Kilenc hónap hosszú periódus, ez idő alatt sok minden történhet, és a legszebb, hogy a fogantatástól számítva pont ennyi idő alatt fejlődik ki a méhben és születik meg egy gyermek. És pont ennyire volt szüksége Marc Márqueznek is ahhoz, hogy a tavalyi brutális sérülését követően ismét motorversenyezzen. A párhuzam talán erős, de nincs mit tenni, ez esetben el kell vonatkoztatni mindentől, és át kell adni önmagunkat az érzésnek, hogy talán nemcsak a korszak, hanem a világ mindenkori egyik legjobb versenyzőjét láthatjuk hétről hétre.
Hogy a kilenc hónap alatt vajon Marc Márquez személyében egy új egyedet is láthatunk, még nem jelenthetjük ki, de azért nagy vonalakban biztosak lehetünk benne. Szükség volt egy újjászületésre, ez nem kérdés. Ekkora kihagyás után visszatérni az élmezőnybe közel sem volt egyértelmű, hasonlóra rajta kívül talán még eddig senki nem volt képes. Kilenc hónapot parkolópályán tölteni a világ legjobbjaként, és azon morfondírozni, vajon mire leszek még képes, nemhogy tébolyító állapot lehet, és talán nincs sok olyan ember a világon, aki erre alkalmas. Élsportolók sem. Ekkora kihagyás után, függetlenül attól, hogy előtte a csúcson voltak, több esetben vonulnak vissza, mintsem vállalják egy esetleges gyengébb teljesítménnyel, hogy néhányan megkérdőjelezik egykori létjogosultságukat. Aki Márquez visszatérését követően azt állította, biztos volt benne, hogy hasonló eredményt érhet el, nem volt tisztában a motorsport komplikáltságával, és az itt szerezhető sérülések súlyosságával. Talán csak egy hajszálon múlt, hogy nem rokkant le, és az is, hogy újra versenymotorra ülhetett.
De a kilenc hónap várakozási idő után eljutottam arra a pontra, amikor töredelmesen be kell vallanom, semmi másra nem vágytam már jobban, minthogy újra versenyezni lássam, és talán az elmúlt húsz évben nem vártam ennyire versenyhétvégét, mint most. Ettől nagyobb sporttörténeti pillanatot idézni sem tudok a közelmúltból. A legviccesebb párbeszédeket talán Zomborácz szerkesztő úrral folytattam, aki közölte a verseny előtti csütörtökön, ha netán Márquez megnyeri a futamot, a mezőny többi tagjának illene azonnali hatállyal visszavonulnia. Majd amikor az első szabadedzés után harmadik lett, csak annyit írt: „bazdmeg, ez nem túrázni jött”. Erre úgy reagáltam, ha Márquez dobogóra áll, Király Laci barátunk vagy Cerverába költözik, vagy a cégbíróságon névváltoztatási kérelemmel átíratja a vállalkozását Rodeo Ride 93-ra. Miközben egymást szórakoztattuk, a nyolcszoros világbajnok egyre meghökkentőbb dolgokat művelt a pályán, jelezve, hogy a gyógyulás mezejére lépett. Ugyan már a futam előtt elmondta, az orvosok úgy ítélték, napról napra gyengébb és erőtlenebb lesz a sérült karja, emiatt nagy elvárásokat ne támasszon önmagával szemben a versenynapra, sokan mégis úgy gondolták, csak altatja a népet.
Ez alkalommal nem így történt. A rajtot követően egy darabig képes volt az élmezőnnyel tartani, de egyre inkább hátrébb csúszott, majd a kilencedik helyen stabilizálta magát, végül az előtte történt bukások miatt a hetedik helyen ért célba. Szenzációs eredmény egy elképesztő sportembertől. Elmondása szerint leginkább az izmok hiányával akadtak gondjai, mert az edzésmentes lét következtében megannyi izomcsoport leépült. A leggyorsabb idejét a verseny tizenhetedik körében futotta, de elmondása szerint az utolsó hat körben már csak utas volt a motoron.
Ennyi, és ilyen mértékben megjelenő érzelmet viszont talán még soha nem láthattunk rajta. A futam után tapssal köszöntötte a garázs, amikor elsírta magát. Ezt követően az újságíróknak adott interjúkat követően a média munkatársai ovációval köszöntötték zoomon keresztül, amelyre korábban még nem volt példa, a mécses pedig akkor tört el végérvényesen, amikor a spanyol DAZN riportere arról faggatta, hogy a kihagyott időszakban mi volt számára a legnehezebb. Márquez ebben a pillanatban elsírta magát, és kért két perc szünetet. Azt hiszem ezek a pillanatok írják le igazán, hogy mit jelent számára a motorversenyzés, és miért kockáztatja az életét hétről hétre.
Hogy ennek ellenére így is ő lett a legjobb hondás versenyző, sokat sejtető. Nem volt senki, aki képes lett volna megközelíteni. És talán azt sem szabad elfelejteni, hogy a múlthavi tesztet leszámítva még soha nem ült motoron ezen a pályán versenykörülmények között, míg a mezőny tavaly itt már teljesített egy futamot. Az első helyezetthez képest tizenhárom másodpercet kapott, ami egészen elképesztő. Összehasonlításként, a tavalyi évben az őt helyettesítő tesztpilóta, Stefan Bradl szintén hetedik lett Portimaóban – ezzel a szezon legjobb eredményét érte el – tizenöt másodperces lemaradással, egészségesen.
Mert a felkartörés bizony nem egyszerű eset, a sérülések többnyire a vállat, az alkart, és a csuklókat érintik, a felkart nem. Márquez helyzetét pedig tovább bonyolították a fertőzések, és a rásérülés, ami miatt a csont képtelen volt összeforrni, és ami miatt szükség volt a harmadik műtétre is. Nem titok, Carl Forgarty karrierjének is az a felkartörés vetett véget, amelyet 2000-ben, Ausztráliában szenvedett el, miután összeütközött Robert Ulmmal. Néhány hónappal később Fogarty újra motorra ült, hogy megnézze, képes lesz-e még valaha versenyezni, de inkább a visszavonulás mellett döntött. Akkor azt nyilatkozta: „a sérülés előtti formámnak talán az egy százalékát tudtam visszanyerni. Képtelen voltam bebújni a plexi mögé, és a kanyarokban lógni.”
A surprise round of applause from the @MotoGP media for @marcmarquez93 after his incredible performance today at the #PortugueseGP 🇵🇹 👏👏👏 pic.twitter.com/Mw4bqwBFPp
— Repsol Honda Team (@HRC_MotoGP) April 18, 2021
Egy valami biztos, kilenc hónap elteltével a közönség és a rajongók is egy új, lélekben talán fejlettebb Marc Márquezt kaptak, és bízom benne, a közeljövőben ezt még azok is megtapasztalják, akik eddig fanyalogtak a személyét illetően.
Visibly emotional and who can blame him! 🥺@marcmarquez93 was overcome after making his #MotoGP racing return after nine months out injured! 💪 #MarcReturns | #PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/XZynurKDPB
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 18, 2021
Jelenlétében egyébként a verseny ritmusa is kissé átalakult, mintha néhányan emiatt extra nyomást helyeztek volna önmagukra. Viszonylag stabil helyről bukott Alex Rins, aki Quartararo mögött a második helyen haladt, de a francia tempója minden bizonnyal sok volt neki.
Two dramatic crashes in two laps! 😱@Rins42 and @JohannZarco1 both saw a potential podium slip through their fingers late on! 💢#PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/JSkXK8vbov
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 18, 2021
Így járt a világbajnoki pontállást addig vezető Johann Zarco is, akinek utóbb kiderült, váltóproblémái is akadtak. De rajta kívül bukott még Jack Miller, és Valentino Rossi is, utóbbinak fogalma sem volt, mi történhetett, bár a tempója nem volt rossz, épp a tizenkettedik helyen haladt. A tavalyi győztes, idén már gyári KTM-mel motorozó Miguel Oliveira szintén hasonlóképpen járt, míg csapattársa, a dél-afrikai Brad Binder, csodás felzárkózást bemutatva a tizenötödik helyről ötödik lett.
😲 @ValeYellow46's recovery through the field was cut short on Sunday!
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 19, 2021
The Doctor was closing on the top ten before this crash! 💢#PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/3LzMYmglaq
A pálya mellett elhelyezett szenzorokat, és a pályabírók sárga zászlós jelzéseit illetően viszont már többen jelezték, hogy nagy a baj. Mind Viñales -től, mind Bagnaiatól elvették az első sort érő köreiket, és csak a mezőny közepéről rajtolhattak. A spanyol visszaesett a mezőny végére, onnan kellett felzárkóznia, és fejezte be a versenyt a tizenegyedik helyen, míg Bagnaia tőle azért sokkal vehemensebben küzdött, és minden bizonnyal a rajtot sem rontotta el, így a gyári Ducati legnagyobb örömére a második helyen ért célba.
A MotoGP más fronton viszont megmutatta, míg egyszer képes tündérmesévé alakítani az életet, máskor nyomorba dönt, és nem várt fájdalmakat okoz, felemel, majd megaláz. Írom ezt azok után, hogy a két hete még brillírozó Jorge Martin jelenleg egy kórházi ágyon fekszik, és műtétre vár, miután sérültek az ujjai, a keze, és még ki tudja mi minden más. A szombati edzésen bukott, és ahogy a sóderágy megforgatta, úgy érezhette magát, mint egy tévútra vitt pankrátor, akit ez alkalommal tényleg a földhöz vágnak, és eltörik a hátán a széklábat.
Talán kevesen figyelik, de az Aprilia teljesítménye továbbra sem lankad. Aleix Espargaro ismét jól motorozott, és a hatodik helyen ért célba, de még az olasz Lorenzo Savadori is pontot szerzett. Hogy ennek van-e bármi köze Dovizoso jerezi teszteléséhez, egyelőre nem tudni, és azt sem, hogy az olasz vállal-e bármi komolyabb szerepet a gyárnál. Az viszont biztos, egy újabb próba időpontját már kitűzték a felek.
Sokan azt remélték, hogy az Aprilia lesz annyira tökös, és a hétvégi versenyen motorra ülteti, miután Savadori állítólagosan lesérült, de ebből végül nem lett semmi. Persze voltak olyan merész elméjűek is, akik egy esetleges Max Biaggi visszatérést is szívesen megnéztek volna, vizionálva egy – a legendás 2001-es szezon után húsz éves jubileumi - Rossi-Biaggi harcot, csak ezúttal a mezőny végében. A közel ötvenéves római versenyző a pletykákat hallva interjút adott, és elmondta, tesztelői szerepre ugyan felkérték, de azt sem vállalta, inkább már csak szórakozni szeretne az RSV4-X-szel. Bár megjegyezte, hogy egy félig utcai motorral 1.51-et menni Mugellóban nem annyira borzasztó. Ez hat másodperccel rosszabb Márquez 2019-es pole pozíciós idejétől.
Aki viszont úgy tűnik, ismét talált valamit, az továbbra is a Yamaha. Fabio Quartararo, amolyan előszülinapi ajándékként megszerezte magának idei második győzelmét, zsinórban, ezúttal két különböző pályán, ami nem rossz jel a hangvillások számára. Bár a francia csodásan úgy reagálta le a kérdést, amely a motorban rejlő potenciált, és változásokat feszegette, hogy inkább saját magában dolgozik, és mentálisan fejlődött, mert míg tavaly a problémákat kereste, most inkább arra összpontosít, miként tudná megoldani azokat.
Franco Morbielli pedig bizonyította, a 2019-es motor továbbra sem szégyen, és a Petronas csapat sem rossz, miután stabil negyedikként intette le a zászló.
A futam végeredménye:
Pos. | Points | Num. | Rider | Nation | Team | Bike | Km/h | Time/Gap |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 20 | Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 164.8 | 41'46.412 |
2 | 20 | 63 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 164.5 | +4.809 |
3 | 16 | 36 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 164.5 | +4.948 |
4 | 13 | 21 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 164.5 | +5.127 |
5 | 11 | 33 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 164.4 | +6.668 |
6 | 10 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 164.3 | +8.885 |
7 | 9 | 93 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 164.0 | +13.208 |
8 | 8 | 73 | Alex MARQUEZ | SPA | LCR Honda CASTROL | Honda | 163.7 | +17.992 |
9 | 7 | 23 | Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 163.4 | +22.369 |
10 | 6 | 30 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 163.3 | +23.676 |
11 | 5 | 12 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 163.3 | +23.761 |
12 | 4 | 10 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Avintia | Ducati | 162.9 | +29.660 |
13 | 3 | 9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 162.9 | +29.836 |
14 | 2 | 32 | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 162.3 | +38.941 |
15 | 1 | 27 | Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 161.6 | +50.642 |
16 | 88 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 157.2 | 1 Lap |
A bajnokság állása:
Pos. | Rider | Bike | Nation | Points |
---|---|---|---|---|
1 | Fabio QUARTARARO | Yamaha | FRA | 61 |
2 | Francesco BAGNAIA | Ducati | ITA | 46 |
3 | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 41 |
4 | Johann ZARCO | Ducati | FRA | 40 |
5 | Joan MIR | Suzuki | SPA | 38 |
6 | Aleix ESPARGARO | Aprilia | SPA | 25 |
7 | Alex RINS | Suzuki | SPA | 23 |
8 | Brad BINDER | KTM | RSA | 21 |
9 | Enea BASTIANINI | Ducati | ITA | 18 |
10 | Jorge MARTIN | Ducati | SPA | 17 |
11 | Franco MORBIDELLI | Yamaha | ITA | 17 |
12 | Jack MILLER | Ducati | AUS | 14 |
13 | Pol ESPARGARO | Honda | SPA | 11 |
14 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 9 |
15 | Alex MARQUEZ | Honda | SPA | 8 |
16 | Stefan BRADL | Honda | GER | 7 |
17 | Takaaki NAKAGAMI | Honda | JPN | 6 |
18 | Luca MARINI | Ducati | ITA | 4 |
19 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 4 |
20 | Miguel OLIVEIRA | KTM | POR | 4 |
21 | Danilo PETRUCCI | KTM | ITA | 3 |
22 | Lorenzo SAVADORI | Aprilia | ITA | 2 |
23 | Iker LECUONA | KTM | SPA | 1 |