A legnagyobbak, a legerősebbek, a leggyorsabbak. A pálya ászai. A kunhegyesi iskola tornatermében bemutatkozott az öt magyar dragcsapat. Rajtuk kívül még két állandó szereplője lesz a Motul Kupának, de Berndt Dietrich és Richard Synek most nem jött el. Majd május 1-én.
Erdős Csaba
Erdős Csaba dragstere egyelőre változatlanul kezdi az évet, bár egy-két módosítást azért tervez a többszörös magyar dragbajnok. Ezekről Csaba egyelőre nem akart nyilatkozni, sejtelmesen csak annyit mondott: "majd ha tuti lesz". A jól ismert és már sokat megélt, olajhűtésű Suzuki blokkal hajtott drag egyébként a mezőny leggyengébb motorja a maga 225 lóerejével, de mint tudjuk, itt nem minden a lóerő. Erdős Csaba mellett szól, hogy motorját már nagyon jól ismeri, kihozza belőle a legtöbbet. És ez nagyon nagy előny!
Orgoványi Gyuri
Orgoványi Gyuri motorja látszólag semmi újat
nem tartalmaz, pedig lényeges átalakítások történtek rajta a télen.
Új elektronikát szereltek bele, amihez teljesen át kellett
vezetékezni a dragot. A programozható gyújtás mellett
fordulatszám-szabályzót is kapott, ami a pneumatikus váltóval is
összeköttetésben van, így automatikusan, mindig a legjobb
pillanatban történik a sebességváltás. Ezt természetesen egy gomb
benyomásával bármikor felülbírálhatja a versenyző. A motor 250
lóerős.
- Mit vársz a motorodtól?
- Stabil 9 másodperc alatti időket. Idén az elektronikán
kívül nem változtattam mást, mert szerintem minél többet módosít
valaki, annál több problémával találja szemben magát.
- Nem félsz az ellenfelektől?
- Soha nem félek senkitől.
- És Fucsi majdnem 500 lóerős dragja?
- Fucsi biztosan erős ellenfél lesz, de ez a motor már
Syneknek is problémákat okozott. Fucsinak most meg kell szoknia ezt
az új gépet. Én már összeszoktam az enyémmel, bízom abban, hogy a
rutin pótolja a lóerőket. Egy motor mindig annyi lóerős, amennyit
ki tudsz hozni belőle. Azt tudom, hogy én mire vagyok képes. Ha
valaki minden futamon 9 másodperc alá tudja szorítani az idejét, az
bajnok lehet.
Dragrace Motorsport
A legerősebb magyar drag most Fucsi alatt van, ez vitathatatlan. A Dragrace Motorsport csapata megvette Richard Synek tavalyi motorját, ami a nemzetközi dragbike szabályok szerint épített funny bike. Természetesen a magyar csapat azonnal hozzálátott az átépítéshez, hogy teljesen megfeleljen Fucsi elképzeléseinek. Az 1484 cm 3 hengerűrtartalmú motor hengerfejében már titán szeleptányérok vannak, kicserélték az összes csavart, és május 1-ére megszüntetik a vízhűtést is, hiszen negyed mérföldön nincs szükség rá. A vázon módosították a motortartó bölcsőt és a felső tartókonzolokat.
Vamann 2000 Drag Team
Varga Zoltán neve már ismerős Kunmadaras
rendszeres látogatóinak. A 2002-es Motul Kupa 900+ kategóriájának
győztese idén már egy pro stock kategóriájú dragon megy. A motor
még annyit fog az első futamig változni, hogy felkerül egy fejidom
és átfestik a Molnársped, a csapat főszponzorának színeire.
- Hány lóerős a Vamann csapat motorja?
- 165 simán, nitróval 265.
- Elárulsz néhány technikai részletet?
- Mivel ez egy pro stock szabályok szerint épített motor,
ezért nem használunk turbót. A pneumatikus váltóhoz szükséges
levegőt a vázban tároljuk, hogy ne kelljen plusz tartályt cipelnie
a gépnek. Van startelektronikánk, ami automatikusan végrehajtja az
indítást. A nitroelektronika a 2. és 6. másodperc között
szabályozza a nitró beáramlását 20 és 100% között.
- A kategóriaváltás problémás lesz?
- Az biztos, hogy a széles kereket és a kitámasztót meg kell
szokni. A próbákat áprilisban kezdjük, május 1-re már jól
felkészültek leszünk.
- Mi a csapat célja?
- 9 másodperc alatt menni és a bajnokságban egy dobogós hely.
Hosszú Albert
Hosszú Albertet motor nélkül találtam. Az
ezüstszínű dragból csak a váz volt egyben Pekker Lajos műhelyében.
Két héttel az első futam előtt ez meglepő látvány.
- Mikor lesz kész a drag?
- Szorít az idő nagyon, csak május 1-ére leszek készen. Az
első próbákat csak Kunmadarason tudom megtenni.
- Mi változik idén a motorodon?
- Szinte minden. Először is könnyebb lesz 20-30 kilóval.
Egyedül a vázat hagytam érintetlenül. Az első teleszkópot
kicseréltem egy Suzuki Bandit 250 elejére, mert sokkal könnyebb,
vékonyabb a kerék és elég ide egy féktárcsa is. Hátul minden maradt
a régiben, meghagytam a tavaly használt keskeny kereket. Más lesz
az arca is a motornak, mert elhagyom az összes idomot, csak
alumíniumból lesz rajta némi takarás. Láttad, hogy a váz úgy
csillog, mintha krómozva lenne. Ugyanígy fogom azt a kevés
alumíniumot is felpolírozni, amit rárakok. Kicsit showbike is lesz,
hogy ha elviszem kiállításra, ott is feltűnést keltsen.
- És ami a blokkon belül van?
- Tavaly még széria hengerekkel mentem, most kicseréltem a
hengersort egy 1216 köbcentis Wiseco kittre. Ehhez szereztem titán
hajtókarokat, meg Yoshimura vezérműtengelyeket. A széria karburátorok
helyett is végre egy 40-es síktolattyús sort rakok majd fel. Tavaly
csak egy váltóelektronikát használtam, most kaptam Gál Tomitól sűrített
levegős váltót. A blokkról elhagytunk mindent, ami felesleges. Még az
olajhűtőt is leszedtük. Nincs generátor, csak egy robogó-akkumulátor
adja az energiát, amit minden futam után újratöltünk.
- Indítómotor sincs?
- Az megmaradt, mert a külső starter most túl sok gonddal járt
volna.
- Nitróval mész?
- Tavaly utcai nitrót használtam, most a Nitrosystemtől kaptam
egy tisztességes készletet, amivel akár 200 lóerő
teljesítménynövekedést is el tudok érni. Lehet, hogy ezt ki se tudom
használni, mert nem tudom, mennyi teljesítményt bírok átvinni a keskeny
gumival a pályára.
- Milyen esélyt adsz magadnak erre az évre?
- Most már itt vannak a külföldiek, ezért nehéz dolgom lesz. A
mezőnyben már csak nekem van keskeny gumim. A teljesítménnyel nem lesz
gond, mert az ott van 350 lóerő körül. Csak át bírjam vinni az útra, az
a nagy meló. Mellettem szól még, hogy csak megbízható technikát
használok. Ha nincs műszaki hiba, és egyenletes teljesítményt tudok
produkálni, akkor van esélyem.
- Ennyire bízol a motorban?
- Tavaly Győrbe kellett mennem gyorsulni, de nem bírtam kamiont
szerezni. Beraktam egy normál gumis kereket, elmotoroztam vele, ott
visszaraktam a drag-felnit, fel a kitámasztót, és egész jól szerepeltem
vele. Vissza ugyanúgy jöttem. Hát ennyit a megbízhatóságról!
- Mi a kitűzött cél?
- 9 másodperc alá menni.
- Mindenki ezt mondja.
- Tudom. De tavaly azt mondtam magamnak, hogy 10 másodperc alá
kell szorítani az időmet. Ez a szezon végére sikerült. Most miért ne
sikerülne megint?