Kétkerekű rekorderek

2005.05.20. 14:31

A motorosok őrültek. Sebességőrültek, gyorsulásőrültek, motorőrültek - egyszerűen bolondok. És erről az őrültségükről bizonyságot adnak évről évre.

A sebességhajhászás őrülete szinte egyidős a motorkerékpárokkal. Ernst Hene, a BMW gyári pilótája 1929. szeptember 29-én sebességrekordra készült. Egy BMW-motorkerékpár-alapú, kifejezetten sebességrekord-döntése készült motorral 216 km/h-s rekordot állított fel. Nyolc évvel később egy 500 cm 3-es kompresszoros BMW-vel (a formára utalt elnevezése is, Ei, azaz tojás volt a beceneve a járgánynak, és 108 lóerős volt!) 279,5 km/h-val mérték be. Ezt a sebességrekordot 1937. november 28-án állította fel, és 14 évig senki sem tudta megdönteni.

Billy Baxter 2003. augusztus 2-án Kawasaki ZX12 Ninjájával új sebességi rekordot állított fel a Boscombe Down repülőtéren, az angliai Wiltshre-ben. Az új világrekord 265,33 km/h volt. Mielőtt valaki felhorkanna, hogy ezzel a motorral ő is bármikor, sőt bárhol képes lenne azonnal túlszárnyalni ezt a sebességet, hozzá kell tennem, hogy Billy Baxter a vakon motorozás rekordját állította fel azon az augusztusi napon. Billy 20 éves kora óta az Angol Királyi Lovasezrednél szolgált. 1997-ben Boszniában teljesített szolgálatot, itt vesztette el látását egy balesetben. A rekordkísérlet során két szellemmotoros is kísérte Billyt, rádiós kapcsolatban voltak vele, és instrukciókkal irányították. Billy Baxter az addig érvényes rekordot 38 km/h-val döntötte meg, teljesítménye bekerült a Guiness-rekordok könyvébe.

Nem csak szigorúan motorkerékpárral állítanak fel motoros sebességrekordokat. 2002. augusztus 13. az extrém korcsolyázó Dirk Auer soros korcsolyával húzatta magát az akkoriban éppen a Kawasaki színeiben versenyző Andrew Pitt vezette tuningolt ZX-12R-rel. Ketten együtt 291,8 km/h-s sebességre gyorsultak. A görkoris rekorder valószínűleg nagyon spéci csapágyakat szereltethetett korijába, mert az 5 cm átmérőjű görgők ennél a tempónál 30 976-szor fordultak percenként, más szóval 516-szor míg egyet számolsz.

A magyarok sem hiányozhatnak a rekordok könyvéből. Borsay Szabolcs Suzuki GSX-R1000 motorkerékpárján 200,9 km/h-val száguldott a sármelléki repülőtéren. A motor ismeretében gyanús lehet, hogy Szabolcs sem a hagyományos módját választotta a motorozásnak. A magyar streetfighter háttal a menetiránynak kormányozta gyors motorját. Tette ezt a világon legelőször, ezzel neve bekerült a Guiness-rekordok könyvébe.

Sokaknak meglepetés, de a leggyorsabban motorkerékpár egy Harley-Davidson. Na, nem éppen olyan, amilyenek a milwaukee-i gyártósorról legördülnek. Az amerikai Dave Campos Easy Ridernek keresztelte a 7 méter hosszú, két darab, egyenként 1500 cm 3-es Ruxton Harley-Davidson blokkal hajtott járművét, amelynek nyergében 1990. július 14-én 519,609 km/h sebességgel hasított az Utah állambeli Bonneville sós síkság felszínén. Hivatalosan is elismert eredményét azóta sem tudta megdönteni senki.

Nomen est omen, azaz a név intő jel. A leghosszabb motorkerékpárt egy bizonyos William Longest építette barátaival, Rick Dozerrel, Bill Deckerrel és Rob Moore-ral. A hosszú gép, mi is lehetne más, egy Harley-Davidson chopper, tengelytávja nem kevesebb, mint 8,9 méter. 2003 június 15-én próbálták ki Kentuckyban, közúti forgalomban.

2003. augusztus 15-én (úgy tűnik, az augusztus a rekordkísérletek hónapja) állította fel Craig Jones Stunt riding Európa bajnok az első keréken gurulás rekordját Floridában. Egy egész kis mértékben módosított Buell XB12R első kerekén 266 métert gurult, közben a hátsó folyamatosan a levegőben volt.

A legkisebb motorok sebességrekordját egy 2 cm 3-es motorral a Mcleish testvérek tartják. A mini Streamlinert a Bonneville sós síkságon 93,72 km/h-val mérték be. Az aprócska hajtómű nitrometánnal üzemel, és percenkénti fordulatszáma meghaladja a 36 000 1/min-t.

A világ legkisebb üzemképes motorja azonban mégsem ez. Egy svéd motorépítő, Tom Wilberg készítette az alig gyufaskatulya méretű kismotort. Első kereke 16 mm, a hátsó 22 mm átmérőjű. A tengelytáv 80 mm és az ülésmagasság mindössze 65 mm! A mikro jármű 1,1 kg-ot nyom, és 0,3 lóerős motorja 2 km/h-ra képes felgyorsítani. A méreteiből adódóan nem lehet túl kényelmes rajta az utazás, pedig építője képes volt rajta több mint 10 métert megtenni.

És a legnagyobb motor is ugyanehhez a Tom Wiberghez fűződik. Bigtoe-nak, azaz nagylábujjnak nevezett motorja 2 méter 30 cm magas, 100 km/h-val képes menni, és 80 000 dollárért adná el gazdája. A szörnyeteg hajtásáról egy Jaguár V12-es motorja gondoskodik, hidraulikus kormányzású, és természetesen a hatalmas motoron helyet kapott egy 500 wattos hifirendszer is.