Zöld négyütemű szöcske

2003.11.11. 10:43

A Kawasaki az utolsókig várt négyütemű 250-es gépének bemutatásával a nagy japán gyártók közt. Talán azért mert a 125-ös kategóriában (jövőre MX2 GP) csak idén dőlt el egyértelműen, hogy a kétütemű gépeket már legyőzik a négyütemű 250-esek. A vadonatúj típus elvileg teljesen Kawasaki fejlesztés, amit nem győznek kihangsúlyozni, azonban valószínűleg a Suzukival közösen folytak a kutatások, mivel a blokk furata és lökete (77 x 53.6 mm) teljesen megegyezik a Suzuki RM-Z250-esével.

A tervezés elsőszámú vezérlőelve a könnyűsúlyú építésmód. A motor hengerfejét vékonyfalú öntési eljárással készítik, a hengerfejben fordulatszámtűrő titán szelepek dolgoznak. A kipufogó leömlő csöve szintén titán ötvözetből készült, míg a hangtompító dob alumínium külsőt és rozsdamentes acél belsőt kapott. A blokk olajozása félszáraz, a felsőrésznél a csavar átjárókban futó, alul pedig a karterben lévő olaj végzi a hűtést. A magnézium henger, generátor és kuplungfedél ismételten a súlycsökkentést szolgálja. A teljesen megújult hátsókerék felfüggesztés könnyebb vázkonstrukció alkalmazását engedte meg a tervezőknek. Az új első és hátsó kerékpántok, a könnyebb küllők, valamint a könnyebb hátsógumi mind a kisebb rugózatlan tömeg elérését szolgálják.

A motort felszerelték automatikus dekompressziós rendszerrel, amely a kipufogószelepek vezérműtengelyéhez kapcsolódik, és megemeli az egyik szelepet indításkor. Ez a rendszer hatékony és egyben könnyű. Külön melegindító rendszert is beépítettek, amelynek karja a kuplungkar előtt található. A Keihin 37 mm torokátmérőjű síktolattyús karburátort felszerelték külön melegindító körrel. Opcionálisan a KX250F kérhető kézi működtetésű dekompressziós karral, amely a gázkar előtt kap helyet.

A motor maga 249 köbcentis, vízhűtéses, 4 ütemű egyhengeres, dupla felső vezérműtengellyel, 4 szeleppel. Az optimális gyújtáshoz 3 dimenzióban tárolja a megfelelő jelleggörbét a motorvezérlő számítógép. A gázkar állásáról érkező jelet a számítógép értékeli ki és ennek alapján módosítja az eltárolt gyújtási térképet. Mindez jobb gyorsítást és finomabb motorféket jelent. Az 5 fokozatú villás sebváltó kialakítása kompenzálja a különböző erővel váltó motorosok lábmunkáját. Opcionálisan többféle gyújtásrotor kapható a Kawasaki KX250F-hez. A gyár szerint 43 lóerőt teljesít a blokk 11.000-es percenkénti fordulaton. Maximális nyomatéka 28.7 Nm 8.500-as fordulatnál.

A váz a már a versenyeken jól bevált D alakú könnyűfém csövekből kialakított váz. A meredekebb villaszög jobb kanyarvételi tulajdonságokat jelent. A Kayaba első teleszkópokon egy szelep segítségével ellenőrizhető a belső nyomás. A hátsó felfüggesztés nagyban eltér az előző KX típusoknál megszokottól. Míg korábban a vázhoz kapcsolódott a himbarendszer, most a hátsó alu lengővillához van hozzákötve. Ez lágyabb, precízebb működést garantál a hátsó rugóstagnak, stabilabbá vált a kigyorsítás. A lassításról elől 250 mm-es tárcsára szerelt 2 dugattyús féknyereg, hátul pedig egy 240 mm-es tárcsán lévő egyetlen dugattyúval ellátott fékberendezés gondoskodik.

A karcsú külső design nagyobb szabadságot ad a vezetőnek a mozgásban és jobb üléspozíciót eredményez. A 960 mm ülésmagasság azonban nem ajánlott vertikális kihívásokkal küzdőknek, viszont a 92.5 kg-os szárazsúly bárki számára elfogadható tömeget jelent. A 340 mm szabad hasmagasság szinte bármely buckán átsegíti a krosszozót. A 7.5 literes tank kisebb mint a kétütemű 250-es tartálya, viszont a négyütemű motor jóval kevesebbet fogyaszt. Az áttervezett ülés laposabb és csúszásgátló bevonatot kapott. A KX250F természetesen csak Kawasaki zöldben vásárolható meg.