Magyar lelemény a kínai technikához

2011.12.20. 11:59
25 hozzászólás


Levelet kaptunk egy kedves olvasótól, amiből nem is értettem először, miről van szó. Azt írta: épített egy Dongót, de ez elég tág fogalom, főleg, hogy az csak egy készen kapható cucc, amit biciklire kell szerelni. A fiatalabbakat kivéve mindenki emlékszik a Dongó motoros kerékpárokra. A recept az volt, hogy végy egy kerékpárt, szerelj rá egy blokkot, és hadd szóljon.




Solex

A Dongó egy olasz fejlesztés magyar koppintása volt, fél lóerőt tudott, a hajtótengely alá volt szerelve és dörzshajtással hajtotta a hátsó kereket. A francia Solex hasonló megoldást használt, de ott az első kerék fölé szerelt blokk az első kereket hajtotta. (A Solex azért érdekes, mert 1997-től Magyarországon, Berettyóújfaluban gyártották, de 2007-ben sikerült az üzemet tönkretenni, így ma már Kínában gyártják a típust. Újabb Kis Magyar Sikertörténet.)


A gyári megoldás, plusz lánckerékkel

Száguldozni ezekkel nem lehetett, a dombon rá kellett segíteni lábbal, de azért legenda lett. Bár 1957-ig gyártották, és ma már kizárólag veteránkiállításokon látható, a hírneve fennmaradt.

Kovács Tibor nem a semmiből reszelt egy Dongó blokkot. Ma is megvásárolható, kínai verzióban. Ezért az ügy önmagában még nem túl érdekes, de Tibor módosítások egész sorát hajtotta végre.


Átalakítások a kihajtásnál

Elméletileg nem lenne nagy ügy felszerelni, hiszen egész jól ki van találva: ez már lánchajtású, de békén hagyja az eredeti lánckerék-lánc egységet. A küllőkre kell egy gumiágyas rögzítéssel applikálni a lánckereket.

Tibor ezzel a megoldással azonban nem volt elégedett, ezért különböző konzolok, tengelyek és lánckerekek beiktatásával előre vitte át a hajtást. Így az eredeti bicikliváltó is közbe lett iktatva, azaz váltós lett a cucc.


Az eredeti lánckerekekhez csatlakozik

Nem is értettem, mi vitte rá arra, hogy áttervezzen egy egészet. A családban van még egy Dongó, egy kevésbé sportos kerékpáron, az pedig nem felelt meg maradéktalanul az igényeinek.


Elöl a benzintartály, bal karon a kuplung

Számtalan előnye van annak, hogy az eredeti lánckerekekre vitte át a hajtást. A motor eredetileg nem elég nyomatékos, ezen sokat javít, hogy közbeiktatta a váltót. Motoros üzemmódban is működik a szabadonfutó, így nem kell mindig a kuplunggal szórakozni. Ezek nélkül nehéz volt vele a városban közlekedni. Az eredeti végsebesség 35 km/óra körül volt, most jelentősen gyorsabb, igaz ezt nem használja ki.

Ami Tibor számára igen előnyös: szeret hegyikerékpározni. Van, hogy több napra is elmegy biciklizni, ilyenkor 20 perc munkával leszereli a blokkot.

Nyáron, a dögmelegben nem kell sisak, és a gyereket is haza lehet hozni vele. Ezek mind pozitívumok egy robogóhoz képest fenntartásban és praktikumban. Igaz, egy robogó jóval gyorsabb, de egy kisvárosban ez két percet jelent, így nincs jelentősége.


A híres Kovzillák (A kép forrása: Motorrevü)

A beszélgetésünk során kiderült, hogy van a háttérben motorépítő rutin: a híres Kovzillák (a két Vespából épített ZZ Top Hogzilla-klón) atyjával beszélgettem éppen. A tapasztalat nem árt, mert a Dongót azért szerelgetni kell néha. 3000 kilométernél, ami ebben a használati módban nem kevés, fulladozni kezdett, és már mindent kicserélt, mire rájött, hogy a főtengelyszimmering adta meg magát.


A kis blokk jól megfér a vázban, elöl a kipufogó

A blokk eredetileg 48 köbcentis, 2 lóerős, így akár 45-50 km/óra végsebesség is elérhető vele, ami persze halálfélelemmel jár. Fogyasztása 1,5 liter körül van és mindössze 9 kiló plusz súlyt jelent a vázon. A kuplung sima kézi szárazkuplung, amelyet ki lehet akasztani, ha várni kell a lámpánál. Az rendszer ára körülbelül 50 rugó, és van egy nagy előnye: teljesen egyedi jármű építhető vele. Akár ki is alakulhatna egy komoly közösség a bringából ki-tudja-mivé épített járművek tulajdonosaiból, mert határozottan van hangulata a dolognak.

Nyilván ha utánaszámolunk, azért az építési alap is pénzbe kerül: a bringások szerint 50 rugóért még csak a hulladék kategória van. Könnyen szaladhatunk messze kiló fölé: ez a példány okosan összevaterázott darabokból százban van. Ennyiért viszont már egész jó használt robogót lehet kapni. Itt jön képbe a fő előny: ez jogilag, vagyis joghézagilag a rászerelt blokk ellenére bicikli marad, ergo nem kell hozzá jogosítvány.

Aki ilyet birtokol, az egy darabka modernizált történelemmel közlekedik, hiszen ebből a hibridből alakult ki a valódi motorkerékpár.