2016.11.14. 11:48

Karneváli hangulat Valenciában, Lorenzo győzelmével zárult az év, Iannone még egyet odacsapott Rossinak.

Miután Cal Crutchlow szombaton kis híján Stefan Bradl életére tört, amiért a német feltartotta az edzés során egy gyors körön, Valentino Rossi pedig szimpla dühből, szinte leamortizált robogójával egy drukkert a paddockban, amiért az nem állt félre, a vasárnapi MotoGP idényzáró karneváli hangulatban zajlott.

A mezőny szinte tét nélkül érkezett, mindhárom kategóriában avattak már világbajnokot, így a csapatvezetők - jobb híján mindenféle nyomás nélkül - egy élvezetes és lehetőleg eredményes motorozást remélve, tehermentesítve engedték pályára versenyzőiket. A futamok ennek megfelelően alakultak, csodálatos küzdelmeket láthattunk a pályán.

Többen búcsúztak, amely a legtöbb esetben mindig extra motivációt ad egy éppen elköszönő versenyzőnek. Így volt ezzel Maverick Vinales, Jorge Lorenzo és Andrea Iannone is.

Ha szemétkedni akarnék, azt állítanám, hármójuk közül bizonyára Vinalesnek kellett legkevésbé a dobogó, mert matematikai esélye még ugyan volt az év végi harmadik helyre, valós viszont annál kevesebb, és minden bizonnyal jövőre nem lesz gondja a dobogós helyekkel. Úgy vélem, a Vinales-Rossi páros rendkívül erős lesz, és a spanyol nem egyszer fog borsot törni csapattársa orra alá. Amúgy is rendeződtek körülötte a dolgok, ismét együtt van barátnőjével, a motokrossz-világbajnok Kiara Fontanesivel - aki a jövőre visszatér a Yamahához – továbbá eszméletlenül gyors, ugyanakkor kellően pimasz. Múlt hét végén legutóbb azzal korbácsolta fel csapatfőnöke, Davide Brivio lelkivilágát, hogy motokrossz edzésén bemutatott egy heel clickert, amellyel közösségi oldalán büszkélkedett. Brivio erre azonnal reagált: „Vigyázz magadra, jövő hétvégén MotoGP versenyünk lesz.”

** #mv25 #25gang

Maverick Viñales (@maverickvinales25) által közzétett fénykép,

Lorenzo igyekezete viszont teljesen érthető volt. Miután kilenc fantasztikus évet húzott le a Yamahával, méltóképp akarta lezárni karrierjének egyik állomását, és már a verseny előtt, csütörtökön publikált, nyilvános búcsúlevelében is azt írta: szeretné futamgyőzelemmel megajándékozni csapatát. Ez végül sikerült, Lorenzo az egész hétvégét uralta, megközelíteni sem nagyon tudták.

A spanyolok háziversenyében Marc Marquez sem szeretett volna alulmaradni. Dobogóra állva akarta élvezni a rajongók szeretetét, hiszen először mutatkozott meg a hazai közönség előtt világbajnokként. Taktikája – mely szerint előre kemény abroncsot szereltetett, ellentétben a Lorenzo, Iannone és Rossi által használt új összetételű médiumokkal – sikeres is lehetett volna, de a rajtnál túlzottan visszaesett, ezért a verseny végi hajráról lemaradt. Marquez versenyzéséből egyébként a bukás lehetőségét ki kellett zárni, mert a konstruktőri világbajnokságot veszítette volna el a Honda, egy esetleges újabb nullázással.

A futam legnagyobb izgalmait Rossinak és Iannonénak köszönhettük. A két olasz véget nem érő csatározásából végül a ducatis került ki győztesen. Először úgy tűnt, Rossi a Ducati végsebességének áldozata lesz majd, de végül nem így lett, mert kapott néhány kört ajándékba, ahol senkitől sem zavartatva, egyedül motorozhatott. Végül nem sikerült megnyugtató előnyt felépítenie, így honfitársa egy teljesen korrekt, férfias küzdelemben győzte le úgy, hogy Iannone bevallotta: olyan erős hátfájdalmak gyötörték verseny közben, hogy szinte képtelen volt igazán kemény féktávot venni, és tizenhat körrel a vége előtt majdnem sírva fakadt a motoron.

Iannone, azon túl, hogy a Ducatival dobogón szeretett volna búcsúzni, ismét bebizonyította, ha fejben képes lenne megerősödni, egy nagyon veszélyes, dobogóra állandóan esélyes versenyzővé válhatna. Mindenesetre bízunk benne, hogy miután ő is úgy érzi, végre megfelelően sikerült felépítenie Olaszországban szupersztár imázsát, és megnyitotta szusizóját, lelkileg is megnyugszik. Egy fejlődő Suzukival akár csodákra is képes lehet.

Versenyzőkön túl rendkívül fontos, és központi húzóemberek is búcsúznak a sorozattól. Valentino Rossi szerelőcsapatának egyik meghatározó személye, Gary Coleman döntött úgy, hogy huszonnégy év után, közel hatvanöt évesen nyugdíjba vonul. Coleman dolgozott Randy Mamolával, Kenny Roberts Jr.-ral, Norick Abéval, és még hosszan sorolhatnám, de a legutóbbi tizenhat évet Rossi oldalán töltötte. Még a Burgess-féle, igazi old school érához tartozott. Közvetlen szerelőtársa, az ausztrál Alex Briggs kívánt neki minden jót az alábbi, megható formában.

A MotoGP másik, fontos, leköszönő személye pedig Nakamoto Suhei, a Honda HRC részlegének elnök-helyettese, aki közel hatvanévesen távozik a csapat mindennapjaiból. Nakamoto személyében egy szurkálódó, harsány embert ismerhettünk meg, aki leginkább szókimondó stílusáról, nemegyszer bámulatos trollkodásairól vált híressé. Nakamoto még az év elején kérvényezte a Hondánál, hogy a jövő szezonban kevesebb verseny látogatását tegyék számára kötelezővé, végül a gyárral megegyezve úgy döntött, inkább nyugdíjba vonul.

A vasárnap esti főszerep leginkább a bulikáé volt, de kedden ismét motorok gördülnek a valenciai pályára, és hivatalosan is kezdetét veszi a 2017-es szezon. Ugyan mindenki kíváncsi lesz mindenkire, de ezek közül is úgy sejtem, a kiemelt figyelem Jorge Lorenzóra fog terelődni.

A Ducati legendás SBK világbajnoka, Carl Fogarty mindenesetre már vasárnap este köszöntötte közösségi oldalán a spanyolt: „Imádom nézni Lorenzót, amikor formában van. A dőlésszöge, a kanyarsebessége, a kiegyensúlyozottsága egyszerűen valószerűtlen. Alig várom, hogy a Ducatin lássam, azt hiszem néhányukat jól elveri majd...”

Ha pedig önök is MotoGP versenyzésen törik a fejüket, gyakoroljanak ilyen mutatványokat, mint a Yamaha 2017-es üdvöskéje.

Kicsik – Alapvetően a királykategóriával foglalkozunk, de nem szeretnék elmenni a Moto3, dél-afrikai világbajnoka, Brad Binder valenciai teljesítménye mellett. A KTM versenyzője az élmezőnyben harcolt, amikor egy hiba következtében, a második körben visszacsúszott a huszonegyedik helyre. Ami viszont ezután következett, valami lélegzetállító volt. Binder nagyjából húsz kör alatt visszaért a mezőny elejébe, és bámulatos motorozással megnyerte a futamot. Szívem szerint lobbiznék a Dornánál, hogy tegyék ingyenessé a verseny megtekinthetőségét.

KTM – Az osztrák gyár rajongói számára, a szezonzáró futam jelentette az igazság pillanatát, amelyre oly régóta várnak, amikor a gyár végre éles körülmények között, versenyben is kipróbálhatta legújabb MotoGP motorját. A futamot Mika Kalliónak kellett abszolválnia. Már az első edzés után nagy szomorúság telepedett a csapatra, amikor kiderült, Kallio hátránya közel három másodperc az élmezőnyhöz képest. A szombati kvalifikációra ugyan sikerült lefaragni közel két másodpercet a köridőkből, az elejéhez képest viszont maradtak a három körüli értékek. Az osztrákok ekkor már sejtették, egyetlen komoly célkitűzésük lehet, befejezni a futamot. Sajnos végül ez sem sikerült, mert egy filléres elektronikai szenzor meghibásodása végett Kalliónak fel kellett adnia a küzdelmet. A történtek után, érthető módon mindenki kissé szomorúan, de annál izgatottabban nyilatkozott a folytatásról.

MotoGP Valencia 2016
Végeredmény
1. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP
2. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
3. Andrea Iannone ITA Ducati Team
4. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
5. Maverick Vinales SPA Team Suzuki Ecstar
6. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech3
7. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
8. Aleix Espargaro SPA Team Suzuki Ecstar
MotoGP 2016
Világbajnokság Végeredmény
1. Marc Marquez SPA 298
2. Valentino Rossi ITA 249
3. Jorge Lorenzo SPA 233
4. Maverick Vinales SPA 202
5. Andrea Dovizioso ITA 171
6. Dani Pedrosa SPA 155
7. Cal Crutchlow GBR 141
8. Pol Espargaro SPA 134