no

Dúvadak vagy ártatlan természetjárók?

2007.06.29. 08:19

A minisztérium szúrta közbe

Gyorsan szögezzük le: erdőben, legelőn, rekettyésben nem lehet motorozni, se más járművel közlekedni. Kivéve, ahol a terület tulajdonosa vagy kezelője megengedi. Az erdőtörvény lehetőséget ad ilyen pályák kijelölésére. Azt viszont ne várjuk a hatóságtól, hogy érvényt szerezzen a jogszabálynak. Nincs rá kapacitása, apparátusa, széttárja a kezét.

Motorosok, quadosok és a forgalmazók mondták

Nehezen tudok azzal az állásponttal azonosulni, amit Szloboda Tamás, a Honda Hungary motorkerékpáros értékesítési vezetője hangoztatott. Szerinte mindenhol szabad használni a terepjárműveket, ahol nem tiltják. Fentebb írtuk, sehol sem, kivéve, ahol kifejezetten engedik. Igen, túl kevés a kijelölt pálya az ATV-knek, ezt értem. De mit mond az eladó, hogy "kedves vevő, tulajdonképpen csak a saját udvarodban körözhetsz vele"? A rossebet. Inkább azt, hogy ésszel ugyan, de bárhol. Ez megtévesztés, összejátszás az illegális felhasználóval. Hogy kikeltek ez ellen Zsemberyék és Szlobodáék: "mi nem vagyunk felelősek azért, hogyan használják az eladott járműveket!". Hát, valóban nem lehet felelősségre vonni őket, de most is kiderül, könnyebb más mulasztására (lásd minisztérium) mutogatni, mint önkorlátozással vagy markáns lobbival előrevinni az ügyet.

Itt a lényeg: ami szabályozatlan, azt durván kihasználják. A jelenlévő motorosok, quadosok és a természetbarátok legfőbb közös ellensége a magát törvényen kívülinek képzelő vadbarom. Aki szándékosan pofátlan, magamutogató és utazik arra, hogy utálják. Aki kiheréli vagy leveszi a kipufogót, nem érdekli, hogy dől az olaj a szétcsobbant járművéből. És ő az, aki nem szeretné, ha bármilyen regisztrációval korlátoznák szabadságát. Jó esetben csak nyilvántartásba nem vett, rossz esetben lopott enduróval, és természetesen semmilyen adatbázisban nem szereplő quaddal dúlja a környezetet.

Tehát regisztráció kell, mondják a terepmotorosok. Hogy kiszűrhető legyen a tisztességes többségből a pár aljas szarházi. Most miattuk gyűlölik a békésen bóklászókat, a csendesen csordogálókat is. Egy kalap alá véve fülsértő hangon száguldozókkal. Az optimális megoldás az lenne, ha minden motoros járművet rendszámmal látnának el. Igen, a robogókat, az ATV-kat és az összes járgányt, ami közterületen mozoghat. A krosszmotorokat nem kéne, azokat rövid motorélettartamuk miatt eleve csak zárt versenypályára ajánlják, de mégis muszáj lenne, hogy a gazda megnevezhető legyen.

A minisztérium szúrta közbe

Akik szép csendesen elsumákolják a dolgot. Az illetékes szerv (új neve: Nemzeti Közlekedési Hatóság) évek óta sunyít, ha kérdezik, mi lesz már? Talán addig jó, amíg nem kell dolgozni vele? Meg a szerzett jogok ("ne bántsuk már a borsosfalvai Józsi bácsit a Babettáján") nyomán is könnyebb azt mondani, maradjon minden a régiben.

Motorosok, quadosok és a forgalmazók mondták

Persze, Nyugat-Európában az összes eladott ilyen négykerekű kétharmada (!) üzleti felhasználású, vagyis szántanak, vetnek, aratnak, fuvaroznak vele. Tehát farmokon, építkezéseken mozognak. Vagy akár a közúton is, kontinensünk boldogabbik felén típusbizonyítvánnyal, ennek okán rendszámot is kapnak. Nálunk mindössze negyedét veszik ezért, az összes többi sport- vagy hobbijármű. Ha számszerűsítünk: tavaly a nagy forgalmazók 1700 darab ilyen jellegű járművet adtak el, ennek nagy része rendszám nélkül rója a dűlőket. Nem lenne érdemes egy kis sarcért tudni róluk? És mennyi jön szürke importban? Ráadásul a forgalmazóknak is jó, ha valamilyen kicsi rendszámot csak kapnak ezek is, mert hitelezhetők lesznek a járművek, vagyis többet adhatnak el.

Természetvédők válaszolták

Miért jó a természetvédőknek az azonosító? Mert máris nem egy sisak mögött rejtőző ismeretlen, hanem K. József abaújtököli lakos ül rajta.

A minisztérium szúrta közbe

Miért sumákolja el a hivatal? Mert a féktelenül ostoba törvényeink miatt ha azt mondom, nem én, a tulajdonos ültem a lefényképezett szabályszegő járművön, senkit nem lehet megbüntetni. Mekkora képtelen ökörség ez, amikor máshol (pl. Egyesült Királyság) egyszerűen elveszik a gépet, ha nem fizetik be a borsos büntetést.

Motorosok, quadosok és a forgalmazók mondták

Kell-e szabályozni a terepmotorozást?

Azért vannak, akik találtak megoldást, ameddig a hatóság a Pató Pál-i hagyományokat ápolja. Nem akarunk nekik több ellenséget a mostaninál, ezért csak annyit az egyesületről, hogy a Mátra szélén motoroznak, quadoznak. Megegyeztek az erdészettel, hogy egy bizonyos helyen, saját normáik alapján sportolhatnak. Ennek fejében figyelnek az illegális szemétlerakásra, a falopásra, ilyesmire. És arra is, hogy az idegenek se lépjék át az etikai határokat. Kérdeztem: "Megcsípitek és rendőrt hívnak hozzá?" "Dehogyis, nem kell ahhoz hivatalos személy, hogy megértessük, mi a helyes és mi nem" - kaptam sejtelmes mosoly kíséretében a választ.

Tehát az üdvözítő megoldás az önszabályozás. Szomorú, hogy ilyen kérdésekre rá se bagózik az állam. De megmozdult a motoros társadalom, ki akarja lökni az oda nem tartozókat. Nem is egyedi eset, gondoljunk a minap történt borzasztó balesetre, és az arra érkezett javaslatra a motorosok részéről . A többség jó szándékú, szabálytisztelő, csak legyenek szabályok.