Simsont a vegyesbolt elől

2005.06.15. 12:58

A Simsont szeretik legjobban a hazai tolvajok - derül ki a rendőrség 2004-es körözési statisztikájából. Kapósak a japán motorok, fokozottan kell vigyázni a Yamahára, a Suzukira és a Hondára is. Az ellopott motorok negyede kerül csak meg.

A tavalyi évben 1614 esetben rendeltek el országos körözést motorkerékpárral kapcsolatban - mondta Szőgyényi Zoltán alezredes, a rendőrség körözési osztályának vezetője. Ha ezt a számot összehasonlítjuk a 2004-ben ellopott 7459 összes gépjárművel, akkor világosan látszik, hogy a motorokat forgalmi számarányukhoz képest nagyon kedvelik a tolvajok.

Ennek oka a szakemberek szerint az autónál könnyebb elköthetőség, ami főleg az olcsóbb kétkerekűek - lásd Simson a vegyesbolt előtt - esetében játszik szerepet.

A tavalyi toplista élén - mint a korábbi években - a Simson robogó áll a statisztika szerint. A már hosszú ideje nem gyártott egykori NDK-s motorkerékpárból még nagyon sok fut a városokban és vidéken is, nem csoda, hogy népszerű a tolvajok körében. A Simson esetében nem valószínű, hogy a pénzszerzés az első számú indíték, előfordulhatott nem egyszer, hogy egy kis motorozás kedvéért vették kölcsön. Ebből a típusból 371 darabot tulajdonítottak el tavaly.

A régi idők motorjai közül az MZ is népszerűnek mondható a tolvajok körében. Ebből a típusból 59 fogyott tavaly, ám ez az eredmény mindössze a toplista hatodik helyére elegendő. Rögtön utána, a hetedik helyen áll a csehek büszkesége, a Jawa.

Akár büszkék is lehetünk a hazai gyártmány értékállóságára, ugyanis 2004-ben még mindig lopják a Pannónia-Csepel motorkerékpárokat, szám szerint nyolc tűnt el. Ezzel a legendás motor, amelynek legfiatalabb példánya is több mint 30 éves, az egykori szocialista gyártmányok közül a negyedik legkeresettebb gép a feketepiacon, a teljes listán pedig a 14. helyet foglalja el, holtversenyben a BMW-vel és megelőzve a Harley-Davidsont! (A nosztalgia egyébként a magyar autótolvajokra is jellemző, az ő 2004-es TOP10-es listájukon megtalálható még a Lada, a Trabant és a Skoda is.)

Az elmúlt 5-6 év motorpiaci fellendülése is tükröződik a lopási listán. A legnagyobb eladásokat produkáló három nagy japán cég, a Yamaha, a Suzuki és a Honda üldözőbe vette a Simsont, és várhatóan néhány éven belül el is hagyja. A második legkeresettebb motor ennek megfelelően a Yamaha, a harmadik a Suzuki, a negyedik pedig a Honda. (Bár biztos sokakat érdekelne, a rendőrségi statisztika csak típusokra bontható, azon belül modellekre nem.)

Nagy a robogók aránya az eltulajdonított japán motorok, sőt a teljes motorkerékpár vertikumon belül. Ezt bizonyítja, hogy a japánokat itthon a hagyományosan robogóban utazó márkák - Aprilia, Piaggio, Gilera - követik.

A klasszikus terepmotorok és sportmotorok is igen kedveltek a tolvajok körében. Erre lehet következtetni, hogy KTM-ből és Kawasakiból viszonylag sokat (huszonhatot és huszonkettőt) loptak el 2004-ben.

A statisztika szerint az ellopott motorok 20-25 százaléka kerül meg. Rendőrségi szakértők szerint a drágább nagymotorok esetében igaz lehet, ami a lopott autókra is vonatkozik, azaz többnyire megrendelésre lopják őket. Ezeket szinte minden esetben külföldre viszik, vagy szétszerelve alkatrészként értékesítik. Elsősorban a zöldhatáron keresztül, vagy hamisított okmányokkal a határátkelőhelyeken próbálják külföldre juttatni a lopott járműveket.

Szakértőnk arra is felhívta a figyelmet, hogy a statisztikák értékelésekor figyelembe kell venni, hogy az adott gyártmány milyen arányban szerepel a magyarországi gépjárműparkban.

A 2004-ben eltulajdonított motorkerékpárok gyártmány szerinti listája:

Loptál-e már Simsont?

Simson 371
Yamaha 257
Suzuki 170
Honda 169
Aprilia 111
MZ 59
JAWA 54
Piaggio 52
Gilera 41
KTM 26
Kawasaki 22
Peugeot 10
BMW 8
Csepel 8
Harley-Davidson 7
Cagiva 6
Puch 6
Benelli 5
Husqvarna 3
Moto Guzzi 3
Vespa 3
Egyéb 223
Összesen: 1614