Reszkess világ!

2002.02.07. 14:58
Győzni akarok! -jelentette ki Talmácsi Gábor, a 2002-es motoros gyorsasági világbajnokság magyar indulója.
 
   
    Az Italjet kamion

A meghívó stílusosan a Hungaroringre szólt, amely némely források értesülése alapján hamarosan akár ismét gyorsasági motoros VB színhelyévé is válhat. Az idő nem éppen olyan, mint amilyet a TV tegnap beígért. Szilárd csak egy 10-est tévedett, 12 helyett 2 fok körül volt, az egész pálya teli vízfoltokkal és ki tudja még mivel; köd, napfény már csak múlt heti emlékként élt bennünk. Ez csak azért érdekes, mivel Talma ezen a napon motorozni szeretett volna...

 
  A magyar média felfigyelt Talmára
 
  Tényleg sokan eljöttek. Kissé meglepő ez, mivel Talma eredményesnek mondható tavalyi szereplése során talán összesen nem foglalkozott ennyit a tehetséges magyar gyorsasági motorversenyző pályafutásával a jeles magyar média, mint most ebben a pár órában. Megemlíthetném itt friss példaként Palik Laciék szerencsétlenkedését, az ehhez képest aránytalanul nagy média jelenléttel. Mellérakva Talma tavalyi szereplését a gyorsasági VB-n, ahol ez a fiú egy edzésnapon többet teljesített a fent nevezett csapatnál, érezhető, hogy itt valami hamarosan változni fog. Utolsó megjegyzésként csak annyit, hogy 2001-ben Talmácsi Gábor egész éves versenyeztetése került annyiba, mint a fent nevezett csapat 2 heti eredménytelen váltófüstöltetése.
 

A Ring új épületének sajtótájékoztatókra alkalmas helyiségében már szép számmal gyülekeztek a meghívottak, az Italjet Racing Team képviselői, valamint sok ismerős, barát(nő). A showman a kissé megkopott komikus, Böröczky "Pepi" "Clinton" József volt, akinek nyelvzsenijét ismét megcsodálhattuk, bár a többség ezt széles mosollyal az arcán tette. Pepi szép sorban bemutatta a csapat jelenlévő tagjait, akik rendben lévő egyenöltönyeikben pompáztak.

Megtudhattuk, hogy a tavaly szintén Italjet Racing Team néven futó csapat idénre igencsak átalakult, a gyári GP csapatokhoz képest meglehetősen egyedi módon. A gyár együttműködési megállapodást kötött Gábor tavalyi csapatával (Racing Service), átvéve annak szinte teljes személyzetét, és ezt integrálta az Italjet Racing Team-be, valamint kiegészítette ezt saját menedzsmentjével, és marketing szakembereivel. Az új csapat vezetője Gabriele Debbia bemutatta a jelenlévő szerelőket (2 főt, de összesen 4 van), a főszerelőt, és a csapat marketing vezetőjét. Kihangsúlyozta, hogy idén az Italjet az Aprilia, a Derbi és a Honda leggyorsabb 125-ös gépeivel szándékozik felvenni a versenyt.

 
   
    Kukuccs!

A PR szakember 3 fontos tényezőre hívta fel a jelenlévők figyelmét: a csapat teljes gyári támogatása, a motorsport növekvő jelentősége a világon, és Talma teljesen egyenrangú támogatása a csapat másik olasz versenyzőjéhez, Stefano Perugini-hez képest. A magyar támogatók számára igen jó ajánlatai vannak az úriembernek, szóval motorsportrajongó kőgazdag olvasóink hajrá, előre.

 
   
  De lennék a helyében!

Ezután Talmácsi színre lépését természetesen nagy taps fogadta, majd egy rövid jellemzés következett róla - 20 éves, 4 éves kora óta motorozik, több EB futamon dobogós helyezés, 2001 teljes VB idény résztvevő a Racing Service színeiben a 125 köbcentis kategóriában, 3. legjobb újonc, 34 VB pont, 18. összesített helyezés. Nem kevés, és még igencsak fiatal, bár vannak a mezőnyben még nála is fiatalabbak.
Talmának idéntől nem lesz különösebb gondja a szponzorok keresgélésével. Tavaly ezt a feladatot a Magyar Technikai Motorsport Kft. látta el, azonban 2002-től egy érdekes személyiség tevékenykedik Gábor érdekében. Ha annyit mondok, hogy Stefano Favaro biztos mindenki egy olaszországi üzletemberre gondol. De ha úgy mondom, hogy DJ Stefano, akkor sokaknak beugrik Stefano jellegzetes frizurája, arca és valamelyik extravagáns szemüvegének sziluettje. Igen kérem, Talma szponzori ügyeit ezentúl a 10 éve hazánkban élő lemezlovas és üzletember cége intézi. A show garantált!

 
   
    A hátulja

Visszatérve a bemutató fénypontjára, Talma leleplezte új Italjet versenymotorját, amelyet azonban idén még nem tesztelhetett, mivel az még nem volt üzemkész állapotban. Erre legközelebb február 18-19. (Valencia), március 4-5. (Misano) és március 11-12. (Barcelona) időpontokban nyílik majd alkalma. A 2002-es szezonban a 8-as rajtszámot fogja viselni Talmácsi motorja, amelyet Pepi egyszerűen "number nine"-nak nevezett frenetikus nyelvérzékével.

A motorral kapcsolatosan elmondta, üléspozíciója számára kedvezőbb, mint a tavalyi gépé. 163 centiével Talma magasnak számít a mezőnyben. Teljesen más alkatrészekkel, gumival lesz felszerelve a gép, ezekhez alkalmazkodnia kell. Elmondása szerint csapattársa, az olasz Perugini azt nyilatkozta, hogy csak a kipufogófüstjét fogja szagolni, éreztetve ezzel ki az első számú pilóta a csapatnál. Ennek ellenére Perugini-vel egyelőre jó a kapcsolata, bár még keveset dolgoztak együtt. Mivel gyári csapatról van szó kiemelte: reméli, hogy idén nem lesznek se anyagi, se technikai jellegű problémái.

 
   
  Az eleje

Elvárható eredményeket firtató kérdésünkre nem kevésbé magabiztos válasz érkezett. A minimális elvárása alapján az első tízben szeretne motorozni, de a cél az első 5 közé bekerülni állandó jelleggel. A nem titkolt végső célja a világbajnoki győzelem. De ez még sok mindentől függ: a tesztek eredményeitől, milyen jó alkatrészek kerülnek beépítésre a gépébe, és rengeteg jól elvégzett munkától természetesen.

Arra a kérdésre, miszerint a megbízhatóság (tavalyi szezon első ¾ része) vagy a vakmerőség (utolsó néhány verseny) dominál-e majd nála a VB kezdetén, Gábor úgy válaszolt, egyáltalán nem fél semmitől, készen áll mindenre, és innentől "Reszkessen a világ".

 
   
    Ezt látja Talma

Úgy látszik a modern motorversenyzés egyik legfontosabb problémája a gumi. Talma külön kiemelte, hogy tavaly sok esetben nem sikerült a megfelelő abroncshoz jutnia, de idén ez másként lesz, mert a Dunloppal szerződése van a csapatnak, így mindenféle gumiból teljes támogatást kapnak a gyártótól. Hasonló eset fordult elő néha a futómű beállítás során 2001-ben, ezért idén másik márkával felszerelt felfüggesztés került a gépre, várhatóan jobb háttértámogatással ellátva.

Személy szerint érdekelt, hogy mit tud kezdeni a fiatal, életveszélyes spanyol motoros armadával szemben. A válasz egyértelmű volt: mindenképpen el szeretné verni őket Gábor, bár véleményem szerint az igen erős csapatokban versenyző Nieto testvérekkel, Pedrosa-val, és Joan Olive-val alaposan meggyűlik a baja, nem beszélve az 5-6 egyéb világbajnok aspiráns versenyzőről.

 
   
 

Az éves versenyeztetés költségeire célzó kérdést ügyesen kikerülve a csapat PR szakembereihez irányított. Persze itt sem tudtam volna meg többet, ugyanis erről épp a mai nap még folytak a tárgyalások. A tavalyi 30-40 millió forint körüli összeghez nagyon hasonló szám áll majd a részvételt garantáló kártyán.

Téli felkészüléséről szívesebben nyilatkozott. Volt ebben fallabda, futás, kondi terem, és mindez egy személyi tréner irányításával megspékelve. A téli krosszmotorozás a kondiban tartás mellett valószínűleg az egyik legjobb szórakozás lehetett világbajnoki résztvevőnk számára. Amikor a téli napsütés engedte, testvére R6-át nyúzta a ringen. Kérdésünkre, hogy milyen privát motorja van szerényen mondta, hogy semmilyen, ugyanis még nincs jogosítványa sem.

 
  Megkérdeztük Tiziano Altabella-t
 
  Szerencsénkre kihasználhattuk ideiglenesen hazánkban állomásozó testvérem perfekt olasz nyelvtudását - kösz Szilvi - és megkérdeztük pár dologról a csapat főszerelőjét, Tiziano Altabella-t.

Az úriemberről tudni kell, hogy legalább 10 éve a motoros GP világában dolgozik, szerelőként részese egyéni világbajnoki győzelemnek, a boxokban mindenki elismeri tudását, és az Italjet Team nagyrészt az ő technikai ismereteire építi a csapat szereplését, ezenkívül igen segítőkésznek mutatkozott a beszélgetés során. A csapat költségvetéséről érdeklődve - hiába, úgy tűnik ez a mai napon bukó kérdés volt mindenkinél - csak annyit tudott mondani a főszerelő, hogy a megfelelő mennyiségű tőke rendelkezésre áll ahhoz, hogy Gábort minél előbbre juttassák, komoly befektetésnek tekintik a magyar fiút. Tavaly az Italjet egy Honda alapokra épült erőforrással versenyzett (megjegyzem nem a legerősebb darab volt a mezőnyben), arról érdeklődtünk mi a helyzet a motorral. Tiziano elmondta, teljesen új motort építettek saját elképzelésük szerint, nincs köze a tavalyi Hondához, bár ez a blokk még nem az Italjet saját gyári fejlesztése, amelynek megjelenése június tájékán várható a csapatnál, persze csak ha minden jól megy. A szezon kezdetére épített motor eddig még csak próbapadon futott, jók a tapasztalataik vele, a jövő héten kezdik el beépíteni a vázba, és utána pedig következhetnek a pályatesztek. Állítása szerint a motor ereje 50 lóerő felett van, 13.800-as percenkénti fordulatszám mellett. Itt megjegyzem, hogy a csapathoz közeli egyéb források plusz 4 lóerőt emlegetnek a tavalyi blokkhoz képest, ami az alig több mint egy decinyi lökettérfogatot nézve jelentős erősödésnek tűnik. A technikai részletekről elmesélte, hogy a futómű a White Power-től érkezik 2002-ben, a fékeket a Brembo szállítja, a váz egy saját, Italjet fejlesztésű, teljesen beállítható darab, a gumikat a már említett Dunlop adja. A csapat felépítéséről Tiziano elmondta, a szerelők szinte mind a Racing Service-től érkeztek, mint ő maga is, és mivel már jól ismerik Gábort, ez nagyban segíti az együttműködésüket. Véleménye szerint ezzel a technikával és csapattal Talmácsi szinte mindig az első tízben lesz, de a cél természetesen az első ötbe kerülés.
 
   
 

Tiziano-val folytatott beszélgetés után begyűjtöttünk némi folyadékot és tápanyagot szervezetünkbe az állófogadás során. Ezalatt Talma beöltözött vadonatúj, pár helyen még nem teljesen jól illeszkedő bőrruhájába (az olasz Corner cégtől kapja idén). A szerelők közben valamelyest bemelegítették a vizes gumikkal felszerelt tavalyi Italjetet. Gábor két bemutató kör megtételére vállalkozott a combos hidegben, de ebből csak egy és még egy kicsi lett, utána inkább már csak a célegyenesben nyüstölte a kétüteműt.

 
   
    A gumik melegedtek

A vezető szerelőre jellemző, hogy a digitális telemetriai rendszerrel felszerelt motorról az egy bemutató kör megtétele után azonnal lekérte a számítógépébe az adatokat, és utána még helyben gyorsan átfutotta azokat. A gépben egyébként a Hungaroring összes adata már benne volt, gondolom ez a tavaly tavaszi tesztekből maradt meg, amikor a Racing Service már járt a Ringen.

A tv2 emberei egy kocsiból próbáltak filmezni, de ez 3-ból csak 1-szer jött össze, mert a meglehetősen lomha egyterű csak nagy nehezen tudott lépést tartani az Italjet rövid gázútjának és Gábor csuklójának mozgásával. A nap számunkra a csapat, Gábor, a szülők, és persze a motor közös fényképezésével zárult. Böröczky Pepi ebből sem maradhatott ki, és rögtönzött japán halandzsájával mosolyt csalt a közönség rosszabb humorérzékű egyedeire.

 
   
  Tiziano értékel

Talmácsi Gábor számára a 2002-es idény rendkívül fontos. Itt dől el, hogy karrierje még magasabbra ível-e, avagy könnyen lehet, hogy búcsúzik a GP mezőnyétől megfelelő eredmények hiányában. Ennek ő is teljes tudatában van, ehhez mérten tervezi idei szereplését. Reméljük, a teszteken jó eredmények születnek, és utána már bizakodva tekinthetünk az idei első, április 4-i Suzuka-i Japán Motoros Nagydíj elé.

Hajrá Talma!