Természetesen túlnyomó többségben robogókat használnak a rómaiak, de ezek közül az ötven köbcentis kisgépek egyre jobban háttérbe szorulnak. Jellemzően a 125-250-es kategória képviselői szaladgálnak az utcákon. Mint minden nagyvárosban, Rómában is macerás az autókkal való parkolás, az óránként 2.000 lírás díjakkal is igyekeznek távoltartani a gépkocsikat, ezért (és persze a jellemzően napos és száraz időjárás miatt) az öltönyös-nyakkendős urak és a sokszor miniszoknyát viselő hölgyek is megszokott mozdulattal pattantak nyeregbe a munkaidő lejártát követően.
Gótikus épület a rakparton, Pisa |
Az idén sikerült már Domodossolát négy nap
alatt megjárnom, de az a 2.500 kilométer, főleg az utolsó napra
hagyott 950 nem tartozik a legkellemesebb élményeim közé. Ebből
okulva a második olasz túrára 10 napot szántunk, de hogy az
elkényelmesedés vádja mégse érhessen bennünket, a mandellói
találkozó meglátogatása mellé beiktattuk "kiegészítő programként"
Rómát és Pisát is. Szeptember 22-én, egy borongós szombat reggel
nekivágtunk az aznapi 640 kilométernek. Hogy legyen haszna az előző
évi túra egyes tapasztalatainak, úticélnak a már megismert
északkelet-olasz kisvárost, Gemonát tűztűk ki, ahol is a helyi
kemping szerény, de barátságos árfekvésű moteljében szándékoztunk
megszállni. A tavalyi élményekből gazdagodva végig autópályán
utaztunk, tetemes időt megtakarítva ezzel.
Sátrat, hálózsákot eleve nem vittünk, szeptember végén még
Közép-Olaszországban is csak az elvetemült skandinávok és a minden
időjárási viszontagságot jól tűrő németek kempingeztek.
Az időjárás is a kegyeibe fogadott minket, mármint az eső nem esett, de az osztrák A2-es autópálya stájerországi és karintiai szakaszán majd' lefagytunk a motorról, a teljes bőrruha, az alatta lévő többrétegű öltözet ellenére. Persze ehhez hozzájárult a száznegyvenes utazótempó keltette szélörvény is, de hát haladni akartunk, ha már sikerült úgy tizenegy körül felkerekedni Pestről. Mire megérkeztünk a szálláshelyre, az út is vizes lett, az aznapi eső nyomán. Még egy pizza-lakoma fért bele a napba, és jöhetett az üdítő alvás, jó sok pokrócba burkolózva.
A szállásról annyit, hogy a kétágyas, tágas és tiszta szoba, a folyosón lévő fürdőhelyiség használatával együtt 50.000 lírába került. Ezt csak azért említem meg, mert a későbbiekben megdöbbentő módon az említett summa kétszerese is kevés volt a további szálláshelyekre, hiába jártuk ez ügyben keresztül-kasul Rómát és Pisát.
Az olaszok a BMW-t is szeretik |
Másnap reggel halk, andalító, kopogó hangra
ébredtünk. Hamar jött a súlyos felismerés, hogy a zajt a tetőre
érkező esőcseppek keltik, és a kinti sötétség sem a korai óra miatt
szűrődik be, hanem a felhők ereszkedtek pár méterre a föld fölé.
A recepciós sem volt adakozó hangulatában, hogy legalább azt
füllentette volna, a fővárosban ennél jobb idő vár majd ránk.
Reggeliként az óriási (nem hiszem, hogy nagyobb lett volna 60
centiméternél az átmérője, és ez volt az ún. "medium"-méret) pizza
maradványai szolgáltak, aztán vártunk picit, hátha csillapodik a
zuhogó eső, de az egyre dühödtebbé váló záporban, felöltve persze
az esőruhát, csak elindultunk.
Az első 150 kilométert, autópályán, két óra alatt sikerült letudni. Persze a ruhák is beáztak, az egyik csak felülről, az enyém viszont a kevéssé praktikus fűzős bakancs miatt alulról is. Isteni érzés, amikor a sebességváltásnál vagy a lábfék használatánál a lábbeliben lötyögő víz kisebb áramlatokat képez. Tankoltunk, pihentünk háromnegyed órát, beszélgettünk szerencsésebb sorsú honfitársainkkal (kamionosok, péntektől hétfőig az üres teherautó raktere az életterük, a parkolóban nem volt fürdő, és ők nem egy nap alatt értek ki, de az tény, hogy jobban sajnáltak minket az eső miatt, mint magukat, hogy nem fürödhettek egy hétig). Még majd 250 kilométeren át esett az eső, de ahol nem hátráltatott a lassú forgalom, ott 110-150-es tempót diktáltam a Guzzinak. Kétszer álltunk meg, egyszer Bologna után megragasztani a brutális széltől darabokba szakadni igyekvő esőruhát, másodszor meg Firenzénél, merthogy néha tankolni is kell.
Este nyolc után kicsivel lehajtottunk Róma északi csomópontjánál, de szállást 11 után találtunk, több mint 100 újabb kilométer lemotorozása után. Hogy egy éjszaka 180.000 líra (kb. 25.000 forint) volt? Olcsóbb, mint a 300.000 lírás ajánlat, valami háromcsillagos szállóban. Vacsora a benzinkút snack-bárjából, de ilyenkor tudja csak az ember becsülni a melegszendvicset és a narancsdzsúzt.
A Colosseum és a giccsárusok, Róma |
Másnap az utolsó percig kihasználtuk a motel
vendégszeretetét (már másodszor szóltak, hogy délben távozik a
takarítószemélyzet, és ezt a szobát addig szeretnék rendbe tenni),
majd előre félve a hiábavaló keresgéléstől a belvárosban, inkább
Róma Ostia negyedét vettük célba, amely a Tirrén-tenger partján
fekszik.
Az odafelé vezető úton a Rómát körbevevő gyűrűt használtuk, amely 68 kilométer hosszú, 32 lejárója van, igen részletes tájékoztató és előjelző táblákkal. Tudnivaló Rómáról, hogy a sugárirányú utakon nem könnyű átszelni az olasz fővárost, mivel a központ felé beérve azok elkeskenyednek, beletorkollnak más, az ismeretlenbe vesző utakba. Még részletes térképpel sem könnyű megtalálni a belváros nevezetességeit vagy akár főbb útjait, ezért a városnézést gyalogszerrel terveztük, a motort egy biztosnak tetsző helyre előzetesen leláncolva hagytuk magára.
Nem árt Olaszhonban hozzászokni, hogy az egyirányú utcákban élénk ellenforgalom tapasztalható, valamint a kizárólag gyalogosoknak fenntartott sétálóutcákban hatvanas tempókkal bömbölnek el mellettünk a robogósok. A szűk utcákban, a magas épületek között iszonyú hangosak a kétütemű segédmotorkerékpárok, és ezt még felerősíti az olaszok vezetési stílusa, ami láthatólag a csutkagáz és a csikorgó fékezés alkalmazására alapul.
Természetesen túlnyomó többségben robogókat használnak a rómaiak, de ezek közül az ötven köbcentis kisgépek egyre jobban háttérbe szorulnak. Jellemzően a 125-250-es kategória képviselői szaladgálnak az utcákon. Mint minden nagyvárosban, Rómában is macerás az autókkal való parkolás, az óránként 2.000 lírás díjakkal is igyekeznek távoltartani a gépkocsikat, ezért (és persze a jellemzően napos és száraz időjárás miatt) az öltönyös-nyakkendős urak és a sokszor miniszoknyát viselő hölgyek is megszokott mozdulattal pattantak nyeregbe a munkaidő lejártát követően. A rutinjukról annyit, hogy belvárosban a macskaköves úton a végsebesség közelében cikáznak az autók között, és ha a lámpánál szerényen a zebráig előrefurakodtam, néhány másodperc alatt két sor motorkerékpár állt előttem. Ezek ellenére a négy nap alatt mindössze egy kisebb motoros-autós balesetnek voltunk a szemtanúi.
San Benedetto templom,Pisa |
A nagymotorok terén azért nagyobb részt tudtak
kihasítani maguknak a japán cégek. Minden híresztelés dacára,
miszerint a cruiserek, chopperek, low riderek kimennek a divatból,
és helyettük a túrasport-gépek veszik át az előkelőbb helyet az
eladási statisztikákban, az olasz utakat inkább a Yamaha Drag
Starjai, a Suzuki Intruderjei, a Honda VT modelljei, és persze a
Guzzik koptatják. Ezek mellett rengeteg endurót láttam, és az
olaszok láthatólag kedvelik a BMW-ket is. A sportos modellek között
nagyszámban bukkantak fel Ducatik.
Két napunk maradt Róma megtekintésére, amit a szerencsésen kellemesre fordult időjárás miatt maradéktalanul ki is használtunk. Az első napon, sodródva az óriási forgalommal, a Circus Maximus mellett kötöttünk ki, amely az antik Róma központja mellett fekszik. Azok számára, akik először járnak itt, garantált a mély döbbenet és lenyűgözöttség állapota. Természetesen azonnal leparkoltam, majd több ezer évet visszalépve az időben, bejártuk a Capitoleumtól a Colosseumig terjedő történelmi városrészt. Szavakkal nehéz leírni, hogy milyen hatást keltenek a mai emberben a romjaikban is fenséges épületek, a köztük húzódó utcák, a Forum Romanum vagy a Palatinus-domb látványa. Az útikönyv fél nap alatt javasolja bejárni a környéket, miközben pár száz méter mindössze a kiterjedése a negyednek_
Az évezredes emlékek után a középkor hangulatát tükröző városrész
felé sétáltunk. Csak azok az üvöltő robogók ne lennének. Pici
fagyizóban falappal mért jeges csemegét eszünk, szóba elegyedek közben
egy olasz motoros rendőrrel. Közös nyelvet nem beszélünk, de közös
témánk mégis van: ők is Guzzit használnak. Hétötvenes endurón ülnek,
ilyet sem láttam még sose', sajna, hirtelen sürgős dolguk akad, nem
tudom lefényképezni őket.
Hazaút egy merő idegeskedés, amilyen szerencsésen jutottam be a
városközpontba reggel, olyan iszonyú kerülővel jutunk csak vissza a
szálláshelyre.
A szent Péter székesegyház homlokzata |
Másnap a hálásan kitartó jó időben,
Vatikánváros felé vesszük az irányt. Okulva az előző estéből, az
óhajtott hazafelé vivő út elágazásánál megállok, és
memorizálom a környék jellegzetes tereptárgyait. Egyetlen
ellenőrző pillantás a térképre, és máris a Szent Péter téren
keresem az optimális pozíciót a Guzzinak.
Már nincs is szükség a térképre, Via Del Corso, a Piazza Veneziánál balra, el a Colosseum mellett, már kint is vagyunk a külvárosban. Bő gázzal suhanunk, merthogy kéne még egy új esőruhát venni, a ripityára szakadt helyett, és Rómában még véletlenül sem botlottunk bele egy motorosboltba sem. Ostiában megtaláljuk, elmúlt ugyan hét óra, de nem siet haza a bolt tulajdonosa, jutalma nem marad el: 160.000 lírát hagyunk nála, ami egy kétrészes, bíztató külsejű anyagból készített esőruhát és egy, a bakancsomra praktikusan illeszkedő vízhatlan csizmát tartalmaz. Ja, és egy apróság: onnantól kezdve nem kellett felvenni az esőruhát, pedig még a fele hátravolt a 10 napnak.
Dóm a ferde toronnyal, Pisa |
Csütörtökön kényelmesen készülődünk, Pisa az
úticélunk. A távolság mindössze 360 kilométer, gyerekjátéknak tűnik
a hatszáz felettiekhez képest. Nagyjából így is alakul, jó idő van,
bár az út jelentős része amolyan gyorsforgalmi út, néhol szintbeli
kereszteződéssel, elég jól haladunk. Még az első, autópályás
szakaszon döbbenek meg rendesen, amikor úgy 140-nel suhanunk, és a
belső sávban egyszer csak egy robogót látok vad iramban közeledni.
Ja, egy Yamaha Tmax, 500 köbcentivel már lehet vitézkedni. Aztán
úgy negyven kilométerrel később utolérem, egy felüljáró alatt
álldogál, a külső jelekből úgy vélem, a segélyszolgálatot várja, de
sebaj, még garanciális a gép_
Livornónál tanakodok magamban, hogy rátérjek-e máris a fizetős autópályára, vagy ráérek majd a város után? Rátérek, de csak azért, hogy amikor 40 kilométerrel arrébb, Pisánál fizetek, majd' megüssön a guta, ugyanis 8.000 líra a díj a 20 perces szakaszra_ Épp annyi, mint Ausztriában egy hétre, az összes autópályára. Ha jól rémlik, Velencétől Rómáig, 500 kilométeres távon sem volt hatezer forint az autópálya használata, ami ugye itt több mint kétszeres tarifát jelentett, ugyanakkora szakaszra vetítve.
Beérünk Pisába, kisváros, de a táblák szerint rengeteg szálláshellyel. Már megint a felesleges optimizmus, mert két típusa van a szállodának itt: 1. olcsó, de csordultig van; 2. drága, és faragatlan a recepciós. Valami hevenyészett térképen betájoljuk magunkat, és megnézzük a híres ferde tornyot. Nos, nem kicsi építmény, még a mellette álló böhöm nagy székesegyházhoz viszonyítva sem. Jó sokat kóricálunk itt, aztán elkezd korogni a gyomrunk, de az éttermek csak hétkor nyitnak, addig valami istentelenül rossz perecet majszolunk. Visszamegyünk a túlpartra a motorért, addig is telik az idő. A vacsora jó, a tulajt is megszemélyesítő pincér pofátlan, mivel 10.000 lírával akar átvágni. Amikor megyek be reklamálni, már látom rajta, tudja, hogy lebukott, és elkezdi szidni a pénztárgépet. Gyenge mentség, de én örülök, hogy megmaradt a pénzem. Innentől kezdve erősen figyelek, mit is ütnek be, és már másnap, a Milánó melletti autópályán, a benzinkútnál egy húszasra akarnak levenni, líraezrekben persze. Mosolyogva leírom a srácnak a valós összeget, nem vitázik, azonnal zsebből adja vissza a különbözetet, mert a kártyaolvasóba már beütötte a magasabb összeget. Ez most nem jött össze, gondolhatja. Tanácsos vigyázni, gazemberek ezek az olaszok.
A Spanyol-lépcső |
Péntek délelőtt cihelődés, majd autópálya a La
Spézia - Parma - Milánó - Mandello del Lario útvonalon. Az A15-ös
autópálya jó kanyargós, itt derül ki, hogy a tempót nem feltétlenül
a motor kora és a gumik állapota határozza meg, ha a teljesítmény
mondjuk a két összehasonlított gép között hasonló. Merthogy
utolérünk egy 20 év körüli Moto Guzzi 1000 SP-t, meg egy vele,
vagyis előtte haladó ezeregyes BMW-t. Előtte halad, ez azért nem
mindegy, mert a béemvés diktálja a tempót, az öreg Guzzit megülő
német meg megy utána, ha 110-zel, akkor száztízzel, ha 140-nel,
akkor száznegyvennel. Én is, persze, az új gép bírja, két
személlyel is, de jönnek a kanyarok, és én kezdek nagyon felmászni
a szalagkorlátra, ők meg ellépnek előlem. Aztán az egyenesben
utolérem őket, de
a huszadik ilyen után már kezd a motorozási tudásomba vetett
hitem bomlani_
Aztán jön Milánó, vagyis az azt elkerülő útszakasz. Ez mindig elegendő mennyiségű adrenalint garantál, mert persze a délről érkezőnek két választása van elkerülni a várost, és a táblák pont ebből az irányból nem sugalmazzák a helyes utat az idegennek. 20 kilométer kerülő, és már meg is van a helyes irány, még egy pici bosszúsággal, ugye. Mert ha egyszer azt írják ki az autópályaszakaszra, hogy ingyenes, akkor vajon miért ütközöm ebbe a fizetőkapuba? Innen már nincs messze a Guzzik szülőföldje. Bölcs dolog volt eltekinteni a genovai kitérőtől, mivel így egy nappal korábban betoppanva is alig kaptunk szállást, és másnap délutánig további ezrek özönlötték el a jubileumi Guzzi-meeting helyszínét.
Mandellót vasárnap délben hagytuk el, nedves úton, de az eső szerencsésen elállt addigra. A közeli utak csendjét üvöltő V-kettesek verték fel, a helybéliek csak abban reménykedhettek, hogy lassan mindenki hazafelé veszi az irányt.
Antonius és Faustina temploma a Forum Romanumban |
A két nap alatt 1050 kilométer várt ránk, és
Svájcban, valamint Ausztriában 200 kilométer főutat is be kellett
iktatnunk, tehát siettem rendesen.
Ilyenkor szokott jönni a baj. Az egyik kis faluban a szó
szoros értelmében utolértem egy olasz rendszámú Opel Corsát. Nem
akarom a gyengébb idegzetűeket sokkolni, a lényeg az, hogy kocsiban
keletkezett úgy 100.000 forintnyi kár. Én meg a Guzzival (ej, de
hálás, robusztus jószág is ez) a papírmunka elvégzése után úgy
mentem tovább, hogy a picit elgörbült váltókaron kívül más nem
emlékeztet a kínos malőrre.
Ezután pár perc múlva átértünk Svájcba. Tankoltam az olcsó
svájci benzinből, és szépen haladtunk az Engadin-völgyben lefelé.
Aztán Ausztria. Szállás úgy minden második házban, mi Mayerék
vendégszeretetét élveztük, vacsora-szállás-reggeli 660
schillingért.
Hétfőn, sebesen összepakoltunk, és nekivágtunk az utolsó 710 kilométernek. Minek szaporítsam a szót, 8 óra alatt itthon voltunk. Ebből két órát vitt el az utolsó, belföldi szakasz, mert fösvény vagyok, és nem vettem meg a matricát...