no

Dúvadak vagy ártatlan természetjárók?

2007.06.29. 08:19

Sejthető volt, hogy előbb-utóbb kialakul a természetben motorozók elleni egységfront. Mint minden esetben, itt is a normaszegő kisebbség lelkén szárad az endurósok elleni összes gyűlölet.

Meghívásnak tettünk eleget. A Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata gyűjtötte egy kupacba a környezetvédőket, a természetjáró motorosokat és a forgalmazókat. Nem tagadom, kifejezett indulatra, összeszólalkozásra számítottam, mégis fura, amikor egy teremben ül az életét a környezetre feltevő természetbarát és az előbbi intim szférájába mélyen belegázoló endurós vagy ATV-s.

Főleg, mivel az utóbbi időben egyesek átvették a kezdeményezést a tehetetlen hatóságoktól. Láttam egy videót a magából kivetkőzve káromkodó endurósról, akit egy kifeszített zsineggel szedtek le a motorról. Durva történet, nem sokan cselekednének így. Veszélyes a tehetetlen düh, és végső esetben akár szándékos emberölés is lehet a vád az ismeretlen tettes ellen. És az sem megoldás, hogy ezentúl felfegyverzett motorosok kutatják az erdőt a csapdát állítók ellen.

Az más kérdés, hogy miután ily módon kapnának le a terepmotorom nyergéből, szép csendesen hazamennék, feladnék egy hirdetést ( endurómat családi okból eladom), és új hobbiként átállnék a vasútmodellezésre. De biztosan nem keresném a médiában az igazamat , mert bármily fura, ezzel többet ártanék, mint használnék. Miért? Mivel ezzel csak tippeket adnék a többi elkeseredett hétvégiház-tulajdonosnak, bánatos gyalogtúrázónak, eltökélt erdővédőnek. Szóval lapítanék, mint szar a fűben, mert arra nem tudnék magyarázatot adni, mit is kerestem terepmotorral a buja erdőben.

Hogyan sikerült idáig fajulnia a helyzetnek? Például úgy, hogy gátlástalan vállalkozók importmotorosokat hoznak középhegységeinkbe. Vagy hogy az egyik legszebb természeti kincsünket, a Szalajka-völgyet egyesek rodeópályának tartják . És még sok száz esetet ismerünk, mindenkinek nyilván a magát érintő fáj a legjobban. Főleg azért, mert a természetvédelmi területeket, sőt, a nemzeti parkokat sem kímélik.

Motorosok, quadosok és a forgalmazók mondták

Különös beszámolót tartott a KTM hazai főnöke, Zsembery Barnabás. Mégpedig örvendezve számolt be arról, hogy a Kiskunsági Nemzeti Park illetékeseivel gyümölcsöző tárgyalásokat folytattak terepmotoros pályák kijelölésére, hogy az eddigi káros gyakorlatot, mármint az illegális motorozást felszámolják. Remek, mondhatnánk, sőt, példaértékű. Csak azt nem értette a sok természetvédő, hogy mi az istenért pont a nemzeti parkot akarják erre használni? Akkora az Alföld, pont a védett árvalányhajas buckákon akarnak ugratni? Ugyanott, ahol madármegfigyelők múlatják idejüket, meg a lovas turizmus próbál talpon maradni?

Jobb ötletnek tűnt - ugyancsak a KTM-esektől -, hogy elhagyott bányákban vagy egykori katonai lőtereken jelölhetnének ki pályákat. Itt már úgyis súlyosan beavatkoztak a természetes folyamatokba, talán kisebb károkozással járna a hobbi űzése. Ezt sokan támogatnák, jól körülhatárolható, ellenőrizhető területre zárnák össze az egyívásúakat. További szolgáltatásokat is be lehetne vezetni, szociális blokkal, büfével, netán szálláslehetőséggel. Természetesen ez már pénzbe kerülne, a pálya kialakításáért, karbantartásáért, a kulturált körülményekért fizetni kell. De a jármű, annak szállítóeszköze, a benzin és a fenntartás sincs ingyen, ezt minden motorizált terepjáró tudja és akceptálja, ugye?

Természetvédők válaszolták

A Levegő Munkacsoport addig visszafogott képviselőjéből előtört a keményvonalas jellem. A bányát visszanyeri a természet, a Honvédség meg úgymond jó gazdája volt a lőtereknek. Hát, utóbbit azért biztosan sokan tudnák cáfolni. A katonai szállítójárművek, tankok eleve sem a környezetkímélő üzemmódjukról voltak híresek, és a kezelőik sem riadtak vissza egy olajcserénél a bodzásban leengedni a fáradt kenőanyagot. "De több ezres tőállományú sárga bólogató bakfarkot (vagy micsodát) találtak a múltkor is a betonbunkerek tövében" – hallottuk a minden négyzetcentiméterért harcoló kollégától.

Aztán hosszú előadást hallottunk a terepmotorozás ártalmairól. A földtakarót feltépik, megváltozik a vízháztartás, az élőhelyek zsugorodnak. A zaj elüldözi az állatokat, zavarja az embereket. Szétszórják a szemetet, esetleges balesetnél órákig tart a mentés. Minderről terjedelmes tanulmány készült, olvasgassák.

Motorosok, quadosok és a forgalmazók mondták

A forgalmazók szerint az ATV kisebb talajterhelést jelent a széles kereke miatt, mint a bakancsos túrázó. Meg hogy traktorokkal, láncfűrésszel nagyobb kárt tesznek az erdőben. Ja, és hogy a quad csendesebben suhan, mint a szellő a lombok között.

Természetvédők válaszolták

Még jó, hogy nem mondjuk azt, hogy akkor az őzet kéne felelősségre vonni az erdőbeli mozgásáért, mert apró kis patája egyenesen felszántja a humuszt. A második is igaz, persze azzal a kitétellel, hogy az egyiket a tulajdonos teszi a tulajdonában, annak megóvása vagy üzleti hasznának lefölözése céljából, a másik viszont betolakodó, passzióból van ott. Harmadik: valóban, a háttérzajhoz képest egy normál kipufogójú jármű nem hangos, csak éppen idegen, az állatok számára szokatlan frekvenciában kelti a zajt.