Sokan rosszul alszanak Viñales miatt

2017.04.11. 00:00
Nem idézem szó szerint „Kaszkadőr Mike” szavait, Tarantino Halálbiztosából, de összefoglalva valahogy így szólt. „Ha most balra szerettél volna menni, még ráérnél kicsit később félni, de így, hogy te jobbra akartál, én pedig balra fordulok, azonnal kezdheted a rettegést.”

A fenti mondat egy filmbéli pszichopata őrült gondolata, mégis hasonlóan érezhetik magukat a MotoGP élmenői Maverick Viñales teljesítménye láttán. Kezdhetnek rettegni. A spanyol eddig kettőből kettőt nyert, és míg a nagytöbbség folyamatos gumiproblémáktól szenved, Viñales simán hasított Argentínában is.

Persze azért közel sem volt ennyire egyértelmű a futam végkimenetele. Már megszokhattuk, hogy Argentína a Honda, ezen belül Marc Márquez játszótere, ha épp Rossi nem zavarja meg, így Katar után az első komoly Viñales-Márquez csatát sokan ide várták.

Márquez hozta a kötelezőt, az edzéseken bravúrosan motorozott, és már az első körökben úgy meglépett a mezőnytől, hogy a test-test elleni küzdelemre egyre kevesebben voksoltak. Egészen addig, míg egy váratlan fordulatban a Honda eleje el nem ment, még egészen a féktáv legelején, egy olyan ponton, amely teljesen valószerűtlennek tűnt. Márquez ritkán hibázik ilyen béna módon, így hamarosan megkezdődtek a találgatások. A spanyol senkit nem okolt magán kívül, de az új összetételű abroncsok talán egyre több csapatnál kérdéseket vethetnek fel.

Eddig csak Rossi, és a mérnökei hangoztatták, hogy gondjaik vannak az új keverékekkel, de a rugalmasabb összetételre eddig nem panaszkodott senki, a gyár pedig úgy fogalmazott, nem egyéneket, hanem a komplett mezőnyt kell kiszolgálniuk, így mindenkinek alkalmazkodnia kell.

Továbbá állították, hogy az új keverék nem lágyabb, és rugalmasabb mint a tavalyi, bár a jelek és a versenyzők nyilatkozatai egyre inkább erre engednek következtetni. Eddig kizárólag Viñalesnek sikerült tökéletesen alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.

Rossi és stábja már a téli teszteken panaszkodott a túlzottan rugalmas abroncsokra, melyek elpattognak nagy fékezésnél, így az olasz pont ott nem tud domborítani, ahol a leginkább az elemében van, nem tud boszorkányosan rövid féktávokat venni. A motor állítólag folyamatosan elúszott a kiválasztott ívről, így az Öhlins szakembereivel már az első villákat is lágyították, de nem segített.

Márquez és hondás kollégái visszajelzései alapján ők is némileg hasonló problémákkal küzdenek, csak míg a Yamaháknak megfelel a médium, a Honda kizárólag kemény keverékkel lehet versenyképes, amely a futam elején viszont eléggé lutri. Feltételezhető, hogy mind Marquez-nek, mind Pedrosának ez okozta a legnagyobb gondot, ugyanott estek el néhány kör különbséggel, míg a szintén kemény keverékkel induló, és talpon maradó Crutchlow dobogón végzett. A hondás különítmény emellett még az új Big-Bang motorvezérlést is tanulja, Marquez szerint óriási potenciál rejlik benne, csak még szokni kell. Érdekes jelenség, Crutchlow miként képes idomulni motorjaihoz az évek múlásával, és nem kizárt, hogy képes lesz úgy összeszokni a Hondával, mint egykor a szatellit Yamahával.

Rossi a gyenge edzések és a sok panasz ellenére továbbra is talány, mert a versenyen, igaz Márquez kiesése is kellett hozzá, ismét dobogóra állt.

Nem hinném, hogy két napig altat, vasárnap pedig leiskolázza a mezőnyt, inkább úgy tűnik, mintha edzések helyett már a pénteki-szombati napon is a vasárnapi futambeállításokra készülne, ahelyett, hogy a minél jobb rajthelyet hajszolná. Ezúttal csapattársa, Viñales is a hatodik helyről indult, a végén mégsem számított.

A Ducati ezúttal mindkét versenyzőjét elveszítette. Bár Dovizioso Espargaro hibájából bukott, a dobogó ezúttal így is messze lett volna, bár az olasz gyár viszonylag jó eredményekre volt képes korábban Argentínában. Ezúttal a szatellit motoron ülő Bautista mentette a menthetőt, negyedik helyével. Lorenzo sajnos az első kanyart sem érhette el, mert bukott. A spanyol egyik nyilatkozata talán nem teljes egészében, részben mégis az abroncsokhoz kapcsolódhat, mely szerint épp azt igyekszik elsajátítani, miként tud terhet levenni a motor elejéről, és fékezéskor jobban koncentrálni a hátsó fékekre.

Bár nem kizárt az sem, hogy a spanyol továbbra is sötétben tapogatózik, és igazából csak azt próbálja megérteni, mi történik épp körülötte. Eddig úgy tűnik, a ducatis utazás számára egy rémálom, és talán nem Bologna lesz a kedvenc városa.

A Tech3 két újonca ismét csodásan motorozott, ezúttal mindketten célba is értek, Zarco és Folger az ötödik, valamint hatodik helyen zárta a futamot. Zarco volt az egyetlen yamahás, aki hátulra kemény keveréket használt. A KTM-ek ezúttal - szintén köszönhetően a kiesőknek - pontot is szereztek, igaz, az utolsó kettőt sikerült csak bezsebelniük.

Andrea Iannone Suzukis szereplése továbbra sem a tervek szerint alakul. Ezúttal egy korai rajt miatt áthajtásos büntetéssel sújtották.

Sokan talán észrevették, hogy az Argentín Nagydíj lassan olyan Rossi oltárán áldozó népünnepéllyé avanzsálódik, mint egy mugellói, vagy misanói őrültekháza. A rajongók nagy része Valentinót isteníti, így amikor a verseny utáni sajtótájékoztató végeztével a sajtószobából sietve, az olasz útját állta egy várandós anyuka férje, egy közös fotó erejéig, miközben az olasz megsimogatta a nő pocakját, minden kétségem elmúlt afelől, hogy a dél-amerikai katolikus szurkolók, húsvét előtt egy héttel, égi jelnek tekintették Valentino Rossi eljövetelét.

Érdekes adatok

Utoljára 1990-ben tudott yamahás versenyző – Wayne Rainey - futamot nyerni, az év első két nagydíján a királykategóriában. Valentino Rossi a háromszázötvenedik nagydíján vett részt vasárnap, így az eddig megrendezett nyolcszáznyolcvannyolc futam 39,4 százalékán indult. 1992 óta (Waldmann, Cadalora, Doohan) először avattak mindhárom kategóriában azonos futamgyőzteseket az év első két versenyén.

 

MotoGP Argentína 2017
Végeredmény
1. Maverick Vinales SPA Movistar Yamaha MotoGP
2. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
3. Cal Crutchlow GBR LCR Honda
4. Alvaro Bautista SPA Pull'n'Bear Aspar Team
5. Johann Zarco FRA Monster Yamaha Tech3
6. Jonas Folger GER Monster Yamaha Tech3
7. Danilo Petrucci ITA Octo Pramac Racing
8. Scott Redding GBR Octo Pramac Racing