Az üzlet nyélbe üttetett

2005.02.28. 12:49

Vég nélküli találgatások kísérték a nehéz anyagi helyzetbe került Aprilia krízisét. Terjedtek a rémhírek és a pletykák: ki, és milyen feltételekkel karolja fel az olasz gyár jövőbeni sorsát.

csik.jpg

Tavaly áprilisban meglepő hírek érkeztek: az Aprilia feje felett átcsapott a tenger, és az adósságokkal küszködő, harmincas éveiben járó motorgyárban leállították a termelést. A pénzügyi problémák a márka rajongóit váratlanul érték. A japán gyárak elsöprő uralma mellett a rendkívül költséges fejlesztések és a versenyzés is nyeli a pénzt, így a látszólag virágzó, az Aprilia mellett a Moto Guzzit és a Laverdát is istápoló vállalat fizetésképtelenné vált.

Kis Aprilia történelem:

Az Aprilia eredete közvetlenül a második világháború utánra datálható. Cavaliere Alberto Beggio Noale-ban megalakította kerékpárgyárát. A kis üzemet Alberto fia, Ivano Beggio örölkölte, aki különösen erős vonzalommal viseltetett a motorkerékpárok iránt. 1968-ban megvalósította álmát: elkészült az első, kék-arany színekben pompázó 50 cm 3-es Aprilia motorkerékpár, a Colibri. Két év múlva követte a Scarabeo, mely ma sem ismeretlen az Aprilia palettában, bár ekkor még egy terepmotor viselte ezt a nevet.

1974-re az Aprilia mérnökei kifejlesztették az RC125-öt, melyet a Milano Motor Show-n mutattak be, ezzel elindult a sport és az utcai motorkerékpárok gyártása. Az első olasz bajnoki címet 1977-ben szerezte meg a cég, mikor a 125-ös és a 250-es kategóriákban is nyerni tudtak, és a világbajnokságon a hatodik helyet csípték meg debütálásuk évében.

2000-re az Aprilia Európa második legnagyobb motorkerékpár és robogó gyárává nőtte ki magát, 50 cm 3-estől 1000 cm 3-ig összesen 240 000 jármű hagyta el a gyárat.

A problémák ellenére az Aprilia nem hagyta el magát, útjára indította az Aprilia Sports City-t, az SR 50-est, az új Nevada 750-est és a Moto Guzzi limitált szériáját, az MGS 01-et, valamint elnyerte a konstruktőri világbajnoki címet a 125 GP kategóriában, és első próbálkozásra sikerült megszereznie a World Supermoto S2 címet.

A végromlástól ismét egy kölcsön mentette meg az Apriliát, ezzel egyidejűleg megindult a vevővadászat. Több érdeklődő is jelentkezett, így először a Ducatival kezdték meg a komolyabb tárgyalást, de sehogy sem tudtak megegyezni, így a Ducati ajánlatának elutasítása után a Piaggio konszern csapott le az Apriliára. Az augusztus óta tartó egyezkedés tavaly év végén lezárult, a Piaggio Csoport (a Piaggio & C SpA holding-társaság) befejezte és végrehajtotta az Aprilia Csoport szerződésbe foglalt megvásárlását, egyúttal egy új Európai Csoport jött létre a motoros kétkerekűek világában.

Az új csoport az egyik legteljesebb, egyben legegyedibb termékskálával dicsekedhet a piacon. Az 50 cm 3-es robogóktól az 1000 cm 3-es motorkerékpárokig terjedő termékskála olyan nagynevű márkákból áll, mint a Piaggio, Gilera, Vespa, Aprilia, Moto Guzzi és a Laverda. Minden bizonnyal ez a csoport lesz a legnagyobb a kontinensen, tervezett éves bevétele 1,5 milliárd euró feletti, termelési kapacitása pedig évente több mint 600 000 jármű. 6 000 alkalmazottjával és 8 ipari üzemével a csoport az európai piac 24%-át uralja.

Az egyes márkák megtartják önállóságukat a termékfejlesztést és a márkakereskedői hálózatot illetően. Az egyesülés előnyeit a szállítás, alkatrészfejlesztés, az alkatrész-garancia és -ellátás folyamán fogják élvezni a márkák - és végeredményben a vevők.

Az Aprilia két új járművel vág bele a 2005-ös évbe. Az egyik a Pegaso Strada, a másik az Atlantic 500 Sprint, melyeket tavaly ősszel a müncheni motorkiállításon mutattak be. A Moto Guzzi a közeli jövőben indítja útjára a Breva 1100-at, és még ebben az évben kibocsátja a gyönyörű és régóta várt Griso 1100-at.

2004. az Aprilia számára rendkívül sikeres év volt a Gyorsasági Motorkerékpáros Világbajnokság 125 cm 3-es és 250 cm 3-es kategóriáiban, és 2005-ben is küzdeni fog az első helyekért. Ezzel szemben a MotoGP kategóriában egyelőre felfüggeszti jelenlétét, és a versenyágak fejlődését nyomon követve június végéig eldönti, hogy a MotoGP-ben vagy a Superbike VB-n folytatja tovább a versenyzést.
Ezen kívül a Supermoto S1-es, S2-es, valamint a Motocross és az Enduro MX1-es és MX2-es kategóriáiban fog versenyezni.

A Piaggio Csoporttal együttműködésben az Aprilia 2005-ös éve minden bizonnyal sokkal sikeresebb lesz, mint eddig bármelyik.

A VÁLLALAT

Az Igazgatótanács elnöke Roberto Colaninnio, az ügyvezető igazgató Rocco Sabelli, a vezérigazgató Gianclaudio Neri lett. Ezen kívül kinevezték Ivano Beggiót - az Aprilia eddigi mindenható urát - tiszteletbeli elnöknek.