Megújult a Piaggio Liberty család

2004.04.30. 10:04

A nagykerekű robogók piacán igen sikeres modellnek számítanak a Piaggio Liberty család különféle változatai. Az olasz gyártó most felfrissítette az egész családot a 2004-es modellévre: új motorok, részben áttervezett külső jelentik az újdonságokat. A Liberty nagykerekű robogók létezésének 8 éve alatt 350.000 darabot értékesítettek a típusból. Eredetileg 50 köbcentis erőforrással jött ki, majd később a kategóriájában elsőként 125 köbcentis négyütemű blokkot kapott, amelyet egy idő után a 150 köbcentis négyütemű váltotta fel. Ezután a környezetbarát 50-es kétütemű bevezetése tette még sikeresebbé a Liberty családot.

Most azonban a Liberty család alapos felújításon esett át. Megtartotta nevét és formavilágát sem alakították át a felismerhetetlenségig. A váz teljesen új, hosszabb lett a tengelytáv, és szélesebb abroncsokon gurul a szabadság járműve. A motorok szintén megújultak és kiegészült a kínálat egy 200 köbcentis négyüteművel. A Liberty-k mérete és formaterve, valamint ergonómiája kis mértékben, de megváltozott. Megmaradt a Liberty klasszikus formája, de modern retus alá került a tervezők által, hogy stílusában közelebb kerüljön a Piaggio család többi tagjához.

A leginkább megkapó tulajdonsága az első lámpa a kormányon. Háromszögletű formája a Beverly 500-as ütős lámpáját idézi. Az egész első rész nagyobb, így t9bb védelmet nyújt, anélkül, hogy gátolná a Libertyt a mozgásban. Új irányjelzők kerültek előre-hátulra. A műszerfal is megújult, nagy és könnyen leolvasható. Kilométeróra, kilométer számláló és üzemanyagszint-jelző, digitális óra naptárral és a visszajelző-lámpák kaptak helyett a műszer együttesben. A vásárlói igényeknek megfelelően a lábdeszkák 10%-al megnövekedtek és megmaradt a visszacsukható utas lábtartó is. Kicsi, de figyelemreméltó változás, hogy az ülésmagasság 775 mm-re csökkent, és ezzel, valamint a vadonatúj üléssel minden méretű pilóta bátran használhatja a Libertyket.

Az abroncsok mérete megnőtt: hátulra 14 colos abroncsok kerültek, 110/80-as méretben az 50-es és 125 modelleken, 120/70-es méretben a 200-as Libertyn. Az első kerékre a kisebbik gépeknél 16 colos abroncs található 90/80-as méretben, míg a nagyobbik modellen 110/80-as méret, ugyancsak 16 colos felnin. A kerekek formáját is újragondolták a tervezők. A tengelytáv 15 mm-el nőtt, amely hozzájárul az egyenes futás stabilitásának növeléséhez. Ezt az erősebb motorok tették indokolttá, amely viszont nem csökkentette a robogó manőverezhetőségét a közlekedésben.

A futómű szintén sokat fejlődött. Az 50 köbcentis két és négyütemű motorokkal szerelt modellek egyszerűbb, de nagy rugóúttal rendelkező teleszkópokat kaptak előre, hátra pedig hidraulikus csillapítású rugóstagot. A nagyobb modellek (125 és 250) előre 32 mm belsőcső átmérőjű teleszkópvillákat kaptak, amelyek precíz kormányzást és kiváló úttartást garantálnak. A hátsó rugóstagjuk szintén hidraulikus csillapítású és az előfeszítés 4 fokozatban állítható. A biztonságos megállást dupla dugattyús, 220 mm-es féktárcsás rendszer garantálja az első keréken, míg hátra egy 140 mm-es dobfék került.

A motorok közül mindegyik megfelel a január 1-én életbe lépett Euro2-es környezetvédelmi normáknak. 50 köbcentis kétütemű és négyütemű, valamint 125 köbcentis, 10 lóerős klasszikus négyütemű és a vadonatúj 200 köbcentis négyütemű közül választhat a vásárló. A 200 köbcentis, 12.5 lóerős motor nem a Piaggio eddig megszokott 200-as blokkját jelenti, hanem egy új, kétszelepes, léghűtéses erőforrást, amelyet kifejezetten a Liberty számára fejlesztettek ki. A blokk a korábban használt 150-es erőforrás továbbfejlesztése. Nőtt a teljesítménye, a nyomatéka, jobban gyorsít és minden tekintetben sokat fejlődött a blokk.

Mivel a Piaggio Liberty nagyrészt városi és város környéki járműnek szánja a gyártó, ezért eleve jól felszerelt hasznos kiegészítőkkel. Ilyen a hátsó csomagtartó, a táska horgok és az utas lábtartó. Az ülés alatt és az első homlokrész mögött bőséges rakodóhelyeket találunk. A 125-ös és 250-es verziókon az indításgátló széria szerelvény. A 32 literes hátsódoboz, a nagy szélvédő, a lábtakaró, a sisakbeszélő vagy a távirányítású lopásgátló mind extraként rendelhető meg az új Libertyhez. A robogókat hajnal-kék, szürke, birodalmi-kék színekben lehet megvásárolni. Az 50-esek és a 125-ös változat vörösben, míg a Liberty 200 exkluzív meggy-bordóban is elvihető.