Magyar Dakar

2005.12.07. 07:48

Az elmúlt évek beszámolóit olvasva és írva egyre inkább az volt az érzésem, hogy a Dakar rali már nem annyira a versenyről szól, hanem hatalmas üzlet valakiknek. A versenyzőktől - legalábbis magyar szemmel - rendkívüli anyagi áldozatot kíván, az eredmény pedig sok technikai sporthoz hasonlóan nem annyira a sportoló felkészültségén, sokkal inkább az anyagi hátterén múlik.

Talán ugyanezt gondolta Villám Géza is, mikor belekezdett egy magyar sivatagi verseny, a Budapest-Bamako Rally szervezésébe.

Alig négy hét van hátra december 27-ig, amikor a lelkes csapatok elstartolnak délnek. A lelkes szó esetünkben helyes kifejezés, hiszen a nevezők közül többen is elmondhatják magukról, hogy semmi tapasztalatuk nincs, és nemhogy hasonló versenyen, de még ehhez fogható túrán sem vettek részt. Számukra a kijelölt 7832 kilométeres táv - amely nagyjából a Dakar rali útvonalát követi, ám sokkal kevesebb terepszakasszal - valódi kihívás lesz. Az ő számukra hozták létre az úgynevezett "Túra" kategóriát, ahol nem a győzelem, hanem a megérkezés a cél. Mellettük azonban komoly múlttal és profi felszereléssel rendelkező off-road csapatok is indulnak "Verseny" kategóriában.

A csapatoknak tizenöt nap áll rendelkezésükre, hogy a kijelölt útvonalon elérjék Bamakót. Az első néhány nap alatt hosszabb, de könnyebb európai szakaszokat kell leküzdeniük, a nehezebb etapok majd az Afrikába történő behajózás után várhatók. Marokkó elhagyása után Mauritániában kezdődik a legnehezebb, szaharai rész. Ezután a forró földrész belseje felé veszik majd az irányt a résztvevők, hogy január 9-én megérkezzenek Nyugat-Afrika legnagyobb országa, Mali fővárosába, ahol a város polgármestere fogja várni a célba érkezőket.

Azért, hogy a teljesen alkalmatlan járműveket és sofőröket kiszűrjék, a NIVA Klub egy selejtező versenyt is rendezett B1 néven. Október 15-én több mint 160 autó, 11 quad és 7 motoros állt rajthoz Békásmegyeren, hogy kipróbálja képességeit a Budapest-kerülő terepversenyen. Az útvonal úttalan utakon vezetett, de a legnehezebb szakasz talán mégis a fóti homokbánya volt, ahol nehezítésképp paintballosok lőttek a versenyzőkre.

A selejtezőnek meglett az eredménye, hiszen sok csapat kényszerült a verseny feladására technikai és egyéb problémák miatt. Kénytelenek voltak belátni, hogy a lelkesedés nem elég: a jó eredmény eléréséhez szükséges a műszakilag megbízható jármű, a fizikailag felkészült, kitartó sofőr és a pontos navigálás is.

A quadosok közül csak ketten érkeztek célba. Egyikük Kádár Balázs, akinek tizenhárom évvel ezelőtt egy balesetben megsérült két csigolyája és emiatt melltől lefele lebénult. A ma harmincnégy éves fiú azonban nem adta fel a harcot. Mára felépülve rali-versenyeken indul, bár a balesetre mindig emlékeztetni fogja szinte használhatatlan jobb lába.

A motorkerékpárosok közül Perepatics Richárd érte el a legjobb eredményt a B1 mezőnyében. Az ő neve is ismerősen csenghet az off-road rajongók számára, hiszen rendszeresen indul enduro-krossz versenyeken. A 2005-ös, 27. Telefonica Dakar Rallyn a kevés hazai motorversenyző egyike volt. Sajnos akkor műszaki probléma miatt hat teljesített szakasz, 3400 kilométer után fel kellett adnia a versenyt.

Az idén huszonkilenc éves versenyző pályafutását BMX kerékpár nyergében kezdte - hat éven keresztül szerepelt a nemzetközi freestyle versenyek élvonalában. Később, mikor a motorozás felé fordult, maradt ugyanennél a stílusnál. Richárd az egyik alapító tagja a Magyarországon első, Dirty Fucking Team nevű FMX (Freestyle Motocross) csapatnak. Rendszeres résztvevője volt a freestyle bemutatóknak, és az ő nevéhez fűződik az első krosszmotorral végzett hátraszaltó Európában.

Később felismerte, hogy a motorkerékpárban további lehetőségek is rejlenek. Ekkor elindult néhány krossz és enduro-krossz versenyen, és volt egy időszak, amikor a streetfighterkedéssel is megpróbálkozott. Sajnos saját bevallása szerint a krosszozást már jóval korábban el kellett volna kezdenie, hogy eredményesen versenyezhessen, így jelenleg inkább az olyan hosszabb megmérettetéseket részesíti előnyben, mint a Trans Albánia, a Trans Tunézia és a Dakar. Legközelebb 2006-ban szeretne ezen a legendás sivatagi ralin részt venni.

Most Richárd minden energiáját a Fapados Dakarra való felkészülésbe fekteti. Miden nap tréningezik pályán, és beiktat erőnléti edzéseket is. Habár a low-budget rali valóban sokkal kevesebb anyagi megterhelést jelent (a Dakar kb. 15 millió forintos költsége helyett mindössze nagyjából egymillió forint a részvétel), az utolsó néhány hétben az egyik legfontosabb teendő támogatókat szerezni. A KTM 950 Adventure motorkerékpárt a Motorsport Zsembery. biztosítja, a szerviz és alkatrészellátást pedig a KTM Budapest.

Indulnál a Budapest-Bamakón?

A Budapest-Bamako Rally további két motorkerékpáros versenyzője a B1-en harmadikként befutó Király László egy BMW F650 GS Dakar nyergében indul, ahogy BMW-vel nevezett a második helyezett Horváth András Zoltán is. A motorosok közül sajnos többen nem értek célba a selejtezőversenyen, de ők hárman már teljes készültségben lesznek a verseny előtti utolsó eligazításon, december 18-án. Az utolsó felkészítésnek is beillő esemény helyszíne még titkos, a részvevőknek e-mailban küldik ki a pontos GPS koordinátákat.