Most szombaton részt vehettem a 2007-es Dunlop Trophy versenysorozat díjkiosztóján, hálám jeléül beleejtettem egy nagy csokor virágot a svédasztalon heverő salátástálba.
Utcán nem motorozom, mert veszélyes! - hallom ezt gyakran az eredményes gyorsasági motorversenyzőktől, pedig az ő tudásukkal valószínűleg nem hogy maguknak, de a légynek sem ártanának a forgalomban. Szerencsére már nemcsak a profik, de egyre több lelkes utcai vagány hódol a pályázásnak, az öreg rókák pedig az amatőr versenysorozatokban is kipróbálják magukat, többek között az idén már negyedik alkalommal megrendezett Dunlop Trophyban.
Az Old Boys zenekarral fűszerezett vacsorán Bulcsú Rezső - a sorozat szervezője - mesélt az idei szezonról. Az indulók száma jóval meghaladta a pontszerző lehetőségeket. Öt versenyen, öt kategóriában, összesen 111 pontszerző versenyző zárta az évet a több mint 160 induló közül. Az idei negyedik szezonban, már igazán népszerű, nagy létszámú motorost megmozgató és igen látványos versenyeket bonyolítottak le. A Dunlop Trophy a legrangosabb hazai gyorsasági motorverseny-sorozattá nőtte ki magát.
A 125-ös Sport kategória egyre népszerűbb. Szinte versenyről versenyre nő a létszám a legolcsóbb kategóriában (22-en indultak összesen). Idén első alkalommal került kiírásra a Supersport 400-asok kupája, ami sikerességével túlszárnyalta a hozzáfűzött reményeket. A 600-asoknál is jóval meghaladta a résztvevők száma a tavalyit (30 pontszerző összesen). Továbbnőtt a népszerűsége a szlovákok által favorizált 750-es kategóriának is. A legnépesebb az Open kategória volt összesen 31 pontszerző pilótával.
A Hungaroring hasznosításával több cég foglalkozik és évek óta küzdelem a versenyek számára szabad időpontot találni. Jövő májust például már most teljes egészében eladták, így alaphelyzetben motoros nyíltnapokra sem lenne lehetőség ebben a hónapban. Rezső természetesen küzdeni fog jövőre is, hogy ez ne így legyen. A megoldandó probléma súlyát jól tükrözi, hogy a tradicionálisan a Hungaroringről induló Alpok-Adria bajnokság jövő tavasszal egyelőre még nem szerepel a versenynaptárban, pedig az idei versenyen 302 versenyzővel csúcsot állított fel.
Licencek jövőre
A jövőre mindenféle MAMS licenccel részt lehet venni a versenyeken. Ez azt jelenti, hogy MAMS "I", "N" és "C" licencesek indulhatnak. Továbbra is amatőr versenysorozatnak tekintik a Trophyt, ezért olyan versenyzőket, akik az Alpok-Adria Bajnokság résztvevői, ott pontszerzők, nem engedik a sorozatban rajthoz állni. Ugyanakkor nem szeretnék gátolni, ha valaki egy-egy hazai rendezésű versenyen, vagy akár külföldön ki szeretné próbálni magát. A Trophy résztvevői számára javasolják a MAMS "N" licenc kiváltását. Ez a licenc jóval nagyobb térítésű biztosítást tartalmaz, ugyanakkor (kiegészítő biztosítással és rajtengedéllyel) külföldi részvételre is jogosít!
A nehézségek dacára a BR Organisation Kft. 2008-ban is megrendezi a BRO Fun Racing amatőr versenysorozat öt vagy hat futamát kizárólag a Hungaroringen. Sajnos egyelőre nem lehet máshova elvinni a versenyt, de állítólag már nincs messze az idő, amikor már más pályákat is be lehet majd vonni a sorozatba. E mondat már tavaly is elhangzott, így remélhetőleg nem kell sokat kell várni...
Amatőr versenysorozatról lévén szó, a költségek minimalizálása miatt korábban közúti kategóriákban hirdették meg a futamokat. Időközben a versenyzők már nemcsak a szponzorokkal díszített pólóikra költenek, hanem őrült módon a motorokra is, így jövőre kénytelenek lesznek a superstock szabályai szerint kiírni a versenyeket. A kérdéseket megelőzve elhangzott, hogy Superbike kategóriát nem terveznek, mivel nem éri meg. A borzalmasan költséges kategória tulajdonképpen Európában már nem létezik. Az ilyen nevű angol, német, vagy Alpok-Adira versenyeken induló motorok többségének nem sok köze van azokhoz az ideális motorokhoz, amit a FIM szabályok egyébként megengednének.
A Yamaha gyönyörű YZF-R125 megjelenésével kihívója akadt a Honda CBR 125-ös négyütemű motorjának, így jövőre kiírják a 125-ös négyütemű kategóriát, minek versenyzői a 125 Sport pilótáival rajtolnak majd együtt. Az idén debütált - máshol már halálraítélt - Supersport 400 kategória 2008-ban is megmarad, résztvevői a 600-asokkal fognak együtt indulni. A 750-esek a már megszokott módon az 1000-esekkel futnak együtt. Az öt kategória jövőre tehát: 125 Sport, Supersport 400, Superstock 600, Superstock 750, Superstock 1000.
A jövő évi versenysorozat bemutatását követően a szervező felkérésére Csiba Péter (MAMS) adta át a kupákat. A méretes serlegek mellé Tóth Imre - az első magyar MotoGP-csapat tulajdonosa - a Team Toth által készítetett gyönyörű képeket tartalmazó motoros könyvet ajándékozott. A Trophy versenyeivel együtt rendezett Aprilia kupasorozat díjait Aszalós Péter (HUMOG) szervező felkérésére Tóth Imre adta át személyesen.
A vacsora alatt megtudtam Rezsőtől, hogy a mindenféle sikánátépítéses híresztelések ellenére a pályához nem fognak nyúlni. Egy kisebb átalakítást hajtanak csak végre a depóknál, ami a versenysorozatot és a nyíltnapokat nem érinti majd.
A motorversenyző barátnék, menyasszonyok, feleségek sorsa nem könnyű. Sokszor aggódnak kedvesükért, gyakran unatkoznak nélkülük és állandó kilátástalan harcot folytatnak a veszélyes játékot űző párjukkal a káros szenvedélyük elhagyásának reményében. A parti végén pár sportoló magához ragadta az asztalokat díszítő virágcsokrokat, hogy virágnyelven köszönje meg otthon az idei viszontagságokat. Nekem már csak egy nagy csokor maradt a svédasztalnál. Nyúltam volna a kompozícióért, de menetközben felvilágosítottak, hogy már odaígérték valakinek, így megilletődöttségemben sikerült a salátástálba röpítenem az egészet.
A TotalBike hírszerkesztője két hete Aspar Martinez úrat - Talmácsi Gábor csapatfőnökét - látta Budapesten, a Bajcsy-Zsilinszky úton sétálni. Martinez úr ugyanis a spanyol Sedesa-csoport egyik tulajdonosaként állítólag MotoGP-pálya építésébe kezd Nyugat-Magyarországon - a Balatonhoz közel. Kell ennél jobb befejező hír a pályamotorozás szerelmeseinek?
2007 bajnokai:
125 SportHelyezés | Név | Motor |
1 | Galbács Máté | Aprilia |
2 | Ildzsa Dávid | Aprilia |
3 | Nagy Tamás | Aprilia |
Supersport 400
Helyezés | Név | Motor |
1 | Stummer József | Aprilia |
2 | Gáspár Attila | Honda |
3 | Somogyi Péter | Yamaha |
Supersport 600
Helyezés | Név | Motor |
1 | Vajzer Attila | Suzuki |
2 | Varga Zoltán | Yamaha |
3 | Miklósy Tamás | Yamaha |
Supersport 750
Helyezés | Név | Motor |
1 | Greksa Attila | Suzuki |
2 | Rimai Roland | Suzuki |
3 | Kocur Jaroslav | Aprilia |
OPEN
Helyezés | Név | Motor |
1 | Papp Tamás | Yamaha |
2 | Frits Attila | Kawasaki |
3 | Iglár Zsolt | Suzuki |
Aprilia kupa
Helyezés | Név |
1 | Ildzsa Dávid |
2 | Nagy Tamás |
3 | Biel Zsolt |