Élet-halál harc kicsiben

2011.12.11. 15:39
9 hozzászólás

Aki olvassa a robogóblogot, tudja, hogy nagy kedvenceim a tereprobogók és mopedek, főleg a klasszikus ritkaságok. Ennek praktikus oka van: marha jó móka csapatni gyök kettővel, mert egyrészt relatív költséghatékony, másrészt így nehezebb kitörni kezed-lábad, bár korántsem lehetetlen.

A klasszikusok igen kevéske végsebessége bőven elég földúton, főleg, ha az van olyan rossz minőségű, hogy a reménytelenül szar futómű mini élet-halál harccá tegye a kalandozást.

Nem csak a Honda, a Yamaha is gyártott hasonló mopedet, amelyre még Árpád hívta fel a figyelmemet egy aukciós oldalon, mint unatkozós hideg téli napokra ajánlott időtöltést. Sajnos a bringa nem állt meg annyira kevésben, amennyit nekem látatlanban, kipróbálás nélkül megért volna, a képek pedig korántsem voltak biztatóak, így másé lett.

Pedig maga a típus igen szimpatikus: ez a Yamaha Sting.

Kellőképpen ritka madár ahhoz, hogy felkeltse a hozzáértők figyelmét. A konstrukció meglehetősen hasonlít a Honda PX/PX-R párosra (már akkor is egymást koppintották a gyártók), házon belül pedig a QT50 Yamahopper ugrik be először a váz formája és a blokk miatt, de az csak egy mezei moped. Igaz, rendelkezik egy különlegességgel, ami talán a Sting is örökölt: a gyújtás úgy van kialakítva, hogy berúgáskor erősebb a szikra, de a fordulatszám korlátozva van, hogy ne pörögjön fel túlságosan, majd ez a korlát járó motornál megszűnik.

A Sting igazi különlegessége konkrétan nem a blokk: a fekvő léghűtéses hasonló a korabeli megoldásokhoz. A kardánhajtás azonban igen egyedi. A roppant teljesítménynél nem hiszem, hogy a kardán terhelésváltási reakcióitól félni kell, sőt, örökre elfelejthetjük a variátorszíj-cserét. Igaz, a variátoros hajtás előnyeit is. A kuplung röpsúlyos ugyan, de csak egyetlen, nem változó áttételű sebességi fokozat van. Hívhatjuk úgy is: automata váltó, előre fokozat.

A Sting csak berúgóval indul, de már keverékolajozással működik, külön olajtartállyal, mint a mai robogók.

Egy ilyen motorkához nem csak szerencse, bátorság is kell: ugyan nem hiszem, hogy túl gyakran elromlik, de ez nem Jog, amihez minden sarkon van egy tonna alakrész. Ha lenne ilyenem, nem tudom, merném-e ütni a terepen. Lehet, hogy csak beraknám a vitrinbe nézegetni. 

 
Sajnos csak ilyen színvonalú videók elérhetők