Megvan az első ezer!

2007.04.27. 10:18
0 hozzászólás
A Népítélet rovat motoros verziójában január 15-én kezdtük gyűjteni a tulajdonosok beszámolóit ajnározott kedvencükről, gyűlölt ellenségükről, kényszerű kompromisszumukról, beteljesült álmukról, szörnyű tévedésükről. Mára négyjegyűbe fordult a számláló, több mint ezer motoros ítélet gyűlt össze. Régóta rotyog már a cefre, itt az ideje az első lepárlásnak, kortyintsunk egyet a javából!

Bő három hónap alatt 1000 motoros ítéletet kaptunk. Köszönjük! Aki már írt motorjáról, örüljön velünk, aki még nem, írjon gyorsan! És mindenki olvasson, megéri, jópofa dolgokat írtatok nektek!

Nagyok

Bizony, már a motorok Rolls-Royce-áról, a Gold Wingről is kaptunk kritikai elemzéseket. "A szél- és esővédelem tökéletes, és ha nem kell megállni, esőben is száraz maradsz. Az ülések kényelmesek, nem egy alkalommal 1200-1400 km-t megtettünk egy nap alatt, persze ilyenkor a feleségem többször elaludt a hátsó ülésen, olyan biztonságérzetet nyújt a háttámla."

Van ítéletünk a termetes BMW K1200GT-ről: "Mivel alacsony vagyok (165 cm) az első túrán többször álló helyzetben eldőltem, mert csak lábujjhegyen tudtam megtartani a motort." Írtatok nekünk a H-D Road Kingről: "Nagyon kényelmes vele közlekedni, a hatalmas tömeget hamar meg lehet szokni (320 kiló a száraz súlya), nyomaték van bőven."

És beszámoltatok a Yamaha FJR 1300-ról: "A középső doboznak sajnos van egy olyan tulajdonsága, hogy valahol 190 környékén egy kicsit elkezd tőle kacsázni a motor hátulja. Először ettől az embernek halálfélelme lesz, de aztán rájön, hogy ilyenkor nem fékezni kell, hanem tovább húzni a gázt."

Kicsik

Motorizált életét a jogosítványtól kezdett időszámítás előtt robogóval kezdő fiatal, kenyerét városi cikázással kereső futár, környezettudatos, keveset kipufogni vágyó yuppie, türelmetlen, a dugóban kormányon dobolás helyett más megoldást kereső autós; ők a robogósok.

Van, aki délkelet-ázsiait használ, mondjuk egy Kymcót, és szereti: "Már 6453 km-t tettem bele ez alatt nem volt semilyen probléma. A szervizek olcsók voltak. Az 1000 km-es szerviznél vették ki a fojtást, olajat cseréltek. Fojtással 55 km/h volt a max. Miután kivették máris felugrott 64 km/h -ra." Van, aki kínait, és utálja: "250000 ki az ablakon. Még csak úgy néz ki, mint egy robogó, nagyon kezdő a cég. A dílerek huhogják, hogy JOG-blokk, de acél helyett cukorból, szörnyen pontatlanul."

Van, aki franciázik és élvezi: "Mert ugyanennyi pénzért kaphattam volna kínait is, újat, de inkább a használt oroszlános! Amikor először kipróbáltam, meglepődtem, mennyire húz, kellett is pár nap, amire megszoktam, hogy indulásnál a gázzal csak óvatosan, finoman szabad bánni." Akad, aki a japánokat szereti piszkálni : "Gyorsan elrepült az első szervízhez szükséges 600km-el, amikor is némi felárért kiszedettem a kipufogóba és a variátorba beépített folytást, valamint beállítattam a karburátort, mert nagyon sokat evett a drága."

Gyorsak

Ha motor és sebesség, akkor Hayabusa. A vadászsólyomról eddig hat ítéletet kaptunk, a Pénisznövelő túraisten a kedvencünk, ami így kezdődik: "Pár GSXR750 után gondoltam, kipróbálom a dagadt madarat."

Aki a 300 alatt maradó, de fürgébb jószágokat kedveli, kisebb Gixerekről is olvasgathat, mondjuk erről a szomorú véget ért 600-asról: "Marha jó kis élménymoci volt! Nagyon szerettem, míg össze nem törtem. Amire vigyázni kell, hogy 6000 fölött megjön az a bizonyos "még begyújtom" a rakétákat hatás és ez gyakorlatlan kezekben akár egyenlő a halállal!"

Rücskösek

Egyesek szerint jó dolog térddel-könyökkel ellenőrizni az aszfalt minőségét a kanyarokban. Mások meg úgy gondolják, nincs is annál kellemesebb, mint remegő végtagokkal, sártól csöpögve letámasztani a motort. Ők vesznek például papírmentes 125-ös Aprilia Tuareget (megkímélt, hobbi célra): "Aszfalton is baba de nem igazán oda való. Mivel én inkább terepre akartam vele menni ezért olyan gumikat is vettem rá, ezek meg asztfalton nem igazán alkalmasak mocizásra. Kompromisszumot meg nem akartam."

Persze nem minden endurós, krosszos maradéktalanul boldog. Akadnak elgyötört Gas-Gas tulajok: ( "Jó motornak tűnt, de nem az. Sokszor elromlott. Nem írok most többet róla, mert még mindig felbosszant ez az elátkozott vas.")

És persze vannak elégedett KTM-esek is: "Hihetetlen jó motor, méteres köveken el lehet rajta lavírozni, 1-1,5 méteres függőleges falakon fel lehet vele menni, mély dagonyákban, s a krosszpályán se kutya. Ha valahol nem bírsz vele elmenni, nem foghatod a motorra, csak az ügyességedre és a kondidra, mert az bizony kell hozzá!"

Szocik

Érthető módon a legtöbb ítélet a néhai KGST-gépekről érkezett: negyven év az negyven év. Sokan vannak, akik szerették, szeretik MZ-jüket: "A gépnek lelke van, ami azonnal megérinti a hozzáértőket. Nem is adom el, legyen egy emlék az unokámnak abból a korból, amikor még nem létezett az a kifejezés, hogy tervezett elavulás.".

Jaj, nehogy kitörjön a féltékenységi háború: és persze számosan imádják Jawájukat: "Nem mondom, hogy azért a pénzért nem kaptam volna egy jó ETZ-t, de nekem a Jawa jobban tetszik és kész. Sokat használtam és nagyon szerettem, szívató fel és már indult is."

Ritka, de olyan is akad, aki gyűlölte a szocializmus kétkerekű örökségének egyik-másik darabját: "Új Simsonra nem volt elég pénz és hiába érveltem egy használt Simson mellett - a szülői verdikt az volt, hogy csak az új motor a megbízható. Azóta tudom, hogy ha egy konstrukció szar, akkor hiába minden."

Hazai motoros nemzedékeket indított el és indít még ma is, szinte kizárólag szeretettel említik a volt vagy mai tulajdonosok a Simsont ( "Eddig volt már ilyen motorom: yamaha dt80, piaggio zip, suzuki sepia, honda dj, malaguti f15 firefox, meg ami most nem jut eszembe, és a világítása a simsonnak messze verte az összes motorét!">), a Babettát ( "Dekompressziós kallantyú be, szivató be, gáz háromnegyed állásba, egy tekerés és életre kel a papíron 1.5 DIN lóerő.")

Ex-szocik

Az MZ, a Jawa, az Ural nem írta le magát a szocializmus európai bukásával, a márkák élnek ma is. Nálunk is! MZ 1000S: "egy igazi generációs kapocs fiatalok és idősek között. Ennél feltűnőbb motort nem is választhattam volna. IMÁDOM!". Jawa 350 Tramp: "nem jön velem szembe percenként egy másik (Budapesten ez az egyetlen darab)". Ural Wolf: "ha feelinget keresel, és nincs kétszázmilliárd forintod egy hádéra, és mondjuk leszarod az aerodinamikát, és szeretnél egy olyan vasat, ami ólmozott 95-ből 3,5 litert kortyol 100-on, és leveri a vesédet, akkor a rockbájk jó választás neked."

Magyarok

És persze ott vannak a magyar motorok. Huszonegy ítélet szól a Pannóniáról, hét a Danuviáról, egy a Csepelről (ejnye, csepelesek!) A könnybelábadó nosztalgikus megemlékezések mellett ( "A vége 130 körül alakult, de ezt nem szerette, az öntöttvas henger hajlamos a melegedésre. 90-et kényelmesen lehetett vele tartani") számos elgyötört, de büszke honfitársunk számolt be szépen helyrepofozott nemzeti örökségünkről ( "Amióta átesett a restauráción, azaz mióta én használom, már szinte minden baja volt! Az alapvető problémák mellett (eltörött az aluöntvény stander) volt számos más!"). Új magyar motor sajnos nem sok akad, de a Gaiáról azért van pár ítéletünk: "két nagyon fontos jó tulajdonságát kiemelném: a jó futóműgeometriát és a fékeket".

Zárszót is egy pannóniástól lopunk: "Hozd rendbe te is, ha módodban áll!!!!!"> És aztán írd meg nekünk!