Mit ér a teszt, ha TotalBike?

2004.01.26. 11:52

A magyar motoros újságírásnak nem sok hagyománya van. Alig másfél évtizede tűntek fel az első olyan újságok, amik kizárólag a motorozással foglalkoztak. Kicsi piac a motorosoké - ez még most is így van -, és a legtöbbször egy-két megjelenés után nyomtalanul eltűntek a nekik szóló újságok. Nagyon sokáig a Motor Revü volt az egyetlen sajtótermék, ami életben bírta tartani magát.

Most már van több nyomtatott újságunk, ugyanennyi internetes portál, és a motoros boltok is megszaporodtak. Majdnem minden gyárnak van képviselete Magyarországon, a motoros felszereléseket forgalmazó cégeknek köszönhetően már régóta nem kell nyugatra utazni semmiért sem.

Azt hinnénk, ilyen környezetben a motoros újságírás gyakorlata is hasonlít a nyugat-európaihoz, de sajnos van olyan örökség, ami még a hét szűk esztendőből maradt ránk: A motoros cégek nem szoktak hozzá a bírálatokhoz. Ezt még abból a korból örököltük, amikor a téma nem hevert az utcán, hanem kutatni kellett utána. Az importőrök nagyon kevés motort hoztak be, érthető okokból tesztre már nem jutott.

A felszerelésekre ez még inkább vonatkozott. Többnyire azokról a ruhákról és sisakokról írtunk, amit magunknak megvettünk. Ha mégis kaptunk valamit egy-egy kereskedőtől, azt mindig azzal adták ide: "aztán jót írjatok ám!" Ha mégis bekerült valami negatívum a tesztbe, hát megnézhettük magunkat, mikor legközelebb kértünk bármit is! A motoros újságíróknak (és ez vonatkozik az autósokra is) egy diplomata érzékével kellett egyensúlyozni a kereskedők sértődése és a saját szavahihetőségük megőrzése közt.

   
  Tisztelt Cím!
 
  "Fapados bukósisak" néven Grex G06 bukósisakteszt a közölt fogyasztói ár, belső kialakítás és külsőségek terén számos valótlanságot tartalmaz. Az állítólagos teszthez egy több éve forgalmazott terméket állít szembe a jelenleg kialakított reklámfelületekkel. Véleményünk szerint több szánalmas, de lejáratásra és hitelrontásra alkalmas elemet tartalmazó iromány - a jogi lépések elkerülése végett - kiigazítást igényel.

Személyes véleményem, hogy egy tesztsorozat már kezdeti stádiumban hitelét veszti a sorozat többi része is értéktelené válik. Mellékletben megküldöm az aktuális terméksor egyik típusáról készült fotókat. Üdvözlettel
Té-2 BT
Tóth Zoltán

A címben szereplő kérdést is az egyik sisakteszt megjelenése után tette fel az importőr, amikor egy ugyanilyen című cikket írt saját honlapjára, ami a mai napig is ott olvasható. Felmerült benne sok más kérdés is, ami esetleg megkérdőjelezheti egy szakmai (tehát nem reklámcélú) teszt hitelességét. Legjobb lesz, ha megválaszolom mindegyiket, és akkor rögtön megtudjuk: mit ér a teszt, ha TotalBike?

Előveszem újra a Grex G06 típusú sisakot, és felidézem a cikk írásának apró kis részleteit. Kezdem ott, hogy mivel nem reklámot írok, ezért bizony vannak olyan tesztek, amikor nem egyeztetek a gyártóval vagy az importőrrel, hanem bemegyek egy motorosboltba (szerencsére a kapcsolataim elég jók), és kölcsön kérek egy sisakot. Olyan is volt már, hogy a saját vadonatúj fejvédőmről mondtam véleményt, de ilyenkor elég nehéz elkerülni az elfogultságot. Bár ez nem is baj, hiszen ha egy minden sisakban csak a rosszat kereső motoros újságíró kiválaszt magának valamit, akkor az talán még szakmai véleménynek is elfogadható.

Az importőr szerint a tesztelt sisak már nincs forgalomban. Nos, ahhoz képest nekem igazán könnyű volt felfedezni több társával együtt nem egy motorosboltban. Még reklámban is megtalálható a Motor Revü 2003/11. számában (a budapesti Motorrad hirdetésében). Ráadásul a Grex honlapon is szerepelt a teszt időpontjában. Nem a módosított, G06 II jelzésű, hanem a mi szépen kiválasztott tesztsisakunk, a néhai Nolan N27 klónja. A korlátozott felfogású újságíró szerint pedig amit reklámoznak, árulnak, sőt a hivatalos (internetes) kínálatban is szerepel, az bizony forgalomban van, tehát tesztelhető. Hiszen a vevőt az érdekli, amit megvehet a boltban, nem a jövő évi modell fényképe.

Egyet elismerek: a grafikája valóban már egy régebbi évjárat, de a csíkozás talán nem befolyásolja a szélzajt és a stabilitást.

Állítólag rosszul adtam meg az árat is. Pedig biztosra akartam menni, ezért a Grex honlapján szereplő 14370 forintot írtam a tesztbe. Ha tévedtem, hát nem vagyok egyedül. Ha már az importőr se tudja?

Sajnálom, ha félreérthető volt a "gyalázatosan olcsó" kifejezés, amit nem a minőségre, hanem a tíz évvel ezelőtti JHL sisakok árfekvésére használtam, ami így akár dicséretnek is felfogható. Lehet, hogy ez némiképp irónia volt, de a folytatás már nem. Ha egy sisak csúnyán viselkedik kétszáz körül, esetleg a színvonala hajszálpontosan megegyezik egy tíz éve tervezett bukóval, akkor arról fogok írni és nem a süket csendről vagy a szupermodern párnázásról. A sisakoknál az ár és a minőség szorosan összefügg, aki olcsó sisakot forgalmaz, az törődjön bele, hogy lesznek üzleti sikerei, de nem a Hayabusa- tulajdonosok között.

Hát ennyi. Nem kell azon tépelődni, hogy ki és miért adta nekem azt a Grexet! Teszt kell, téma kell, és a mindennapi megélhetés utáni hajszában pont a Grex G06 akadt a kezembe. Azt pedig nem mondhatom, hogy halk susogás és űrhajós szkafandereket megszégyenítő pontosság jellemzi a tesztsisakot, mert ha valaki ezért veszi meg és véletlenül felismer egy lámpánál, a saját sisakjával ver le a Suzukimról. Ja, és a szavahihetőségemnek is annyi.

 
  Szóljon Ön is hozzá!
 
  Írja meg saját tapasztalatait, véleményét vagy ellenvéleményét: ide .

Kedves Richard!

Úgy gondolom, hogy miután 1 teljes szezont lehúztam a GREX G06 típusú sisakjában, hozzászólnék egy pár szó erejéig a Tóth Úr által reklamált cikkhez.

Amikor megvettem a sisakot, még egy robogóval faltam a kilométereket. Akkor úgy gondoltam, hogy egy nagytestű "robihoz" zárt sisak dukál. Ezért elkezdtem keresni, egy nem túl drága tetszetős sisakot, aminek a fényezése passzolt a géphez. Így jutottam el a GREX- hez. Árban pont ideális volt, a fényezés, pedig megfelelt az elképzeléseimnek. Fél évéig robogóztam benn e, amire szerintem, ha az embernek nincsenek extra kényelmi elvárásai, teljesen ideális. De jött a változás, és megvettem életem első nagymotorját! Tapasztalatom szerint, 90 km felett már annyira fütyül, zúg, hogy még éppen elviselhető! De felette lévő sebességtartományban már szinte elviselhetetlen. A plexije pár csepp eső után, és persze 10 fok alatt bepárásodik. 1 év után, a csatnál, a műbőr teljesen berepedezik, és szétdörzsöli az ember állát. Javaslom a tisztelt Tóth Úrnak, hogy ugorjon fel az aktuális mocijára (már, ha van neki), és induljon el túrázni a GREX G06-ban. Néha ázzon el, és lásson ki a sisakrostély mögül, néha menjen füldugó nélkül pályán, tartósan 130-al. Próbálja ki milyen stabil 200 környékén, ha csak le nem szakítja a szél a fejét, mivel annyira dobálja a szél a sisakot! Miután mindezt megetette, vegyen fel 1 középkategóriás bukót, mondjuk úgy 50.000,-Ft os kategóriát. Teljesen mindegy melyik gyártótól, csak mondjuk ne a GREX-ből, (ha emlékeim nem csalnak, nem is nagyon van ilyen belőle) és írja le az őszinte véleményét. Mindezek ellenére, a GREX G06 nem rossz sisak a maga árkategóriájában. De ahogy te is említetted: Hayabusa tulajdonosoknak nem ajánlom, de nem is valószínű, hogy megfordult a fejükbe, hogy ezzel a fejfedővel örvendeztessék meg magukat!

Végezetül további jó munkát és sok sikeres tesztet kívánok!
Üdvözlettel: Kovács Péter

Szia!

Magam is a vitatott modellt használom és a negatívumokat csak megerősíteni tudom. Hozzátenném még, hogy az állvédő vonalában a habszivacs hajlamos a repedezésre, de ezt ragasztóval orvosoltam. Természetesen az ára miatt választottam, ezért nem is vettem zokon a minőségét. Ráadásul az enyémen matrica sincs! :) Nem nagyon közlekedek 120 fölött így még elviselhető. A forgalmazónak felesleges aggódnia, mert ebben a kategóriában nincs ellenfele és mindíg lesznek hozzám hasonlók, akik ezt tudják megfizetni.

H.Csaba-Budapest

Szia kedves Richard!

Én teljesen reálisnak tartom írásodat. Mivel nekem egy pontosan olyan Grex-em van amiről te írtál csak ennyit tehetek hozzá:
-Vettem egy MZ-t és nem volt bukom, mivel a motor került 70-e Ft-ba logikus, hogy nem tellett egy 40e Ft-os sisakra mellé.
Körbe érdeklődtem megnéztem az árakat és hát megvettem életem első zárt bukóját, a Grex-et.

Ez a sisak tökétesen megfelel az én célcsoportomnak, azaz olcsó motorhoz olcsó sisak, ami azért védelmet nyújt. DE tisztában voltam vele, hogy ha nagyobb motorom lenne már nem felelne meg a célnak. Most vettem egy Bandit-ot ami már 700 e Ft és így nem fogom sajnálni a 40-60e Ft bukósisakra sem mellé. Én számomra egyértelmű, hogy a Grex ezt a típust a magamfajtáknak tervezte akik nem is tudnak gyorsan menni, de azért biztonságra vágynak. Viszont azon nem értem miért háborodik fel a forgalmazó, hogy azt írtad, hogy 200 felett már messze nem veszi fel a versenyt a magasabb nívójú bukósisakokkal? Hát persze, hogy nem! De nem is ezért vesszük és ezzel tisztában vagyunk. Senki nem állította, hogy egy sisak ennyi pénzért ilyen minőséget nyújt. Ezzel remélem minden jövőbeli Grex vásárló tisztában van. Amúgy én nagyon meg voltam megvoltam vele elégedve és mindenkinek ajánlom akinek vékony a pénztárcája és lassú a motorja.

Megértem, hogy nehéz pártatlanul írnod, de arra bíztatlak, továbbra is ezt az utat kövesd, mert ezért olvassuk szívesen a cikkeidet és nem verünk le a motorodról a lámpánál.

Üdvözlettel:
Molnár Tamás

Kedves Richard!

Teljes mértékben igazat adok neked. Úgy néz ki, a magyar motorkereskedők, tisztelet a kivételnek, a pénzhajhászásra megérettek, de a kritikára nem. Nekem is olcsó sisakom van, egy általatok régebben tesztelt, de ez nálam csupán kényszer megoldás. Sajátos praktikákkal segítettem némileg a hiányosságain, de egy nagymotorhoz jó sisak kell. Személyes tapasztalataim is azt mutatják, hogy ha az ember bemegy egy kereskedőhöz, nem őszinte egy eladó sem. Minden, a vendég által megnézett és felpróbált sisak, a maga kategóriájában a legjobb. "Ne adj Isten" az ember megemlíti egy sisak típusnak a hibáit, mert vásárlás előtt vette a fáradságot és utána nézett több helyen, hogy objektív véleményt alkothasson magának, az eladó besértődik, és ilyenkor jönnek a :"Hogyképzeledhogyilyetmondaszasisakomrólteköcsöghanemtetszikneveddmegb..meg!!Hülyemotorosbarom!!" háttérgondolatú szépen fogalmazott, ámde félreérthetetlen magyarázkodások. A Gyártó nem ezt mondja -, Eddig senki sem panaszkodott-, A mi szerelőink is ebben a sisakban próbálják a motorokat-, és így tovább, de szerintem ezt nem kell magyarázni senkinek. Szóval magvas eszmefuttatásomat összefoglalva: Az eladó érdeke az, hogy eladjon. Nekünk meg az, hogy ne vegyünk szart, drágán. De ez, az eladóknak(t. a kiv.-nek) meg nem jutott el a "kereskedő énjükig", és ettől az enyhén kusza és skizoid helyzetben mi, akik szeretnek motorozni, szívunk. Nem nagyokat, de folyamatosan.

Molnár Viktor
hagyma@mailbox.hu

Elég gáz, ha egy újságírónak közlekedési rendőrt kell állítania szavai mellé, mentegetőznie kell, mert attól tart, hogy bántódása esik őszintesége miatt (szeretnem azt hinni, hogy a "bántódás" itt mindössze a teszttermékek esetleges megvonására korlátozódik és nem fizikai megtorlást jelent... ). Ez nem jó. Őszintén fogalmazva: baromira szar.
Ez az én saját véleményem.

Martin

Üdv Mindenkinek!

Több éve használjuk a Grex G06-ot! Három is van a családban. Strapabíró, jó sityak, az árát megéri. De! Őszinte részvétem annak aki tartósan 100 felett szeretne közlekedni benne! Ma már csak arra szolgál, hogy ne a N**ro fülledjen a fejemre nyáron ha csak egy doboz cigiért ugrom el a boltig.

ARAIban kell vágni, oszt kész! egyebet nemtokelmondani... T. Szabolcs