Hánytál már ma?

2012.04.13. 15:35
60 hozzászólás

Ha nem, most lehet, hogy fogsz.



Pár hónapja szuper kis olvasói levelet kaptunk Benedektől, ami egy számomra szívet melengető írás volt a sokak által lenézett járműfajta szenvedélyes szeretetéről.

Az élet igazságtalanságai viszont sokkal kellemetlenebb érzelmeket váltanak ki belőlem és minden emberből, akinek a valóvilágfos mellett még maradt valamennyi agya.

Nem csodálkozom, hogy az átlagember frusztrált. Manapság, amikor minden eddiginél jobban szívat mindenkit az állam, különösen idegesítő a magukat felsőbbrendűnek képzelő szlovákrendszámos BMW-sek és Audisok hada. A törvények, rendeletek szigorítása folyik a csapból is, hetvenezer lesz egy autóban telefonálás, és ehhez képest mit látsz? Az álszlovák paraszt az út közepén parkol, mert lusta öt métert gyalogolni, azt meg leszarja, hogy más nem tud közlekedni. Vagy éppen letolja az autódat, mert az övé az út. A P-s rendszám is elég gyakran jelzi azt, hogy ki ül az autóban. Éppen ma halottam a sztorit, hogy a Budakeszi út közepén megáll a hülyepicsa, és bekíséri a gyereket az iskolába, miközben torlódik mögötte a kocsisor. 

A ki-ha-nem-én sznobok mellett az egyértelmű bűnöző, adócsaló szarházik meg sem próbálnak elbújni, még hivalkodnak is a pénzükkel. És szabadon tehetnek bármit. Nálunk az út közepén parkoló tahókat meg sem büntetik, de a hót felesleges megállni tilos tábla mögött - amúgy senkit sem zavaróan - parkolókat állandóan.

A közbiztonságot nem kell ecsetelnem: szép magyar szokás, hogy beállnak és igazoltatnak. De akkor nincs rendőr, amikor lopják a robogódat.

(Ne aggódjatok, most nem a robogórendszám melletti kampányomat fogom folytatni, éppen ellenkezőleg. Az elmúlt hónapok történései miatt átértékeltem az álláspontomat és már határozottan úgy gondolom, azoknak van igaza, akik szerint ez az ország semmit nem tud normálisan csinálni, így a robogórendszámozás is csak egy lehúzós, idióta szopatás lenne. 

A múltkor átírattam a motoromat, és elképesztő módon nem fogadta el a hivatal a köztem és az eladó között létrejött magánjogi szerződésemet. Igen, ez már a 2010 utáni, új típusú szerződés, de már az sem jó: most már jogi idiótaságoknak is szerepelni kell. Ami egyrészt azért röhej, mert minden szerződés általánosságban szabályozva van, ezért hót felesleges hülyeségeket íratni bele. Másrészt a kötelezően beleírandó átírási kötelezettség elismerése nem lehet egy magánjogi szerződés része. Ez egy jogszabály, amelyet be kell tartani, de az égvilágon semmi köze a két fél közötti adás-vételhez.

És nem csak az a röhej, hogy emiatt visszadobják "leszarjuk, oldd meg" alapon, hanem még arra akarnak rávenni, hogy írjuk újra a szerződést. Ez mindössze csak okirathamisítás, de a magyar hivataloknál ez a normális ügyintézés. Ha ilyen helyzetbe kerülsz, nehogy új szerződést írj! Adás-vételi szerződés kiegészítése címen új okiratot kell készíteni, amelyben feltünteted a hiányzó adatokat. Amelyben megígéred, hogy becsszó átíratod és jó leszel, anyádnak meg veszel virágot. Főleg annak a baroménak, aki ezt kitalálta.

Másik ékes példa a B125: a lényegét éppen csak a minisztériumi illetékesek nem értik, az autósiskoláktól el sem vártunk ilyet. A B125 arról szólna, hogy ha már engedünk egy szar futóművel rendelkező, nyilvántartásban nem tartott, rendszámmal nem rendelkező, de a megengedett sebességnél jóval gyorsabbra képes, potenciálisan veszélyes járművet B jogsival vezetni, akkor engedjük meg egy sokkal jobb, sokkal biztonságosabb járműre is. Amely rendszámos, így kiszűrhető a gyorshajtás például, és nem lehet büntetlenül megtenni azt, amit egy segédmotorral. És nem utolsó sorban biztosan annyi köbcentis, mint ami a forgalmiban van, szemben azzal, ami a segédmotorok sajtpapírján.

Ehhez képest nemhogy 30 rugós tanfolyam lett belőle, de óriási katyvasz, ahol maguk az iskolák sem tudják, mit kell csinálni, és oktatni akarnak, de nem tudják, hogy mit. Csak azt nem fogják az illetékesek, hogy a B125 a kis teljesítményű motorkerékpárral motorozni már tudók egyszerűsített jogosítványa kellene, hogy legyen.)

A mai poszt lényege nem ez, hanem az élet igazságossága: nem, nem lopták el Benedek Scarabeóját. Csak szét.

Benedek örül, hogy a Scarabeo ilyen könnyen szerelhető, de nem őszinte a mosolya. Sajnos az utcán tartotta, így éjjel leszedték a fejidomot, műszerfalat, lámpákat. Ez még nem lenne nagy baj, lehetne rá mókolni lámpát, műszerfal és fejidom meg nem kell.

Nagyobb baj, hogy a tetű vitte a fél blokkot is. A variátorfedéllel kezdve kiszedett ezt-azt, éppen csak annyira, hogy használhatatlan legyen szegény Scarabeo.

Elvihette volna az egészet, de nem. Ő szerelt. Az utcán, fényes éjjel, a lámpa alatt, egy szupermarket mellett.

Némi szerelés tényleg ráfért volna, de máshogy: idén már nehezen indult, alig ment ötvenet. Már be volt jelentve a szerelőhöz egy motorgenerálra. Ebből bontásra való leadás lett.

Jó esetben majd kiárulnak belőle 20 rugót, ami még mindig jobb, mint a hasraütésre bemondott 100 ezres javítás.

Én nem hiszek abban, hogy a robogókat alkatrésznek lopják. Azért lopják, mert könnyű lopni, könnyű eladni és nem kell okmányokat hamisítani. Ha úgy megyek lopni, hogy van egy kamu adás-vételim, hiába ér tetten a rendőr. És nyilván egyszerűbb lopni egy jót és eladni, mint szerelgetni és alkatrészekkel szarakodni. De úgy néz ki, ez utóbbira is van példa. Még értékelhetnénk is a szorgalmat.

De azért költse orvosra ez a patkány, amit így megspórolt.