Rossi állítja, Márquez szándékosan öklelte fel

MotoGP 2018: Termas Rio Hondo

2018.04.09. 13:29 Módosítva: 2018.04.09. 13:29

Márquezt akasztani fogják. A szezonnyitó katari futam egy álmos felvonulás volt a dél-amerikai ámokfutáshoz képest.

Az argentin futam nem volt más, mint fejetlenség a köbön. Ehhez az időjárás is hozzásegített, Jack Miller rajtelsőségéből sejteni lehetett, nem lesz egyszerű menet. Majd amikor a futam előtt, Milleren kívül minden versenyzőt hátra soroltak, amely meglehetősen komikusnak hatott, elszakadt a cérna. A szankcióra állítólag azért volt szükség, mert a warm upon cserélgették az abroncsokat a versenyzők a kiszámíthatatlan időjárás miatt, sokan a pit lane-ből indulva teljesítették a mért körüket, ezért pedig hátrasorolásos büntetés járna. Ebből kifolyólag a teljes mezőnyt hátrasorolták, kivéve Millert.

Márquez már a rajt előtt hibát követett el, amikor tolva indította újra motorját, majd a menetiránnyal szemben hajtva visszaállt rajthelyére. Ezért boxutca-áthajtásra kötelezték, miközben mindenki láthatta, abszolút győzelmi esélyekkel motorozik. Vezető helyről hívták ki. Talán ez volt az utolsó csepp a regnáló világbajnok poharában, ezt követően agresszív kismalacként közlekedett, és szó szerint felöklelte maga előtt a versenyzőket, szám szerint kettőt. Elsőként Aleix Espargaróba rongyolt, neki szerencséje volt, majd néhány körrel a vége előtt, a nyugodt, kiegyensúlyozott hatodik helyen motorozó Rossi következett.

Márquez érezhette, hogy esélytelen megelőznie az olaszt, de az ütközés lecsillapította tempóját, Rossi pedig kisodródott a fűre, ahol motorjának elment az eleje. Az olasz csak integetett, a nép felháborodott, sokan pedig izgulni kezdtek, ezzel egy újabb Márquez-Rossi háború veszi kezdetét. Úgy vélem, mindenki emlékszik 2015-re, amely a sepangi incidenssel ért véget – és került jó eséllyel Rossi bajnoki címébe – de egész éven át tartott, és pont Argentínában kezdődött, ahol szintén összeütközött a két versenyző – akkor is Márquez hibájából – de akkor a spanyol bukott.

Nehéz bármit is mondani, ítélni, persze a szakértők egyik fele Márquez elevenen grillezését javasolná, míg a többiek szerint sima versenybaleset volt az egész. Márquez egyébként az ötödik helyen ért célba, de azonnal harminc másodperces büntetéssel sújtották, így hivatalosan csak tizennyolcadik lett. Egyrészt ő lett az első versenyző, aki egy futamon három büntetést kapott, másrészt Mike Webb döntésén a világ súlya – ő volt, aki Rossit büntetőpontokkal sújtotta, amiért az csak a mezőny végéről indulhatott az utolsó versenyen 2015-ben – mert a legtöbb vélemény azért abban megegyezik, két ilyen manőverért egyszerűen kevés egy harminc másodperces büntetés.

A futam után egyébként Márquez azonnal Rossi garázsába sietett, ahonnét Uccio, politikai aktivistákat meghazudtoló módon azonnal kihajította, este pedig rendkívüli sajtótájékoztatót tartott mindkét fél. Itt Rossi elmondta, hogy Márquez nem tiszteli az ellenfeleit, világ életében ilyen volt, és csak a hétvégén – péntektől vasárnapig – legkevesebb hat emberrel játszotta el ugyanezt a manővert, és ütközött szenvtelenül. Az olasz hozzátette, hogy maximálisan tiszteli a versenyigazgatóságot, de bízik egy helyes döntésben, mert Márquez hozzáállása szerinte nem versenypályára való.

Ezt mondta Márquez

„Az egész verseny nagyon furcsa volt, már a rajtnál, amikor leállt a motorom, kettős információkat kaptam a pályabíróktól, és végül az ő beleegyezésükkel álltam vissza az eredeti rajthelyemre. Hogy ezután pár körrel mégis kiintettek, végképp nem értettem, nem tartom korrektnek. A legnagyobb hiba, amit a versenyen vétettem, Aleix-szel volt, mert négy másodperccel voltam gyorsabb, amikor mögé érkeztem, így nem tudtam elkerülni az ütközést. Valentino esetében más volt a helyzet, egészen biztos voltam benne, hogy sima előzés lesz, de ráfutottam egy pocsolyára, blokkolt a motor eleje, és belehajtottam. Sajnálom, de amit állít, és mond, hogy ennyi meg annyi versenyzővel történt hasonló esetem a hétvégén, és hogy szándékosan mentem beléjük, ez nem igaz. Soha senkibe nem hajtottam szándékosan a karrierem során, elég lenne ha visszagondolna 2015-re, és nem mondanak ilyeneket. Sajnálom, hibáztam, de a szándékosság távol állt tőlem.”

Megemlítendő, hogy a futam egyébként is hemzsegett a necces pillanatoktól, Dani Pedrosa bukását például az okozta, hogy a rajt után röviddel test-test elleni csatába került Zarcóval, amelyből ő jött ki rosszabbul. Persze közel sem volt ennyire kétértelmű az eset, de minden bizonnyal nem vizsgálják a továbbiakban.

És végül engedjék meg, hogy a győztesről is essék néhány gondolat, mert amit tett, az valami szenzációs volt, és annyi rekordot döntött meg, hogy a britek holnap már minden bizonnyal sürgönyözni fogják a petíciót, amelyben kérelmezik lovaggá avatását.

A győzelemre három versenyző volt esélyes, Crutchlow, Zarco és Alex Rins, igen, a Suzukival, és nem, nem Iannone. Crutchlow pedig egy egészen elképesztő és magabiztos motorozással megnyerte a futamot, a Hondának pedig megszerezte jubileumi, hétszázötvenedik futamgyőzelmét. Továbbá Barry Sheene óta ő az első brit, aki vezeti a királykategória tabelláját összesítésben.

Nem kérdés, Crutchlow megérdemelten győzött, de azért megütötte a fülem, amikor a motogp.com szakkomentátorai, Zarcót részben magyarnak titulálva elmondták, hogy ez lenne a magyarok első királykategóriás győzelme. Azt hittem rosszul hallok... azért köszi.

Sörért nem tudtam kimenni, olyan lebilincselő volt

A Honda volt az esélyes, a rajt előtt fejben már elcsomagoltam Márquez győzelmét, de amint megkapta az áthajtós büntetést, hirtelen megint rohadt izgalmas lett az egész. Ahogyan a mezőny végéből elkezdett feljönni, az fantasztikus volt, és tanulságos is, hiszen olyan motorosokat kerülgetett, akikkel versenyen nem is találkozott eddig. Már-már azt hittem, hogy olyan diadalmenet lesz ebből, mint amikor Rossi 2015-ben Valenciában az utolsó helyről ért be negyediknek, vagy amikor Biaggi a Superbike-ban verte rommá a mezőnyt az utolsó helyről, vagyis olyan menés, amit tényleg csak a legnagyobbak tudnak. Viszont míg Rossit elengedte a mezőny három éve, Márqueznek nem segített senki, a fentiek ismeretében nem véletlenül. Az őrült száguldásában a harmadik ronda előzése volt, amit Rossival szemben bemutatott, és tényleg nem szabadott volna ott és úgy beszúrnia, többet veszített vele, mint nyert.

Ez a gesztus sem a rajongóknak, sem a szponzoroknak nem tetszett, tényleg döbbenetes volt, amikor a Yamaha boxából úgy dobták ki, mint macskát szarni, miközben az egész lelátó kifütyülte és fújogott neki.

Amit viszont az élmezőny előadott, az őrületes és fantasztikus show volt, Crutchlow, Rins, Zarco és Miller olyan késhegyre menő, hibákkal és zseniális megoldásokkal tarkított küzdelmet adtak elő, hogy a fotelban ülve is leizzadtam. Támadták egymást végig, többször hangosan felszisszentem és felhörögtem közben – Zarcoról tudtam, hogy korszakos zseni, Crutchlow már nyert futamot, benne volt simán a győzelem, Miller is tudta, milyen a dobogó tetején állni, az én hősőm ezért Rins volt, aki az eddig nem túl fényesen muzsikáló Suzukival oda tudott pörkölni, és felfért a dobogóra.

Ugyanakkor nagyon rossz nézni, ahogy két zseniális versenyző teljesen eljelentéktelenedik, Lorenzo egyszerűen nem boldogul a Ducatival, és Iannone sem hozza az eredményeket a Suzukival.

MotoGP Argentína 2018
Végeredmény
1. Cal Crutchlow GBR LCR Honda
2. Johann Zarco FRA Movistar Yamaha MotoGP
3. Alex Rins SPA Team Suzuki Ecstar
4. Jack Miller AUS Alma Pramac Racing
5. Maverick Viñales SPA Movistar Yamaha MotoGP
6. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team
7. Tito Rabat SPA Reale Avintia Racing
8. Andrea Iannone ITA Team Suzuki Ecstar