Van itt olyan, aki úgy kezdte, hogy húszezer
forintért vett egy vázat, mert ennyiért bűn lett volna ott hagyni.
Aztán ha megvolt, hát vett hozzá egy állóhengeres blokkot, kereket,
és szerelés közben beleszeretett. Övé Amerika Kapitány, kék-piros,
csillagokkal, és mindezt olyan hetvenes évekbeli flitteres
festéssel, hogy eldobják az agyukat a versenyzőtársak.
Más negyven éves korában őrült meg és
kertészkedés helyett inkább a salakot kaparja. Egész
délelőtt bámultam egy idősebb motoros klasszikus stílusát, a
kanyarokban úgy vágta a salakot kifelé, hogy még nézni is szédítő
volt. Végig azt hittem, hogy egy régi versenyzőt látok, de
délutánra kiderült, hogy alig három éve salakozik. Belejött. Itt
mindenki öreg korára őrül meg? Nem! Az öregek hozzák a fiaikat is,
aztán a srácokat elrángatni sem lehet többé a salak mellől.
Ezen a szezonzáró motorozáson nem volt szabály.
Időnként, ha a pálya mindenese úgy gondolta, kiállt indítani, de
egyébként mindenki úgy mehetett, ahogy akart. Amerika Kapitány
például sehogy sem akart, pedig gazdája körbetolta néhányszor a
pályán. A motorok alig néhány méterre dübörögtek el a házak
mellett, de az ott lakók ügyet sem vetettek rá, valószínűleg ez itt
megszokott zajnak számít. Pedig
az ötszáz köbcentis egyhengeres blokk hangjára tényleg a
dübörgés a legjobb szó, mert a rövid hangtompító csak tompít,
de alig halkabb tőle a motor. Egyedül a közelben fociedzést tartó
gyerekcsapat jött oda nézelődni a foglalkozás végén.
Természetesen nem múlhatott el a nap anélkül,
hogy a salakosok be ne küldjék a pályára az ártatlan és gyanútlan
újságírót. Amerika Kapitány végre beindult, így ezt tolták a
fenekem alá. Kaptam egy jó nagy krosszpólót a bőrzsdekimre, hogy ne
koszoljam össze, aztán csak úgy
egy szál farmernadrágban belöktek a pályára.
Önindító sincs egy salakmotoron. Voltak olyan rendesek a fiúk, hogy betolták a motort, de addig ügyetlenkedtem a biztonsági zsinórral, hogy kirántottam (mi a francért nem hosszabb?), és kezdődhetett elölről az indítási procedúra. Nem szívesen teszem próbára nyilvánosan a tehetségemet, de amikor megtettem az első kört egy olyan géppel, amit csak balra lehet dönteni, ráz, a baloldali lábtartója valahol elöl egy kis csonk, és nincs rajta fék, hát addig a pillanatig hittem csak, hogy tudok motorozni.
Ahhoz szoktam, hogy kanyar előtt fékezek, aztán
csőgázas gyorsítás, és szépen kihúzok az ívből. Ez az első egyenes
végén még ment valahogy. Aztán a következő kanyar előtt rájöttem,
hogy nincs fékem, és már csak a motorfékhez imádkoztam. Szerencsére
van rendesen kompresszió a Jawában, de ezzel a módszerrel
még nem lehetne teljesíteni a licencidőt (90 másodperc alatt kell
megtenni négy kört ahhoz, hogy MAMS licencet kapjon valaki).
Mielőtt bejöttem a pályára, elmagyarázták a fiúk, hogy a salakmotornak egy a lényege: húzd a gázt! Parából kell menni, mert ha visszaveszed a gázt, akkor egyből megismerkedsz a jó kormos kohósalakkal. Néhány kör után már bátrabban odacsavartam neki, a rövid áttételnek köszönhetően sodródott is ki a hátsó kerék. Para ezerrel, mert a merev váz pattogott, jó lett volna letenni a lábamat, de vaspapucsot nem kaptam, az utcai bakancs pedig úgy lemaradt volna a lábamról, mint a huzat.
Pedig épp az a salakozás lényege, hogy az első
kereket az íven tartva ki kell állni a nyeregből, a bal lábat
leszorítani a salakra, a jobbal pedig kinyomni a motort, hogy a
sodródó hátsó kerék nyomjon befelé az ívbe minket.
Vaspapucs hiányában csak amolyan endurós láblógatással próbálkoztam, de ezzel is látványos javulásokat érek el a kanyarsebességben. Képzelem, hogy ezen a mondatomon most mekkorát röhögnek azok a salakosok, akik akkor nézték a szánalmas próbálkozásomat és mellesleg tizenöt másodpercalatt megkerülik a pályát. Sajnos a gyorsan fogyó olaj és a kis benzintank nemsokára véget vetett körözésemnek.
Kifelé menet meg kell küzdenem azzal a ténnyel, hogy sebváltó hiányában még üresbe sem tudom rakni a motort, és a száraz kuplunggal és a rettenetesen rövid áttétellel próbálok kifordulni a kapun. Természetesen a kapu tőlem jobbra van, amerre nem tudok kanyarodni, ezért úgy oldom meg, hogy egy egész kört kanyarítok balra, és úgy célzom meg a kijáratot.