Mitől volt Viñales ekkora király?

2017.03.28. 11:50
„Miért jobb Viñales? Mert később fékez, és előbb rányitja gázt” –vélte Valentino Rossi, amikor a MotoGP katari nyitányán hasonlóan hülye kérdésekkel bombázták.

A Doktor új csapattársáról már korábban sejteni lehetett, nem csak azért gyors, mert egy mozifilm vadászpilóta főhőséről nevezték el, hanem egyszerűen azért, mert olyan harmóniában reagál a Yamaha rezgéseire, mint egy összeszokott szerelmespár a legvadabb éjszakán.

A futamot megelőzően mindenki Rossit méregette, és elevenen elhantolták még azelőtt, hogy kigyulladt volna a zöld lámpa. Kevin Schwantz például azt nyilatkozta, ha Viñales minden versenyen veri az olaszt, az már a szezon végén visszavonulhat. A teszt- és edzéseredményei erre csak ráerősítettek, és az érintett sem mentegetőzött túl sokat, noha elvakult rajongói úgy vélték, altat. Egy tapasztalt MotoGP néző viszont tudja, a verseny jó esetben vasárnap kezdődik, és negyvenöt perccel később véget is ér, így azután érdemes következtetéseket levonni.

A szombati eső, és a vasárnapi bizonytalanság senkinek sem használt, a kimaradt edzések miatt sokan aggódtak, és a verseny biztonsági tanácsa sem tudott megnyugtatóan vélekedni arról, mi történik, ha ismét elered az eső. A pálya kanyarjaiban megmaradó tócsák szárítására ugyan bevetettek volna bármit, viszont az esőtől csillogó aszfalt és az arról visszaverődő reflektorfény kezdett nyomasztóvá válni. A futam előrehozatala is képben volt, de néhányan pont arra panaszkodtak, a túlzott meleg miatt képtelenek jó gumit választani.

Véletlenek persze nincsenek, az eső pont a rajt előtt eredt el, negyvenöt perc csúszás következett. A hőmérséklet végül pont annyi volt, mint tavaly, huszonegy fok, a páratartalom viszont hetven helyett kilencvenhat, amely alaposan próbára tette a versenyzőket. A hondások emiatt nem választhattak előre kemény gumit, mert féltek az esetleges bukástól, annak ellenére, hogy tudták, médiummal nem sok esélyük marad.

Szárny ide, szárny oda, Viñales végül úgy motorozott a tavalyinál két tizeddel jobb pole pozíciós időt, hogy a kvalifikáció elmaradt, és a yamahák is szárnyak nélkül gurultak a rajtrácsra. A Ducatinak szintén nem volt szüksége a pörölycápa szerű első idomra, a hosszú egyenesekben sokat veszítettek volna, így kizárólag a Suzuki vetette be a homologizált, idom alatt meghúzódó kopoltyús megoldást. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy később, más versenyeken nem fogunk találkozni a teszteken megismert érdekes megoldásokkal.

Zarco újonc létére bravúrosan kezdett, és ha egyszer hozzászokik a Michelinek kiszámíthatatlanságához, akár csodákra is képes lehet, így azonban csak a sóderágyig vitte, igaz, vezető helyről. Egyszer régen még épp Rossi nyilatkozta, hogy sokkal jobb, ha gyors vagy, és hibázol, mert egy gyors versenyzőt meg lehet tanítani talpon maradni, de egy biztonságosan motorozó lassút sokkal nehezebb a gyorsaságra.

Zarco látványos kezdése

Még a versenyzőket is meglepte Johann Zarco, első néhány körben bemutatott teljesítménye. A francia kegyetlen tempóval tört az élre, és egy ideig úgy tűnt, lelépi a mezőnyt. A MotoGP viszont ettől lényegesen összetettebb, így tapasztalatlanságával bukásba hajszolta magát, de komoly benyomást tett mindenkire. Főleg, miután megtudták, hogy a verseny leggyorsabb idejét is a francia futotta, mindjárt a negyedik körben. Ideje, 1:55.990 volt, amely szinte egy másodperccel maradt el Lorenzo tavalyi, versenyen elért körrekordjától, de mégsem közelítette meg senki. Valentino Rossitól meg is kérdezték: miért nem kéri vissza a tavalyi motorját, ismerve, hogy Zarco épp azt használja. Az olasz persze kegyesen visszavágott, és elmondta, bízik a japánokban, és önmagában annyira, hogy rövid időn belül megtalálja az összhangot az ideivel is.

Marquez jól indított, de a gumik végül elszálltak, Iannone pedig olyan zseniálisan tartotta az iramot a Suzukival, hogy a verseny bizonyos pontjain úgy véltem, akár a győzelemért is csatázhat. Kár, hogy a szokásos módon idő előtt kiszállt a küzdelemből. Miután a sorok tisztázódtak, kristálytisztán láthatóvá vált, ezúttal is (zsinórban harmadjára) Dovizioso és egy Yamaha harcolhat a győzelemért. Aki a tavalyi évhez hasonlóan újra nem Rossi, hanem a csapattárs, jelen esetben Maverick Viñales. A huszonkét éves spanyol tapasztalt rókaként küzdött a ducatis olasszal, és rendkívül higgadtan és átgondoltan támadta.

Utólag bevallotta, fogalma sem volt, miként fogja megelőzni, ennek ellenére külső szemlélőként úgy tűnt, mégis csípőből megoldotta. A Ducati eszement gyorsasága ugyan jelenthetett volna némi veszélyt a célegyenesben, de az utolsó két körében úgy váltott ritmust, hogy Dovizioso esélytelenné vált. Az egész verseny során az utolsó köre volt a leggyorsabb, ami Rossin kívül másnak ritkán szokott sikerülni.

Dovizioso így zsinórban harmadszor is második lett, Viñales pedig profi versenyzéssel megnyerte élete első yamahás versenyét. A futam előtt így nyilatkozott: „aa nem a győzelemért fogok harcolni, annak kizárólag én lehetek az oka.”

Arról viszont eddig alig esett szó, hogy a harmadik helyen bizony az a Valentino Rossi ért célba, akit már a futam előtt készek lettek volna nyugdíjazni, immáron sokadszorra. Hogy miként került a harmadik helyre? Komoly válaszok nincsenek, ilyenkor csak az van, hogy Rossi, akinek egyébként leszakadt a hátsó kamerája, akkorát ütközött a rajt után, egyszerűen harmadik lett, azért, mert egy marhajó motorversenyző. Ha ez a Blikk lenne, most úgy írtam volna, Valentino Rossi, zárójelben harmincnyolc, ugye értik. „Még tíz eurót sem tettem volna arra, hogy ma dobogóra állok, de élveztem a versenyzést, ez van” - nyilatkozta a verseny végén.

A titkos fekete doboz

Míg nagyjából az egész világ a Ducati első idomszerkezetén ámult, arra csak kevesen figyeltek fel, hogy az ülés alatti kipufogót oldalra helyezték, mert középen egy gigantikus méretű fekete doboz díszeleg. A legendás Mat Oxley egészen hosszan foglalkozott a témával, már másfél hónapja is, de a doboz feladatát lényegében továbbra is homály fedi. Az elektromosan állítható hátsó rugózás és magasságváltoztatás elvileg tiltólistás, de konkrét válaszok továbbra sincsenek. Oxley egyik felvetése, hogy a fekete doboz talán egy inertert tartalmaz – egy elektronikusan szabályozott kiegyensúlyozó csappantyút –, melynek prototípusát a Cambridge Egyetem professzora, Malcolm Smith fejlesztette ki még 2005-ben, a Fomula 1-es McLaren csapat számára. Ennek feladata az, hogy a MotoGP-ben is oly sokszor említett kerékpattogást megszüntesse. Azt persze senki nem tudja, Oxley milyen nyomon indult el, de állításai egészen gyakran közel állnak a valósághoz.

Jorge Lorenzo ducatis nyitányán csak a tizenegyedik lett, nem felejtett el motorozni, csak most kicsit aprítja az élet. Hiszem, hogy lesz még dobogón, és kvalitásait tekintve akár futamot is nyerhet idén, de a Ducati az más, azt mindenki csak akkor tapasztalhatja meg, amikor ráül. Egyébként az adatokat böngészve egy apró információ megemlítendő. Ő érte el a legnagyobb sebességet a verseny során, szinte háromötvennel hasított. Egészen pontosan: háromszáznegyvenhéttel, és két tizeddel.

A KTM versenyrészlegén valószínűleg még az éjjel összeült a válságstáb. Pont nélkül maradtak, tizenhatodik, és tizenhetedik helyen végeztek. És gyanítom, a teljes stábot lecserélik, ha a következő hetekben nem javulnak számottevően.

MotoGP Katar 2017
Végeredmény
1. Maverick Vinales SPA Movistar Yamaha MotoGP
2. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
3. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
4. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team
5. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
6. Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing Team Gresini
7. Scott Redding GBR Octo Pramac Racing
8. Jack Miller AUS EG 0,0 Marc VDS