balázs is élvezte, annyival viszont árnyalta a képet, hogy voltak kimondottan horror részek, amikor legszívesebben elsírta volna magát. „A motor jól bírta a kőkemény szakaszokat, különösen az első 120 kilométeres távot, csak mire a dűnéhez értem elfáradtam. Furcsa érzés volt, eddig csak olvastam róla, de néhány kilométer után a homokban már nem láttam a dűnék vonalát”.

A verseny féltávján egy napot azonban ki kellett hagynia, mert egy közel 40 fokos lázzal járó gyomorfertőzés levette a lábáról. Szerencsére az orvosok és az erős gyógyszerek segítettek, így csütörtökön folytatta a sivatagi küzdelmet és teljesítette az aznapra kiírt távot. Legyengülve állt rajthoz, a reggel 6:52-től este 18:20-ig tartó menetén nem esett össze, és beért a célba. Végig az ötvenedik-ötvenötödik hely között tudott motorzni, a második nap végén az 52. helyen állt, de a kihagyott harmadik nap miatt visszaesett a mezőny végére, a 80. helyre. Érdekesség, hogy a Dakaron kívül mindenhol működik az úgynevezett Forfait szabály, vagyis a kihagyott waypointokért időbüntetést kapnak a versenyzők, de nem kell az egy hetes versenyt a kukába dobni, ha az első napon megáll a motor egy 10 eurós alkatrész miatt - Loeb is pont így állt vissza a mezőnybe.

A negyedik és az ötödik nap ennek a hátránynak a legdolgozásáról szólt, és egy 57. és egy 55. hely elég is volt ahhoz, hogy Balázs a legvégén a 61. helyen végezzen.

„Közel negyven évesen ez a megmérettetés volt életem legkomolyabb kihívása. Semmiképpen sem szerettem volna feladni, a látvány, a hangulat mindenért kárpótolt. Kitartásból jelesre vizsgáztam magam előtt, azonban van még mit fejlődnöm... A csapat, akikkel együtt dolgoztam, szenzációs volt, mindenben segítettek, nemcsak a motorfelkészítésben, hanem például egy fizioterapeuta is kezelésbe vett a kimerítő napok után.”

Mivel sikeresen teljesítette ezt a kihívást, elméletben kinyílt az ajtó a 2017-es Dakar induláshoz.

És ki nyert?

A KTM gyári csapatának brit versenyzője, Sam Sunderland nyerte a Marokkó Ralit, ami a pályafutásának első világversenyen aratott győzelme is volt egyben. A 26 éves versenyző öt nap után mindössze 34 másodperccel verte csapattársát, Mathias Walknert, aki a tavaly a Dakaron újoncként robbant be a világ élvonalába, és nyerte meg mindjárt a második szakaszt.

A harmadik helyen a hondás Goncalves végzett, a portugál versenyző motokrosszal kezdte a karrierjét, majd enduróban ért fel a csúcsra, és csak ez után váltott a hosszú távú versenyekre, ahol már dörzsölt veteránnak és sivatag-specialistának számít.

A negyedik helyen a KTM-től a Husqvarnához igazolt Ruben Faria végzett - bár ha az igazolásról élőben mesélünk ismerőseinknek, érdemes idézőjeleket hadonászni közben, hiszen a Husqvarna is a KTM-hez tartozik, így tulajdonképpen csak átcsoportosították, hogy az új háztáji márkánál legyen egy komoly húzónév. Az ötödik a hondás kevin Benavides lett.

A marokkói verseny a Dakar előtti utolsó főpróba, ami alapján elég jól be lehet lőni, hogy melyik csapattól mire számíthatunk Dél-Amerikában - az idei eredmények alapján a KTM, a Honda, a Yamaha és a Husqvarna egyaránt esélyesek, nagyjából ebben a sorrendben. Az idei év nagyon fontos lesz a Dakar szempontjából: azzal, hogy Despres után Coma is visszavonult, sokak számára megnyílt a győzelemre az esély. Egyrészt nem áll senki a tehetséges fiatalok útjában, másrészt új lendületet kapnak azok is, akik az elmúlt bő tíz évben nem tudtak a két korszakos zseni mellett labdába rúgni.