no

Tortazabálás Brinkmann professzornál

2007.07.02. 07:55

Étkezés és szállás

Az étkezéseket úgy oldottunk meg, hogy reggelire mindig friss péksüteményt vettünk a helyi pékségben, ahol rendszerint kávét és teát is árulnak. Ez általában a legolcsóbb megoldás, és napközbenre is mindig marad valami harapnivaló. Schwarzwald Németország éttermekkel és fogadókkal legsűrűbben ellátott területe, nem kell félnünk, hogy éhen halunk. Itt van Németország legrégebbi fogadója, Zum Löwen, 1231 óta Seelbachban. Ha étteremben eszünk, akkor fejenként 20 euróval számoljunk itallal, salátával.

A motoros-szálláshelyek listája is hosszú. Itt még főszezonban is adnak akár egy éjszakára is szállást. A motornak biztos helye van éjszakára, van külön ruhaszárítási lehetőség, tanácsokat kaphatunk a legjobb túrahelyekről és javítóműhelyekről, emellett fel vannak szerelve szerszámokkal a kisebb javításokhoz.

Másnap először pékséget kerestünk majd észak felé motorozva elértük túránk legészakibb pontját. Wildbach üdülővárosának nehezen megközelíthető központjában megreggeliztünk, aztán a 294-es úton délnek fordultunk. Ez az út az egyik legszebb élményünkként marad meg, kiváló minőségű, széles aszfalton, magas fák között motoroztunk a délelőtti napsütésben Freudenstadtig. Szombati nap volt, piacnap, és itt található Németország legnagyobb piactere. A házak négyszögletesen veszik körül a teret, ahol a vásárlás helyett inkább az árnyékban kerestünk menedéket. Rövid megállás után nem a főúton motoroztunk tovább, hanem mellette, a Zwieselberg alatt Schenkenzellig. Innen Tribergig mentünk, ami a kakukkos óra fővárosa, és itt van Németország legmagasabb vízesése is, 163 méter magas. Mellette van Schonachbachban a világ legnagyobb, ház nagyságú kakukkos órája. Nemrég a szomszédos faluban, Schonachban állítólag még nagyobbat épített egy helyi mester. Mi mindkettőt megnéztük, elég nagy volt mind a kettő. Akit érdekel, az még megnézheti Albert Schweitzer házát is, a közeli Königsfeldben. A látnivalók után Furtwangenben keletre fordultunk Donaueschingenbe, a Duna-forrást megnézni. Az erdő lassan elmaradt mellőlünk. Donaueschingen már síkságon fekszik, a forrást egy park közepén találjuk. Igazából egy szépen kiépített kút, mi nem találtuk nagyon érdekesnek, bár a magyaroknak kötelező program, ha a Fekete-erdőben járnak.

Visszamotoroztunk a Breg patak szép völgyén keresztül az 500-as útra. Éppen egy legelő szélén gyönyörködtünk a panorámában, amikor a helyi gazda quaddal meglátogatott és megkérdezte, hogy „ugye nem akarunk itt éjszakázni, mert…” Egyébként sem állt ez szándékunkban, ennyi vendégszeretet láttán után meg még kevésbé, ezért délnek fordultunk, és megkerestünk a Höllental (Pokolvölgy) híres szakadékát, a Ravenna-schlutot.

Este Oberried felső végén egy remek étteremben megvacsoráztunk, majd megint a hegyeknek fordultunk, és egy sípálya mellett találtunk nagy nehezen szállást. A nehézség oka az általánosan hasznosított legelők voltak, mindenütt villanypásztorral védett legelőket találtunk, kerítésbe ütköztünk, szabad helyet végül egy sílift állomása mellett leltünk.

Másnap reggel lemotoroztunk Todnauba, aztán megint fel a hegynek. Egy rövid, de annál szebb szakasz után meglehetősen elegáns helyen reggeliztünk az oberwiedeni elágazásnál. Ez a környék is meglehetősen kedvelt motoros hely, folyamatosan érkeztek a motorok. Innen egy másik úton mentünk vissza Schönau faluba (sajnos nem tudunk útszámról infót adni). A legmagasabb Fekete-erdei hegycsúcsra (Belchen 1414 méter) nem tudtunk felmenni, mert a csúcsra vezető utat lezárták. Ezért Schönauból egy lezáráson átvágva Müllheimbe motoroztunk. A lezárásnak köszönhetően egyedül mi lehettünk csak az úton. Müllheimben római fürdők vannak, de miután megint kezdett meleg lenni, nem vágytunk annyira a forró fürdőre...

Tegernauban balra fordulva - kicsit érintve a reggeli útvonalat - Staufen felé motoroztunk, igazi erdős, völgyes szakaszon, eredeti Schwarzwald stílusú házak mellett. Onnan a Münstertalon keresztül visszamotoroztunk a reggeli oberwiedeni elágazásig. Remélem, hogy aki olvassa ezt a rengeteg kis falunevet, térképpel eligazodik rajta. Itinert nem készítettünk előre, de akinek kell az írjon, megpróbálunk összeállítani egyet.

Tamás innen kuplung nélkül jött, mert a kuplungbowden feje leszakadt. Vasárnap délután hiába is kerestünk volna műhelyt, maradt a motorozás, csak lassabban. Megkerestük a helyi ADAC (német autóklub) ügyeletét, van-e a közelben szerelő. Nem nagy a hiba, csak fejet kell tenni a bowdenre – azt lehet csavarral ideiglenes megoldásként is. „Tegyék trailerre a motort, vitessék el a legközelebbi motorműhelybe és várják meg a holnapot” - hangzott a perfektnek tűnő tanács. Az ügyeletes német szakember tanácsát nem fogadtuk meg, délnek fordultunk.

A Fekete-erdőbe(n)

Lassan kifelé mentünk az erdőből, maradt egy kis rész – a délnyugati – ahol a bowdenfej miatt több bejáratlan utat hagytunk. Schöpfheimen keresztül értünk a Rajna völgyébe, ismét vissza a forróságba, majd vissza Zürichbe. Másnap Tamás kuplungbowdent keresett és cserélt a városban, és svájci körútra indult, amiről már egy másik túrabeszámolóban olvashattok. Visszafelé Magyarországra a motor ismét az autószállító vonatra került Feldkirchben. A vonat este 22:20-kor indult, 7:30-kor volt Bécsben, majd rövid motorozás után délben értem Budapestre. A megtett 1100 kilométer alatt a Fekete-erdőt tüzetesen bejártuk, a négy nap erre elegendő is volt. Ha esetleg több múzeumot, vagy látnivalót akarnátok beiktatni - erre a Schwarzwald minden lehetőséget megad -, akkor mindenképpen több napot kell terveznetek.

Így készültünk fel

Könyv:Die schönsten Routen im Schwarzwald, ISBN: 3-7654-4154-6
Térkép: Schwarzwald, 1:175 000, RV-Verlag, ISBN 3-575-11522-2