Olasz siker a maláj esőben

2016.10.31. 08:25
2653 nap, pont ennyi idő telt el Andrea Dovizioso két MotoGP győzelme között, csoda a javából. Marc Marquez pedig tartja Motegiben tett ígéretét: bevállalósan, kissé vagabund módjára motorozik ismét, amellyel eddig két bukást sikerült elkönyvelnie.

Marc Marquez, miután két héttel ezelőtt, egy taktikusan végigversenyzett szezonban megnyerte újabb MotoGP világbajnoki címét, kijelentette: a következő futamtól rajongói a régi Marquezt láthatják a pályán, aki ha kell, keményen odateszi magát, és kockáztat. A kijelentést két nagydíj követte, amelyeken kivétel nélkül bukott a világbajnok. Ez kissé groteszk, de jól érzékelteti, milyen alattomosan viselkedtek az idei évben a Michelin abroncsai.

Nem úgy Cal Crutchlow esetében, aki a szenzációs, cseh futamon aratott győzelme után élete második királykategóriás diadalát is megszerezte Ausztráliában. Így feltételezhetjük, a Honda különösen értékelte az angol kiállását a sérült Dani Pedrosa mellett, amikor azt találta mondani, hogy pontosan ugyanolyan eredményt érne el a Repsol motoron, mint az LCR Hondán, mert a japánok így is gyári támogatást biztosítanak számára.

A csoda talán még Malajziában is folytatódhatott volna, de Crutchlow többször bukott az edzéseken, és szombat estére kiderült, kisujját törte. Ennek ellenére jó versenyt futott, de Marquezhez hasonlóan a Michelin első abroncsai őt is megviccelték. A Crutchlow életéről immáron még egy újabb szereplő, a versenyző mamája is tudósít közösségi oldalán. Tőle tudtuk meg azt is, hogy győzelme után könnyekben tört ki családja körében.

Talán emlékeznek, még a szezon közben felvetődött a kérdés: a Ducatik mely pályákon érvényesülhetnek igazán? A vélemények ugyan eltértek némileg, abban viszont mindenki egyetértett, hogy az osztrák, és maláj pálya hosszú egyenesei egyaránt kedveznek az olasz motoroknak. Ausztriában kiderült: a jóslatok beigazolódtak, Dovizioso pole pozíciója után pedig egyre inkább úgy tűnt, Sepanggal sem tévedtek túl sokat.

Viszont Ausztriához hasonlóan a futam felénél ismét nem Dovi, hanem a négy versenyt kihagyó, de kozmikus erővel berobbanó Iannone tűnt a győzelemre esélyesebbnek. A rossz nyelvek egyébként már épp bírálni kezdték Iannonét gigantikus hiányzása végett, mondván gerincsérülése mellett sokkal inkább azért passzolja a futamokat, hogy minél több időt tudjon együtt tölteni újdonsült szerelmével, az olasz celebvilág egyik legnagyobb üdvöskéjével, Belén Rodriguezzel. A dolgot úgy oldották meg, hogy a lány elkísérte Iannonét Malajziába, aki végül bukott a versenyben.

Ezért a nagydíj legszerencsésebb versenyzője az a Jorge Lorenzo volt, aki négy kör leforgása alatt úgy került dobogóra a hatodik helyről, - Marquez, Crutchlow és Iannone bukását követően - hogy különösebb csatában nem kellett részt vennie.

Lorenzo még a futam további csúsztatásáért is lobbizott a jelenleg versenyirányításban dolgozó Loris Capirossinál, hivatkozva a pálya állapotára, és az alattomosan meghúzódó pocsolyákra, merthogy a rajt előtt özönvízszerű eső zúdult a helyszínre.

Ez viszont cseppet sem hátráltatta végül az első helyről rajtoló Doviziosót, aki végig lesben állt, csapattársa bukását követően tapadni kezdett Rossira, aki öt körrel a vége előtt hibázott - egy kanyart elmért - , amelyre a ducatis azonnal lecsapott. Néhány kanyarral később már szinte behozhatatlan előnyt épített fel magának, ezért a szezon kilencedik futamgyőzteseként köszönthettük, miután megnyerte élete második MotoGP futamát. „Ausztriában az a győzelem már az enyém volt, de egy buta döntés miatt elveszítettem a versenyt, és kikaptam. Ezért nagyon fontos volt, hogy a mai futamot végre megnyerjem. A Ducatival teljesen más érzés, valami különleges. Hét éve nyertem utoljára versenyt, ez azért nagyon hosszú idő.”

Dovizioso teljesítménye több szempontból is lenyűgöző, de leginkább amiatt, mert egy olyan versenyzőről beszélünk, aki a padlóról állt fel, úgy, hogy sokszor még mezőnybéli létjogosultságát is kétségbe vonták. Másrészt – bár ebben nem vagyok teljesen biztos – talán ő az egyetlen, aki ekkora szünet után képes volt ismét futamot nyerni a királykategóriában.

Ezzel szemben Valentino Rossi versenye különösen alakult. Az olasz szinte végig magabiztosan harcolt a győzelemért, végül az előbb említett fékezési hibát követően rohamosan lassulni kezdett.

A dobogó előtti interjú során pedig mindössze annyit mondott– „Két olyan helyzetem is volt, amikor majdnem elestem. Sokat szenvedtem az első abronccsal, különösen a jobbos kanyarokban, ezért úgy döntöttem, mérsékelem a tempót. Örülök a második helynek, fontos volt a bajnokság szempontjából.”

Rossi így bebiztosította év végi második helyét, de egy mondat erejéig érdemes párhuzamba vonni szavait, Andrea Dovizioso nyilatkozatával.

„Elég sokat szenvedtünk ma, a motor közel sem volt tökéletes, de tudtam, hogy ezt a győzelmet én akarom a legjobban, és ezért bármire képes is lettem volna.”

Johann Zarco második világbajnoki címét gyűjtötte be a Moto2-esek mezőnyében, így ő lett az első olyan versenyző, akit egymás után kétszer avattak bajnokká a kategóriában.

Fékhatás – Néhány szemfüles rajongó talán észrevette, hogy a csapatok, eddig egyedülálló módon, esőben is tesztelték karbon féktárcsáikat. Ez eddig elképzelhetetlen volt, mert vizes körülmények között képtelenség volt üzemi hőfokra melegíteni a karbon féktárcsákat. Nem úgy Malajziában, ahol még szakadó esőben is hőség volt. Míg szombaton a Ducati próbálkozott az edzések során, addig Marc Marquez kockáztatott egy jókorát, és karbon féktárcsával vágott neki a vasárnapi versenynek. Ugyan pontos információk nem láttak napvilágot, de feltételezhetően, a 340 mm-es tárcsák helyett 320 mm-eseket használtak. További érdekesség, hogy a verseny folyamán mind Rossi, mind Dovizioso motorján, egy egyedi szerkezetnek köszönhetően extra hűtést kaptak az acéltárcsák, míg ezt a megoldást Lorenzo motorján már nem alkalmazták. Bizonyos források, megerősítés nélkül úgy vélték, hogy Lorenzo motorjára egy Superbike-ban használatos fékrendszert szereltek.

Büntetés – Néhányan megdöbbenéssel, mások értetlenül álltak az FIM döntése előtt, amikor az büntetést rótt ki három csapatra, amiért versenyzőik nem jelentek meg az előre meghirdetett közönségtalálkozón. A Hondát hivatalosan figyelmeztette, amiért nem jelezték előre, hogy Marquez betegség miatt nem vesz részt az eseményen, a Suzukit ötszáz Euróra büntette, amiért Espargaro nem jelent meg az eseményen, a Ducatit pedig kétszázötvenre, amiért versenyzőik késtek negyed órát. A duzzogás persze nem maradt el, leginkább két táborra szakadt a véleményformálók csoportja. Azt viszont mindenkinek meg kell érteni, hogy a rendezők nem véletlenül fizetnek ki csillagászati árakat a szervezési jogokért, a nézők pedig nem véletlenül áldoznak adott esetben 700 eurót egy VIP jegyért, ha már üzletről beszélünk.

MotoGP Sepang 2016
Végeredmény
1. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
2. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
3. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP
4. Hector Barbera SPA Avintia Racing
5. Loris Baz FRA Avintia Racing
6. Maverick Vinales SPA Team Suzuki Ecstar
7. Alvaro Bautista SPA Aprilia Racing Team Gresini
8. Jack Miller AUS Estrella Galicia 0,0 Marc VDS