Márquezt is verte volna, ha nem fogynak el a gumik

2017.07.04. 10:14
Talán tizenkettő lehettem, amikor először Mühldorfban jártam apámmal. A helyszín egy szocio-sokk volt. Ha jól emlékszem, ott húzódott a hírhedt, legendás B12-es főút, amely Münchent kötötte össze a környező agglomerációval.

Az útra vonatkozó jelző igaz volt, sehol másutt nem találkoztam még annyi kopjafával, mint ezen a környéken. A B12 viszonylag egyenes volt, nagyobb ívek ugyan nehezítették a végsebesség hajhászokat, de ez senkit nem érdekelt. Kéthetente halt meg egy-egy motoros, voltak igazán nagyágyú helyi arcok is, az autók megúszták többnyire havi egy totálkárral, ami a frontális ütközésből adódott

Corradók és Calibrák hemzsegtek este hét körül a város széli Aral kútnál, majd az ifjak megvárták a késő délutáni, munkából hazatérő polgárok elcsitulását, és birtokba vették a szakaszt. Külső szemlélőként nehéz megítélni, mi a lassú, mi a gyors, de ezek ott állat módjára közlekedtek, ebben nem volt kérdés. A helyi Stahlgrubert nagyjából ők tartották el, egyszer ültetőrugókat, és toronymerevítőt vettek, máskor meg csak alkatrészt a rommá törött gyöngyszemekhez. A motorosok még rajtuk is túltettek, tudják, van az a pont, amikor még nézni is rossz.

Mühldorftól néhány kilométerre fekszik Schwindegg, annak határában pedig egy autószerelő műhely, a Folger-Kfz, egyébként ma is este ötig nyitva vannak. Első dél-bajor látogatásom során Jonas, aki vasárnap második lett a német versenyen, épp három éves lehetett. Vagy kettő. A Folger-Kfz egy kis autószerelő műhely, amit annak a Jonas-nak a papája üzemeltet, szintén Jakob – azon a vidéken erősen vallásos mindenki, szeretik a bibliai keresztneveket, talán észrevették - aki vasárnap második lett Sachsenringen, és kis csodával, ha az abroncsok bírják, talán még Márquezt is verhette volna.

Folger nagybátyja egyébként szintén pályázott, hobbiból talán még versenyeket is futott, szóval nem volt túl bonyolult megtalálnia a motorokhoz vezető utat. Gyakorlatilag ebben nőtt fel, ebben a közegben, Németország azon részén, ahol még az utcai hősök is akkorát aprítottak minden péntek este, mintha a Hockenheimring utolsó kanyarjában küzdenének a győzelemért.

Sokan tátott szájjal megkérdőjelezik, miként kerülhetett egy német a MotoGP elitjébe, úgy, hogy még dobogóra is áll. Nagyjából így. Sokan úgy hiszik, a német motoros kultúra mélyen lent van, és még mindig lilaruhás, kibukkanó bajszú, szemüveges fickók döntögetnek kicsiket csúnya színű Kawasakikkal. Nem így van, és soha nem is volt így. Az utánpótlásra mindig rendkívüli hangsúlyt fektettek, és hittek abban, hogy a jövő generáció számára beérik a dolog. Folger ez alól talán annyiban kivétel, hogy már idejekorán, nagyon fiatalon Spanyolországban versenyeztették, hogy szokja az őrült közeget.

Az ő sikere számomra olyan volt, mintha a szomszéd srác állhatott volna dobogóra a királykategóriában. Mióta a világbajnokságon megy, figyelem, és drukkolok neki halkan, most pedig irtózatosan örülök sikerének.

Ismét láthattuk, nincs lejátszott meccs, a bajnokság nyitott. Jelenleg a Repsol Hondáknak jött ki a lépés, de a két gyári Yamaha, amennyire szenvedett az edzéseken, annyit javított a versenyen, ehhez képest kiváló eredmény a negyedik, valamint ötödik hely. Ennek tükrében Folger lett a legjobb Yamahás a szatellit motoron, bár csapattársa Zarco most nem virított, csak kilencedik lett. A Ducatinak sem ment igazán, Dovizioso bukta az összetett vezetést, Petrucci sem tudott megérkezni, Lorenzo pedig továbbra is szenved. A bajnokság eleje átalakult, de továbbra is nagyon szoros, tulajdonképpen pont annyira nyitott, mint volt egy héttel ezelőtt.

A legtöbb bort fogyasztó ember pedig minden bizonnyal az a Hervé Poncharal, aki némi rizikót vállalva, de leigazolt két újonc versenyzőt a Moto2-ből, most pedig egyikőjük jobban szeretné meghálálni a belé fektetett bizalmat, mint a másik. Míg Zarco Franciaországban szerezte élete első dobogós helyét a királykategóriában, addig Folger Németországban. Soha rosszabb párosa ne legyen egy csapatnak sem.

A legnagyobb hőstettet, a futamgyőzelmen túl egyébként Marc Márquez hajtotta végre, és talán nem túlzó, ha azt írom, lassan Szászország királya címet érdemelne. 2010 óta minden versenyét megnyerte a pályán, mely összesen három kategóriát érintett.

A nyári szünetre érkezve, féltávnál, az első négy között pontosan tíz pont van. Mintha még el sem kezdődött volna. Csoda egy szezon?

A következő futam augusztus elején Brünn.

MotoGP Sachsenring 2017
Végeredmény
1. Marc Márquez SPA Repsol Honda Team
2. Jonas Folger GER Monster Yamaha Tech3
3. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team
4. Maverick Viñales SPA Movistar Yamaha MotoGP
5. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
6. Alvaro Bautista SPA Pull&Bear Aspar Team
7. Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing Team Gresini
8. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team