Átvágni Európán

2010.07.05. 07:04
44 hozzászólás


Tárgy: Motoros túrázás

Kedves Totalbike szerkesztőség,

Igazából egy motoros túrázásban tapasztalt személyhez szeretnék fordulni egy dilemmával, és az ismeretségi körömben nincs ilyen, ezért fordulok hozzátok (már évek óta rendszeres olvasótok vagyok).

Szóval: azt terveztem, hogy ezen a nyáron hazatúrázok Barcelonából Pestre és vissza Barcelonába az én kis motorommal. De mivel sosem tettem meg 150-200 km nél hosszabb távot egyszerre, ezért vannak fenntartásaim. Ha esetleg meg tudnátok válaszolni a kérdéseimet azért nagyon hálás lennék.

1. Nagy őrültség egy CBF 500-zal nekivágni 2000 km-nek egyedül?

2. Hány kilométert érdemes betervezni naponta?

3. Milyen pakolási módszert javasolnátok (a Honda hivatalos túradobozai hihetetlen drágák).

4. Milyen karbantartási műveleteket kellene elvégezzek útközben a motoron?

Nagyjából ennyi, ha esetleg van egyéb jó tanácsotok azt is szívesen (meg)fogadom!

Köszönettel,

Péter

Helló,

örülök a kérdéseidnek, mert aktuálisak és valóban nem foglalkoztunk mostanában a témával. Rögtön a megnyugtatásoddal kezdeném: nem, egyáltalán nem őrültség Honda CBF 500-zal túrázni. Könnyű, kezes, olcsón szerelhető és egész Európában ismerik; nem lesz komoly gondod, ha véletlenül valahol elromolna. De miért tenné? Egy kétezer kilométeres túra sokkal kevésbé megterhelő a motornak, mint az indítgatás meg a városi nyélgáz.

Barcelona és Budapest között végig tudsz autópályán jönni, ha sietsz, ezt válaszd. A géped tudja a 130-as utazót, ennél gyorsabban egy meztelen motorral fölösleges menni. Elfáraszt – olyankor sokkal nagyobb a balesetveszély. Emlékeim szerint a CBF kényelmes üléspozíciót enged meg, nem hinném, hogy nagyon megtörne.

Ha kevésbé rohansz, érdemes felfedezni Európát: ha így cselekszel, nagyjából 400 kilométerrel tervezz egy napra, ha pályázol, simán összehozol 5-600-at is. Én szeretek a hosszabb utakra szőlőcukrot vinni magammal – hihetetlenül felélénkíti a szervezetet egy kis plusz energia. Korábban egy kamionos boltban láttam béta-karotinos verziót is, az még a szemnek is jót tesz.

Annak ellenére sem vagyok a nagy dobozok híve, hogy jól és gyorsan lehet beléjük pakolni. Elégedett vagyok a hullazsáknak becézett óriási szatyrommal – erős, vízhatlan és gumipókkal vagy gurtnival könnyű feltenni. Szinte fillérekért kapható a nagyobb motoros boltokban, nem ismerem a kinti kínálatot, de feltételezem, hogy ott sem ismeretlen. Ha nem találnál, válassz univerzális motoros táskát, ezek az impregnált műszálas szatyrok szinte minden motor nyergére felszerelhetők. Én nem szeretek azok szíjaival bajlódni, ezért ha lehet ,az erőseb kábelkötegelővel rögzítem, majd ha kell, táborozáskor levágom – ilyen bilincs amúgy is jó, ha van nálad.

A mágneses tanktáska is praktikus, abba olyanokat tegyél, amire gyakran szükséged lehet: láncspray, defektspray, fényképezőgép, iratok, pénz. Ha megállsz, könnyen leveheted, akár kézitáskaként is funkcionálhat.

Ha minden rendben a motoroddal, akkor útközben nem nagyon kell hozzányúlnod. Persze a láncot meg kell kenni, de inkább megelőző átvizsgálásban gondolkodj. Ha az úton érne az esedékes olajcsere, akkor hozd előbbre, ellenőrizd a légszűrő állapotát, a láncét és annak kerekeiét. A gumikra is pillants rá, kellemetlen, ha útközben kell keresgetni. Az akku állapota sem elhanyagolható – nekem már ment tönkre olyan országban, ahol nem beszéltem a nyelvet, de ők sem másokét.

Pót izzó és biztosíték nem árt ha van nálad, de én akkor vagyok nyugodt, ha a táskában akad erős szalagragasztó és kétkomponensű, gyurmaként gyúrandó univerzális ragasztópaszta – ez még a fémet is megfogja. Nem hinném, hogy nagyon zabálná a Hondád az olajat – azért néha a biztonság kedvéért pislants rá.

Az esőruhát ne hagyd otthon, ha veled van, úgysem esik. Jó utat!

Zirig Árpád